De Unifil 4380 [ link ]
Er is veel geschreven over het Unifil detachement 1979-1983. Unifil loopt ook als een rode draad door deze site. Toch is nog steeds niet helemaal duidelijk hoeveel en welke YP's nu daadwerkelijk naar Libanon zijn verscheept, nagezonden en achtergebleven zijn. Op deze pagina een poging om ze op een rijtje te zetten. Aanvullingen en correcties graag naar info@dafyp408.nl |
Feiten o.a. gebaseerd op de Achterbanier, Dubbel Vier en op het boek 'Vredesmacht in Libanon' van Ben Schoenmaker en Herman Roozenbeek;
Nieuwsblad van het Noorden 19-01-1979
Foto: Ton van Es, YP chauffeur lichting 78-3 [ klik voor groot ] 'Klaar voor vertrek naar Rotterdam'
Eigen foto: Ton van Es
De rit van Assen naar Rotterdam waar de voertuigen aan boord gingen
van de Dock Express 10.
Eigen foto's van Olav Nooitgedagt.
Foto: Ton Hoelaars [ klik voor groot ] Exercitieterrein JWF kazerne Assen met het badhuis op de achtergrond.
Knipsel dank aan Ton van Es, YP chauffeur lichting 78-3.
|
YP's werden wit gespoten en gereedgemaakt voor verscheping naar Libanon. Koningin Beatrix en Prins Claus brengen een bezoek... Krantenknipsels uit die tijd, verzameld door John Bom.
Het Nederlandse bataljon dat in Libanon ontplooide, was opgebouwd
uit
- een staf, een staf- en verzorgingscompagnie (204 personen),
- een pantserondersteuningscompagnie (141 personen)
- en twee pantserinfanteriecompagnieën (elk 142 personen).
Omdat het bataljon in Libanon zelfstandig moest kunnen optreden, voegde de Koninklijke Landmacht (KL) een nieuw opgerichte aanvullingsdetachementencompagnie (Deltacompagnie geheten) toe (203 personen). In deze compagnie werden naast een staf, een brigade van de Koninklijke Marechaussee en een geneeskundig peloton ook een verzorgingspeloton, een geniepeloton en een algemene dienstenpeloton opgenomen.
De twee pantserinfanteriecompagnieën van Dutchbattt, de Alpha- en de Charliecompagnie, waren uitgerust met de YP 408.
Ook de Paostcie had de beschikking over de YP 408, zij het dat bij deze eenheid de voertuigen vooral bestemd waren om de zware wapens en het bijbehorend personeel te vervoeren. De compagnie telde twee mortierpelotons, met elk drie 120 mm mortieren, en een antitankpeloton, uitgerust met zes op YP’s geplaatste TOW-draadgeleide raketten.
Van de 170 voertuigen van het Nederlandse VN-bataljon zijn er
58 YP-408 in zeven verschillende uitvoeringen. Zes voertuigen zijn uitgerust
met antitankwapens. Zes met 120 mm mortieren en de andere uitvoeringen zijn
voor manschappen, radar, vracht, gewondentransport en
commandouitvoering.
