Foto: collectie Wim den Dunnen
De V van vracht versie had slechts een chauffeur en een boordschutter.
Achterin was een laadvloer bestaande uit 5 demontabele platen aangebracht.
Hierdoor ontstond een nuttig laadvermogen van 1500 kg. Een veiligheidshek
[ link ] met deurtje
scheidde de lading van de bemanning. De deurklinken aan de binnenzijde
van de achterdeuren zijn door middel hek- en plaatwerk beschermd. De V is o.a. te herkennen aan de verkorte
uitlaat. Dit moest het gevaar voor vonken in de laadruimte (met munitie)
verkleinen. Voorts konden op de linker flank brancards ten behoeve van gewondentransport
worden vastgemaakt net als bij een PW-GWT.
De V was niet uitgerust met radio's
en dus antennes.
De hefbomen om de linker bovenluiken vanaf de binnenzijde te bedienen ontbraken
Deze luiken behoefden immers nooit geopend te worden. Dus ook afwezig de
torsie bladveren van die drie luiken aan de linkerzijde, net als bij de
CO en GWT versies het geval was.
De
affuiten van de V-uitvoeringen werden niet met de verbeterde
elevatieinrichting gemodificeerd. De V wordt ook wel PW-Cargo genoemd.
Foto Robert van der Meer, lichting 83-1 [ link ] [ klik voor groot ]
De KN-90-88, S44 van het 48 painfbat. Foto's: chauffeur Leo Peeters 67-1.
[ klik voor
groot ]
Let op de riempjes voor vastsjorren van brancards op de linker flank.
Gebouwd: 28, kentekens KN 90-67 t/m KN 90-94
Er rest nog één exemplaar, de 'Bofroe' kenteken onbekend, in Suriname.
De laatste PW-V in Nederland, een schietdoel op de Vliehors Vlieland,
werd in 2005
gesloopt.
Vracht YP's verdeeld over de SSV Cie's van de bataljons, voor zover bekend:
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Voertuignummers:
Een SSV Cie was uitgerust met drie Vracht YP's. Afgaande op de tot nu toe
bekende foto's zijn deze vanaf de jaren '80 respectievelijk genummerd 90,
91 en 92. Maar over de jaren heen zijn zeker vier andere nummeringen gebruikt.
Jaar | Voertuig 1 | Voertuig 2 | Voertuig 3 |
voor 1970 | S42 | S43 | S44 |
S33 | S34 | S35 | |
na 1970 | S56 | S57 | S58 |
1982 - 1993 | 90 | 91 | 92 |
Met dank aan Rob van der Burg [
link ]
Foto Henk Talsma [ link ]
Foto Henk Talsma [ link ]
Dit
artikel met veel extra info over de PW-V uit tijdschrift 'De Infanterist'
werd ingestuurd door
Peter de Balen
, Dienstplichtig lichting 62-5
in Vught-Hedel-Reek-Wezep en Geniepark Maarn.
Download het hele artikel als .pdf (7 Mb) Met dank aan Wim den Dunnen.
Foto: collectie Wim den Dunnen.
[ klik voor groot ] Een van de drie V-uitvoeringen in dienst bij Unifil Libanon. Het gaat hier waarschijnlijk om de Unifil 4377, de KN 90-70 van het 44 painfbat. Dit voertuig werd o.a.ingezet voor munitietransporten van het vliegveld in Beirut. Foto Facebook Patrick van Hout.
... en zo ging de B-Cie van het 48 painfbat in 1967 op oefening. Foto Leo Peeters [ link ]
De laatst overgebleven PW-V staat in Suriname. [ lees er hier meer over ]
De laatst bekende (Nederlandse) PW-V, de S90 KN-90-77 op Vlieland in 2005 gesloopt. Foto: Niels Quist.
Lees hier alles over het over het hekje van de laatste (Nederlandse) YP408 PW-V [ klik ] |