DAF YP408 PWI-S GR


Foto uit de groene DAF folder. (KN 75-19 C-7 11e Painfbat)

Standaard pantserinfanterie groepsvoertuig van een tirailleurgroep met 1 KVV Kpl chauffeur, dpl boordschutter, dpl sgt voertuigcommandant,  9 dpl infanteristen waarvan 1 dpl sld-1 plaatsvervanger. PWI staat voor Pantser Wiel Infanterie.

Drie van deze GR groepsvoertuigen aangevuld met een PC pelotonscommandant voertuig vormen samen een peloton. Drie pelotons, dus twaalf voertuigen, vormen een compagnie. De compagniesstaf, dus de commandant en zijn plaatsvervanger waren elk uitgerust met een CO uitvoering. Totaal dus 14 YP's in een Cie.


Schema uit de groene DAF folder

Waarde van een PWI-S GR: fl. 135.000 (1964)
Gebouwd: 429, omgebouwd naar AT: 55, RDR: 29. Nog over in 2012: 10 stuks.
Kentekens: KN 75-02 t/m KN 75-41, KN 75-45 t/m KN 76-10, KN 76-27 t/m KN 76-99, KN 85-00 t/m KN 85-99, KN 87-00 t/m KN 88-49.

Schema uit de groene DAF folder

uit het Voorschrift VS 7-440/4

NB: Op de kist IRORIJ, links naar het oliebadluchtfilter, staat DC31. Het kenteken van de Demonstratie Compagnie 31 is nog niet bekend.

Blikje achterin een YP GR. Binnen rook het naar een mix van dieselolie, uitlaatgas, zware shag en ongewassen soldaat. Je moest absoluut niet claustrofobisch aangelegd zijn. Foto Bob Jongmans.

De groepsvoertuig beladingslijst van vaandrig Hertzema. Klik op het plaatje. (met dank aan Chris Planje !)

Zie ook: beladingsschema groepsvoertuig.

Lijst: Jaap van Meurs 1964/65

Beladingslijsten ten spijt, enkel bij een MIO inspectie* was een volledig ingericht voertuig te bewonderen. Maar een YP is, zeker op oefening, nooit ingericht conform de voorschriften. Zo bleven, wijs door schade en schande, allerlei niet strikt noodzakelijke apparatuur achter slot en grendel op de kazerne. Bijvoorbeeld de kostbare infrarood nachtzichtapparatuur. Ook gevaarlijke rommel, zoals rollen prikkeldraad en kisten handgranaten en munitie bleven thuis. Brandblussers en verbandtrommels? Zeldzaam. In alle vrijgekomen ruimten konden we dan mooi onze ritselkist kwijt, plunjebalen met extra kleding, extra noodrantsoenen en in mijn geval als sergeant, uiteraard een luchtbed met pomp. Verder werden zoveel mogelijk de weerbestendige zaken zoals dekenrollen, slaapzakken en camouflagenetten op het dak gebonden. Zo bleef er binnen wat ruimte over om je benen te strekken tijdens de lange ritten naar de Veluwe of Duitsland. Op de terugweg uit Duitsland werd plaatsgemaakt voor de dozen met belastingvrije drank, sigaretten en Nina Ricci. De LAW kokers leenden zich ook uitstekend voor het heimelijk vervoer van Johnny Walker's. Groepen werden steeds inventiever bij het inrichten van 'hun' YP.

Een 'ritselkist',  vlak voor vertrek op oefening. Gasstel, potten en pannen, instantkoffie, suiker, melkpoeder, soep en niet te vergeten de rookworsten. De klep is voorzien van een handig mica werkblad. ( klik op het plaatje )
Koffie zetten in een volgepropt voertuig. Je werd er handig in. Onder de zitting een jerrycan met schoon water.
In het midden de ritselkist met opkomst- en afzwaaidatum:
9-9-76 tot 27-10-77.
( klik op het plaatje )

Relevant deel uit Voorschrift VS 7-216, o.a. over bemanning, inrichting en waarnemen vanuit een YP408 (.pdf)
Met dank aan Berry Dekker

"Vuren met de FAL/MAG uit het groepsvoertuig YP-408" Een artikel uit de Militairy Spectator 1970 of 1971. (klik op het plaatje)
Met dank aan Sander Ruys.

Artikel over de taakomschrijving, organisatie en formaties van AMX en YP408 bemanning rond 1969. Klik op de plaatjes.
Met dank aan Peter de Balen

*MIO Inspectie. Eens per jaar werd een kazerne verrast met een Materieel Inspectie Orgaan. Een van hogerhand georganiseerde uiterst strenge kwaliteits- en onderhoudcontrole van het materieel. Uiteraard lekte de datum van tevoren uit waarna de zogenaamde 'MIO koorts' uitbrak. Voor de YP bemanningen betekende dit een week wapens en uitrusting poetsen, blenco-en en vooral de YP's schoonmaken. Doorgaans werd een voertuig razendsnel volledig met de hand overgeschilderd. Wel eens afgevraagd waarom YP's zo vaak van gedaante veranderen? Overigens was er vaak geen tijd om schoon te maken en werd er alleen 'overgeschilderd'. Uiteraard alles op aanwijzing van een driftig heen en weer benende 'Compies Commandant '.

TERUG