Samenstelling Unifil 44 painfbat cie's bij ontplooiing in 1979:
GR | PC | CO | GWT | V | MT | AT | RDR | |
CC/plv CC Ost Cie | 2 | |||||||
1 AT peloton | 1 | 6 | ||||||
A mortieren peloton | 2 | 3 | ||||||
C mortieren peloton | 2 | 3 | ||||||
CC/plv CC ACie | 2 | |||||||
Alfa Compagnie 1e peloton | 3 | 1 | ||||||
Alfa Compagnie 2e peloton | 3 | 1 | ||||||
Alfa Compagnie 3e peloton | 3 | 1 | ||||||
CC/plv CC CCie | 2 | |||||||
Charlie Compagnie 1e peloton | 3 | 1 | ||||||
Charlie Compagnie 2e peloton | 3 | 1 | ||||||
Charlie Compagnie 3e peloton | 3 | 1 | ||||||
1 SSV Cie CC/plv CC | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||
- | - | - | - | - | - | - | - | |
Totaal 58 | 18 | 6 | 13 | 3 | 3 | 6 | 6 | 3 |
Kentekens van de 58 Unifil YP408's bij ontplooiing in 1979, voor zover bekend:
Tirailleur compagnieën | |||||
Alfa-Cie | nog in te delen: | ||||
CO | A2 | 4364 | 89-31 | 4361 | |
CO | A3 | 4366 | 89-37 | 4362 | |
1e peloton A-Cie | 4369 85-85 | ||||
PC | A10 | 4373 | 75-12 | 87-01 | |
GR | A11 | 4360 | 85-80 | ||
GR | A12 | 4365 | 76-37 | ||
GR | A13 | 4359 | 76-83 | ||
2e peloton A-Cie | |||||
PC | A20 | 4372 | 85-86 | ||
GR | A21 | - | 87-83 | ||
GR | A22 | - | - | ||
GR | A23 | 4374 | 85-87 | ||
3e peloton A-Cie | |||||
PC | A30 | 4368 | 85-90 | ||
GR | A31 | 4347 | 85-88 | ||
GR | A32 | 4375 | 75-26 | ||
GR | A33 | 4363 | - | ||
Charlie-Cie | |||||
CO | C2 | 4353 | 89-33 | ||
CO | C3 | 4346 | 76-19 | ||
1e peloton C-Cie | |||||
PC | C10 | 4345 | 87-95 | ||
GR | C11 | 4357 | 87-93 | ||
GR | C12 | 4350 | 87-94 | ||
GR | C13 | 4356 | 85-81 | ||
2e peloton C-Cie | |||||
PC | C20 | 4351 | 87-99 | ||
GR | C21 | 4367 | 85-51 | ||
GR | C22 | 4358 | 87-98 | ||
GR | C23 | - | 87-01 | ||
3e peloton C-Cie | |||||
PC | C30 | 4352 | 87-30 | ||
GR | C31 | 4348 | 85-52 | ||
GR | C32 | 4343 | 85-53 | ||
GR | C33 | 4344 | 85-55 | ||
Ondersteuning Cie | |||||
Ost-Compagnie | |||||
CO | O2 | 4325 | 76-11 | ||
CO | O3 | 4335 | 88-86 | ||
Mortieren 6 stuks | |||||
A- MT peloton | |||||
CO | O11 | 4349 | 89-66 | nog in te delen: | |
CO | O12 | 4332 | 88-74 | 4354 | |
MT | O14 | 4337 | 86-48 | 76-18 | |
MT | O15 | 4340 | 86-46 | ||
MT | O16 | 4331 | 86-50 | ||
C- MT peloton | |||||
CO | S21 | 4376 | 88-84 | ||
CO | O22 | - | - | ||
MT | O34 | 4326 | 86-54 | ||
MT | O35 | 4330 | 86-52 | ||
MT | O36 | 4355 | 86-56 | ||
Antitank TOW 6 stukken | |||||
CO | O40 | 4333 | 90-09 | ||
AT | O42 | 4334 | 76-55 | ||
AT | O43 | 4329 | 76-67 | ||
AT | O44 | 4328 | 76-82 | ||
AT | O45 | 4336 | - | ||
AT | O46 | 4327 | 76-63 | ||
AT | O47 | 4338 | 76-87 | ||
Staf- en Stafverzorgingscie | |||||
CO | S2 | 4380 | 89-05 | ||
CO | S4 | 4379 | 89-36 | ||
Gewondentransporters 3 stuks | |||||
1 | S126 | 4381 | 90-52 | ||
2 | S127 | 4371 | 90-53 | ||
3 | S128 | 4378 | 90-54 | ||
Vrachtuitvoeringen 3 stuks | |||||
1 | S90 | 4382 | 90-68 | ||
2 | S91 | 4370 | 90-69 | ||
3 | V66 | 4377 | 90-70 | ||
Radaruitvoering 3 stuks | |||||
1 | S59 | 4342 | 88-03 | ||
2 | S60 | 4339 | 89-60 | ||
3 | S61 | 4341 | 89-74 |
De indeling van de compagnieën en pelotons in de tabel hierboven
is gebaseerd op de organieke, in Zuidlaren gehanteerde nummering en
voertuigverdeling. Het heeft er echter alle schijn van dat daar in
Libanon vanaf is geweken. Zo zou de 4325 niet bij de Ost-Cie zijn
ondergebracht maar bij de C-Cie.
