DAF YP-104 van de HCRTT tijdens open dagen kazernecomplex Ede-West, 23
en 24-08-1991.
Foto Wim den Dunnen [
klik voor
groot ]
Verkenningswagen YP 104
Uit hoofdstuk 11 “Vanaf de jaren vijftig door DAF en haar
rechtsopvolgers ontwikkelde pantserwielvoertuigen” uit manuscript
“DAF-pantserwagens voor de regimenten huzaren” van John Bom.
"Eind jaren vijftig werd DAF eveneens verzocht in nauw overleg met de
Technische Staf een lichte gepantserde verkenningswagen voor de
Koninklijke Landmacht te ontwikkelen. Voor deze verkenningswagen gingen
de ontwerpers van DAF weer uit van een zelfdragende gelaste pantserromp
met zo schuin mogelijke geplaatste wandvlakken. De zelfdragende romp
werd van een vierwielig loopwerk voorzien, waarvan alle wielen door
middel van een H-aandrijving werden aangedreven en de voorwielen werden
bestuurd. Voor deze wielophanging en de aandrijving werd zoveel mogelijk
gebruik gemaakt van componenten van de 4 x 4 wapendrager YA 126, die
eerder bij DAF voor de Koninklijke Landmacht was ontwikkeld en in grote
aantallen was gebouwd.
De verkenningswagen zou over een groot acceleratievermogen en hoge
maximumsnelheid gaan beschikken om zich aan een sterke vijand te kunnen
onttrekken. Voorts werd de wagen van een dubbele besturing voorzien,
zodat snel van rijrichting kon worden gewisseld indien de tactische
omstandigheden dit vereisten. De wagenbemanning bestond uit drie
personen: een wagencommandant, een hoofdchauffeur en een
achterchauffeur. Voor zelfverdediging zou de verkenningswagen, die
inmiddels als YP 104 werd aangeduid, van een mitrailleur worden
voorzien.
In opdracht van de Koninklijke Landmacht vervaardigde DAF van de YP 104
een prototype, waarmee in de eerste helft van de jaren zestig
uitgebreide beproevingen werden verricht. Uiteindelijk werd de
verkenningswagen YP 104 echter onvoldoende geschikt bevonden om bij de
Koninklijke Landmacht te worden ingevoerd, zodat zijn verdere
ontwikkeling werd gestaakt. Het beproefde prototype YP 104 met militair
kenteken KZ-99-78 is bewaard gebleven; het bevindt zich momenteel bij de
Geschiedkundige Verzameling Technische Dienst op het Kamp Soesterberg."
Eind jaren 50, Haagsche Courant, met dank aan John Bom
Ontwerpschets van de YP104, met metaaldikten en gewicht. Hieronder
een deel van de achterzijde van het document. Behalve een verwijzing
naar de YP408 wordt hier ook melding gemaakt van de YPP6880.
Collectie Gertjan Schut.
Collectie Gertjan Schut
Een ontwerptekening van de YP 104 is te vinden in het archief van het NIMH [ link ]
De Telegraaf, 1961.
