KAMP DE VLIEHORS bevindt zich bij het begin van de Vliehors.
In 1956 rolden de eerste Centurion tanks het strand van Vlieland op en had
de Landmacht, naast de toen al gevestigde Luchtmacht, Vlieland ontdekt als
oefengebied. Eerst was er alleen een tentenkampement. Op 26 januari 1961
werden de tenten vervangen door permanente gebouwen, en was het CSK -Cavalerie
Schiet Kamp - op Vlieland een feit.
Ook YP 408 chauffeurs en boordschutters konden oefenen op het CSK. Een voordeel
was dat op Vlieland met normale .50 munitie geschoten kon worden in tegenstelling
tot een vervangende .30 of korte baan munitie op de Harskamp.
Hiertoe waren een nog onbekend aantal, maar minstens twee YP's permanent
op het eiland gestationeerd. Een vrachtuitvoering, mogelijk bedoeld voor
het munitie vervoer en een groepsvoertuig. Weet je er meer over te vertellen?
Mailen!
Foto: Dirk Bruynius. Schietoefening .50 op de Vliehors 1968
Foto: Dirk Bruynius.
"In 1966 ben ik 2 weken chauffeur van een YP op Vlieland
geweest. We zijn met 2 chauffeurs en alle boordschutters van de C Cie van
het Garde daar aan het oefenen geweest. Ik heb daar 2 mooie weken gehad
voordat we weer terug moesten naar de Saxen Weimar. Overigens, als je op
de Vliehors eenmaal een wielspoor had getrokken hoefde je eigenlijk niet
veel meer te doen want dan zette je hem op handgas en moest je alleen het
keren nog zelf doen. Alleen het elke avond afspoelen met zoet water nam
wel veel tijd in zodat je als chauffeur vaak een van de laatsten was voor
de warme hap.
Voor zover ik weet waren de YP's daar vast gestationeerd. Lijkt me ook wel
logisch gelet op de kosten. Nu hoefde je alleen maar van elk onderdeel de
boordschutters en een paar chauffeurs met de veerboot over te laten varen.
Wat trouwens ook leuk was, dat de overige vliegoefeningen gewoon doorgingen.
Alleen werden we niet via de radio ingeseind, want die waren niet ingebouwd,
maar werd er vanaf de toren een sirene gestart. Dan stopten we bij de startopstelling
totdat de straaljagers en dat waren toen nog de Starfighters hun run hadden
gedaan. Je snapt wel dat we dat prachtig vonden."
Henri Tollenaar 65-5 C Cie 11 Painfbat
Twee YP's zijn uiteindelijk zelf als doel op de schietbaan beland. De codes die op de doelen geschilderd stonden verwezen waarschijnlijk naar het soort doel en het doelnummer, in dit geval C= coax doel en doelnummer 2 of 4.
De YP's stonden in het westelijke doelenveld op het CSK (Cavalerie Schiet
Kamp) met een aantal AMX'en. Verder stond er een Schutzenpanzer HS30 en
ernaast lag het tankdoelenveld met 15 tankdoelen waarvan de meeste Leo 1V's
en een aantal M47's.
Het oostelijke coax doelenveld bestond uit een aantal C&V voertuigen
en 1 HS30. (tekst Niels Quist)
De YP met markering C2 was waarschijnlijk de enig in Nederland overgebleven YP408 Vracht uitvoering. Op de achterzijde is nog voertuignummer 90 te lezen. Op het groepsvoertuig C4 staat '13' painfbat geschilderd. Waren beiden van het 13 painfbat geweest, dan is de C2 dus de KN 90-77.
2003
De C2. Foto: Niels Quist 16 januari 2003
Foto: Rene Lodder
Foto: Rene Lodder
FFoto: Nico Plönes. Binnenin de C2 is het hek achter de bestuurder te zien, kenmerkend voor de V - vrachtuitvoering. Lees hier over dit hekje van de laatste Nederlandse YP408 PW-V.
YP408 PWI-GR groepsvoertuig van het 13 painfbat. Foto: Niels Quist (d.d. 16-01-2003)
Foto: Niels Quist (d.d. 16-01-2003)
Foto: Rene Lodder
Foto: Rene Lodder
Aan het ontbreken van de bevestigingsogen voor de brancards op de linkerflank is te zien dat de C4 in ieder geval geen vrachtuitvoering was. Foto: Rene Lodder
2005
April 2005:
Het CSK op Vlieland is opgeheven en het doelengebied opgeruimd. De 'C2'
en 'C4' zijn weggesleept en gesloopt. Zie vooral ook:
www.flickr.com/photos/dirk_bruin_vlieland/albums/72157594557556782
Deze en onderstaande foto's van de vrachtuitvoering, de C2. Foto's door Dirk Bruin, waarvoor dank!
Lees hier over dit hekje van de laatste Nederlandse YP408 PW-V.
Deze en onderstaande foto's van personeelsuitvoering, de C4. Foto's door Dirk Bruin.
~~~ R.I.P. ~~~