Het A-MT peloton zou hebben bestaat
uit de 4330, 4331 en 4337-mortieren, met de 4345 als CO-wrn.
Het C-MT
peloton zou hebben bestaat uit de 4326 en 4355-mortieren, met de 4335
als CO-wrn en de 4349 als CO-vrc. E.e.a.
volgens dit stencil,
datum onbekend. Al met al nogal verwarrend.
Weet je hoe het precies zat? Mailen!
Kentekens van de 20 vervangende Unifil YP408's in april 1983:
Vrtg type | stuks | Unifil kentekens 1983 |
GR/PC | 11(16) | 4322 4383 4385 4386 4388 4389 4390 4392 4393 4394 4396 |
CO | 1(2) | 4397 |
GWT | 2 | 4398 4399 |
Type nog onbekend: 4323 4324 4384 4387 4391 en 4395 (6) |
Foto van René Geerling, Libanon 1981 [ klik voor groot ]. Mooi voorbeeld van wat opschriften aan infomatie oplevert. Rechts onder de koplampen 'O11'. Ost 11 voor de vuurleiding van het 1e mortier peloton [ zie nummering ]. 'Fucking Dutch' op de affuit, lichting '80-2'. Ook op de motorfrontplaat '4349', de unifil registratie van de KN 89-66 [ kentekens ]. Onder de NL-vlag '7-23'. Post 7-23 lag iets oostelijk van Jibããl al Buţm [ Unifil-Posten ] en het gebouw links moet dan ook de prefab naast de radiobunker zijn.
Reorganisatie april 1983
Zware wapens, TOW en Mortier, verdwijnen uit de Unifil organisatie.
56* versleten YP's worden vervangen door 20 gesanneerde exemplaren uit Nederland.
De landmachtstaf overwoog verschillende opties, het opknappen van de 20
beste YP's in Libanon, het opvoeren van vervangende YP's uit Nederland,
of een combinatie daarvan.
De vervangende 20 YP's ( 16 PWI, 2 CO en 2 GWT) arriveren op 3
april 1983 in Haris. Begin mei transporteerde Dutchbattt de laatste oude
YP's naar Beiroet voor verscheping naar Nederland.
* er blijven kennelijk 2 YP's achter.
Vertrek uit Libanon
Oktober/november 1983. Dutchbattt neemt afscheid van Libanon. Dutchcoy
neemt deels de taken van Dutchbatt over. Alle 20 YP's van Dutchbattt zijn
dan al terug naar Nederland.
Terug naar huis. De 4389 wordt op een roll-on roll-of schip gereden in de haven van Haifa op 19 oktober 1983. Foto: NIMH.
Conclusie
Al met al hebben 78 YP's in Libanon gediend. Dat strookt met
de 78 opgespoorde Unifil kentekens (4322 tot 4399). Twee YP's zijn daar
achterbleven. Alle exemplaren zijn in de jaren '90 gesloopt met uitzondering
van (voor zover nu bekend) de KN-85-88 (Unifil 4347)
en de KN-89-05 (Unifil 4380).
De KN-85-88 is te bewonderen in het Nationaal Militair Museum in
Soesterberg.
April 1983
Levering van 20 vervangende YP's
Achterbanier februari 1983
De KN 85-46 klaar voor verscheping naar Libanon. Maart 1983. Op de
achtergrond de watertoren bij het Churchilldok in de haven van
Antwerpen. Maps:
N51 17.064' E004 22.212'.