Filmpje van de KZ-99-78 uit 1959, bij een demo in Oirschot
Eigen foto DAF van de YP104 beproevingen. Archief Wim den Dunnen [ klik voor groot ]
Legerkoerier januari 1961
Van de YP 104 werden twee (sommige bronnen beweren drie) prototypes ontwikkeld, voorzien van de kentekens KZ-99-77 en KZ-99-78. Hierboven de KZ-99-77 voorzien van handelaarsplaat FH-56-59 ten behoeve van het rijden op de openbare weg. De 99-77 was nog voorzien van de een Mag affuit in plaats van de .50 zoals later op de 99-78. Let ook op de kleine spiegels, de combat banden rondom en de koplampen aan de achterzijde die nog bovenop het spatbord zijn gemonteerd. Foto collectie: Gertjan Schut
Hetzelfde voertuig op dezelfde plek, onder een andere hoek gefotografeerd. Foto collectie: Gertjan Schut
Nogmaals de KZ 99-77 maar nu rondom met een ander type band. Dit type band is vandaag nog terug te vinden als reservewiel op de KZ 99-78. Uit Pantservoertuigen I van Fred Vos
Waarschijnlijk een van de laatste foto's van de KZ 99-77 tijdens de beproevingen. Let op de grote platen op het achterdek. Er zijn geruchten dat de KZ 99-77 werd gebruikt om een put te dichten op de DAF terrein en nu onder een laag beton ligt
In de DAF werkplaats rond 1960...... Foto collectie: Gertjan Schut
Bladzijden uit "De Auto" van 22 september 1961. Klik voor vergroting. Collectie Gertjan Schut
Op Facebook verschenen; foto van Henk de Jong, PIROC 1974. [ klik voor groot ]
Foto: Fred Bachofner: "Wat ik mij hiervan kan herinneren is dat deze stond op gesteld in de Kromhout Kazerne te Utrecht. Een x-jarig bestaan van de Technische Dienst. Via mijn vader (Overste TD) wist ik van die viering en dat men de complete set materieel beschikbaar zou tentoonstellen, deze stond erbij. Het was in mijn diensttijd dus 1975/1976" [ klik voor groot ]
Opvallend is het kenteken: KIIS 7403 en het niet erg complimenteuze opschrift "Kneus".
Wim den Dunnen op Facebook Nederlandse Defensie Voertuigen: "Er kwamen foto's voorbij van Fred Bachofner van de open dag op de Kromhoutkazerne te Utrecht dd. 31-10-1975. Mooi!!! Hierbij ook een foto van de DAF YP-104 pantserwagen/verkenningsvoertuig, het kleine broertje van de DAF YP-408. De 104 was van 1959 t/m 1962 in beproeving geweest bij het Detachement Beproeving Voertuigen op de Frederikkazerne te Den Haag (later MBA-2 te Huybergen), samen met nog een tweede exemplaar. Uiteindelijk viel de keuze niet op de YP-104 maar werd gekozen voor rupsen, de M-113 C & R. Inderdaad bestaat een van de twee DAF YP-104 verkenningsvoertuigen nog steeds en staat binnen in het museum van de Historische Collectie Regiment Technische Troepen op Kamp Soesterberg. Bijgaand nog een foto van de YP-104 tijdens genoemde open dag op 31-10-1975 op de Kromhoutkazerne te Utrecht. Foto: John van Hest [ klik voor groot ]
De KN 99-78 mogelijk eind jaren 70 tijdens een Open Dag. De aanduiding van "14 MV" komt voor rekening van de toendertijd uitvoerende restaurateurs, welke hun onderdeelsaanduiding aanbrachten! Het voertuig is toen opgeknapt door personeel van 14 Herstelcompagnie (Nw-Milligen). Deze eenheid behoorde -samen met enkele andere herstelcien- tot een MaterieelVerzorgingsbataljon. Op de voertuigen van deze eenheden werd toen op deze wijze het onderdeelsnummer/benaming aangebracht; in dit geval dus 14 MV. In 1986 werd deze hrstcie omgedoopt tot 102 Hrstcie. Eind jaren 1980 werd het voertuig wederom door deze eenheid gerestaureerd. Zie het artikel uit de Defensiekrant verderop deze pagina. Foto's: Marc Tempels
Defensiekrant december 1993. Met dank aan Gertjan Schut
De YP104 en een wit geschilderde
YP408 werden gebruikt tijdens oefening Blue Support als
oefenvijand. De Defensiekrant wijdt er een flink artikel aan.
Het hele artikel (5Mb) is te downloaden door op het plaatje
rechts te klikken. Met dank aan Gertjan Schut |
Deze foto's zijn gemaakt op de Open Dag van de Geschiedkundige Verzameling Technische Dienst op 14 september 2001.
De YP104 op 10 augustus 2003 op het dorpsplein in Deurne, tijdens het defilé bij de viering van 75 jaar DAF. Foto's door Ad Weeda.
Foto: Michael Hoogerdijk
Najaar 2003, de YP104 in de werkplaats van Maaldrift, waar hij voor reparatie aan de startmotor en het remsysteem stond. Het voertuig is volledig gerestaureerd. Lees verder op de volgende pagina.