Wielen
Het voertuig YP 408 is uitgerust met 8 wielen. Zes wielen, de voorste voorwielen en de vier achterwielen kunnen worden aangedreven. De achterste voorwielen dienen als steunwielen. Het tweede voorwielstel wordt evenals het eerste voorwielstel, bestuurd. Een wiel bestaat uit:
- Buitenband
|
|
De velgmoeren dienen om de twee velgdelen met daartussen de band, tegen elkaar te houden. De wielmoeren dienen om het complete wiel op de wielnaaf te bevestigen. LET OP: Nimmer mogen de velgmoeren worden losgedraaid alvorens alle lucht uit de band is gelaten. Deze moeren zijn dan ook ROOD geverfd.
Banden
De banden op het voertuig YP 408 zijn luchtbanden van het type Combat
Run Flat 11.00 x 20. 'Run Flat' betekent dat de buitenband is opgebouwd
uit meerdere koordlagen die in rubber zijn gevulcaniseerd. De hiel van de
band is versterkt zodat deze niet op de velg kan verschuiven als er met
een band met lage spanning wordt gereden.
In uiterste noodzaak kan men dus ook 50 KM rijden op een lege band. In uiterste
noodzaak echter, aangezien het ventiel van de binnenband hierdoor ernstig
kan worden beschadigd.
Bandenspanning De normale spanning bedraagt 44 Iba. Deze spanning moet steeds in de banden zijn bij het rijden over verharde wegen of in terrein met harde ondergrond. Wanneer echter in zwaar terrein, het voertuig dreigt vast te raken kan de bandenspanning worden verlaagd tot 22 lbs. In uiterste gevallen, bv. bij lostrekken van een vastgeraakt voertuig kan de spanning nogmaals worden verlaagd tot 15 Iba. Zo spoedig mogelijk moet de spanning van de banden weer op normaal peil worden gebracht, dat is 44 lbs. |
Fotoserie dankzij Hans de l'Ecluse. Behorende bij beproevingen 81.04.15-011 (april 1981) van de run-flat banden. Kennelijk na een testrit met lege of leeglopende voorbanden.
[ klik voor groot ]
Vernieuwing van banden
Wanneer men door slijtage banden moet vernieuwen, moet er voor worden gezorgd dat de banden op de wielen van de tandemstellen (eerste en tweede achterwiel aan één zijde) gelijk zijn, maw. beide nieuw of beide 50 %. De wormkasten van het eerste en het tweede achterwiel zijn door een tussenas met elkaar verbonden en dus gedwongen om beide evenveel omwentelingen te maken. Daarmee ook de beide wielen. Een wiel met een nieuwe band heeft een grotere omtrek en zal dus bij eenzelfde aantal omwentelingen, een grotere weg afleggen dan een wiel met een versleten band. Hierdoor zou grote slijtage optreden van de banden en torsie ontstaan op de tussenas en in de wormkasten. (Tekst vrij naar: "Kennis Voertuig en Onderhoud YP-408" januari 1970, PIROC Veldhoven.)
De voorwielen van de 85-88 in het NMM. Volgens Unifil traditie is 'Vrede' van de Vredestein banden wit geaccentueerd.
Klapband uit het fotoalbum van Martin Lieftink [ link ]
Albert Vrijborg repareert een lekke band van de 85-46 (2016)
De Michelin XZL 11.00 R20 banden van de KN 86-15.