De klep aan de linker zijkant van de motorkap staat open. Technisch
probleem? Mogelijk de reden waarom hij uiteindelijk niet in Libanon
terecht kwam, maar in het Legermuseum Delft?
Foto Directie Voorlichting
Min. van Defensie.
Archief Wim den Dunnen [
klik voor groot ]
Achterbanier april 1983
Op deze foto uit de Achterbanier staat een YP waarvan het kenteken zich mogelijk laat lezen als KN 85-24. De 85-24 was echter een AT(TOW) van het 15 painfbat.
Dubbel Vier 09-04-1983
Dubbel Vier 07-11-1983
20 gesaneerde YP's arriveren in Al Yatun. Foto: Kees G.
Beirut mei 1983 ( foto's onder en boven: Jan-Derck ) .. 56 oude YP's op weg naar huis.
Wijnand van de Ree [ link ] Foto's van de laatste rit van Libanon naar de haven van Haifa. Vanuit Haifa zijn de voertuigen weer verscheept naar Nederland in 1983.
19 mei 1983, rijen YP's na aankomst vanuit Libanon bij de verzamelplaats van defensie op Kamp Soesterberg. Foto John van Hest, uit het archief van Wim den Dunnen. [ klik voor groot ]
19 mei 1983 verzamelplaats van defensie op Kamp Soesterberg. De Unifil 4346, oftewel de KN 76-19 is er niet best aan toe. Volgende bestemming hoogovens. Foto John van Hest, uit het archief van Wim den Dunnen. [ klik voor groot ]
19 mei 1983 verzamelplaats van defensie op Kamp Soesterberg. Een van de dertien oorspronkelijke Dutchbatt Commandovoertuigen (PW-CO) [ klik voor groot ] kennelijk in goed rijbare staat. Een klein detail verraad dat het om de KN 89-05 gaat. Foto John van Hest, uit het archief van Wim den Dunnen.
Vier jaar later. Rijen voertuigen bij de verzamelplaats van defensie op Kamp Soesterberg op 7 september 1987. Hier de Unifil 4329, de KN 76-67. [ klik voor groot ] Foto John van Hest, uit het archief van Wim den Dunnen.
... rechts de Unifil 4351, de KN 87-99 [ klik voor groot ] Foto John van Hest, uit het archief van Wim den Dunnen.
Op rechts nog leesbaar de Unifil 4384 [ klik voor groot ] Foto John van Hest, uit het archief van Wim den Dunnen. De 4384, KN kenteken onbekend, was een van de 20 vervangende YP's welke in april 1983 naar Libanon werden verscheept.
Verzamelplaats van defensie op Kamp Soesterberg op 7 september 1987. Nog herkenbaar de GWT gewondentransporter Unifil 4371. [ klik voor groot ] Foto John van Hest, uit het archief van Wim den Dunnen.
1991 op een foto van drs. J.W. Wensink [ klik voor groot ]
Ondertussen in Libanon, twee wrakken achtergebleven?
Artikel over de slechte toestand van het VN materieel in Libanon. [ Klik voor groot ]
De organieke samenstelling van de pantser wielvoertuigen het 44 painfbat
in 1979 [
klik voor groot
]
De display van Bert Lammerts van Bueren
www.unifilvereniging.nl
mbv Artitec modellen.
De Ramskop nov. '83 met een verslag 'Afscheid Dutchbatt' met dank aan Edward de Haan. |
DE YP408 IN LIBANON door Theo Heijnen
"Toen het 44e Pantserinfanteriebataljon "Johan Willem Friso" naar
Libanon vertrok voor het verrichten van vredestaken, gingen de organieke
YP408 voertuigen mee.
Gelukkig was de YP408 in dit bataljon nog niet vervangen door de YPR-765,
die in veel andere Painfbat’s zijn intrede al had gedaan. Het terrein in
Zuid-Libanon is namelijk ruig en rotsachtig en leent zich niet voor de meeste
rupsvoertuigen. Operaties in dergelijk terrein veroorzaken enorme slijtage
aan rupsen en wielophanging en daardoor kan in feite alleen gebruik worden
gemaakt van de gebaande wegen, of men moet héél voorzichtig rijden en dan
moeizaam een weg zoeken.
In actie is dat onbestaanbaar. Alleen de Centurion tank kan met een redelijke
snelheid door dergelijk terrein.
Ook voor het UNIFIL bataljon gold deze beperking. Er werd dan ook intensief
gebruik gemaakt van bestaande wegen. Vaak moesten de "stand-by's'
omrijden om hun doel te bereiken. Gelukkig is de YP408 handzamer en geluidsarmer
dan de YPR-765, zodat het een goede keus was om de YP408 te sturen.
Toen de voertuigen naar Libanon vertrokken, waren ze nog niet voorzien van
UNIFIL nummerborden. De YP’s waren voorzien van UN-stickers, de gele KL
nummerborden, de tonnage classificatiesticker (10), compagnies- en voertuignummering,
44I opschrift en hier en daar nog een rood-wit-blauw vlaggetje. Pas na aankomst
in Haifa kregen de voertuigen een gestencild UNIFIL nummer.
Bij de nummering werd rekening gehouden met de verschillende categorieën
voertuigen:
- de YP408’s kregen UNIFIL 43.....,
- de NEKAF’s UNIFIL 10...,
- de 1-tonners UNIFIL 23...., en
- de YA314 en 328 UNIFIL 31....
In het begin maakten de YP's door hun massieve voorkomen met acht wielen
veel indruk op de locale bevolking. Later raakte deze er wat beter aan gewend.
Gezien de omstandigheden was de tactische inzetbaarheid optimaal. Vooral
de infanterievoertuigen, de PWI's, voldeden goed en werden bij voorkeur
voor S.B.'s gebruikt (S.B. = stand-by, een voertuig dat te allen tijde uitgerust
staat met een gevechtsgroep van 6-8 personen. Passief ingezet).
'SB stand-by' Foto NIMH met dank aan Ruud Staneke
Ter illustratie: er komt een wit gevaarte van 1,80 meter hoog en 2,40 meter
breed met een vaart van 70 km/uur het dorp binnenstuiven. Plotseling staat
het stil en wijst er een .50 mitrailleur op het doel. In no time is ook
de bemanning uitgestegen en zijn er nog eens acht lopen gericht. Dat maakt
best indruk!
Bij gebruik hoort ook onderhoud en helaas werd dat de zwakke schakel voor
de inzetbaarheid. Vooral het zoeken van onderdelen werd geleidelijk aan
een probleem. In de eerste drie jaar ging het nog wel, daarna kwam het herhaaldelijk
voor dat er maar een handje vol YP’s inzetbaar waren.
Iedere UNIFIL post op pelotonsniveau had zijn eigen YP’s. Dit had zowel
voor- als nadelen. De YP’s werden in het begin namelijk ook gebruikt voor
logistiek vervoer naar de hoofdpost of naar Haris. Dit was in feite oneigenlijk
gebruik en verhoogde de slijtage. Later werd dit opgelost door dergelijke
ritten uit te voeren met een 1-tonner. Mocht deze uitvallen, dan gaf dat
veel minder tactische problemen.
In 1982 werd er eens een uitstapje gemaakt door de Ost-Cie (mortier en anti-tank)
met een mortierpeloton naar de Bekaa-vallei, een tocht van ongeveer 500
kilometer. Het verslag van deze reis toont duidelijk de problemen. Voordat
het UNIFIL-gebied daadwerkelijk was verlaten, waren er al twee YP’s en een
NEKAF uitgevallen. De snelheid van de colonne was gemiddeld 20 km per uur.
De gebreken bestonden uit een defect remsysteem, gebroken V-snaren en gebroken
spieën van de tussenas. Een YP werd in de takels van een YA616 gehangen
en ging verder mee op reis. Door lekkage van de wormkast liep de bak vast,
wat prachtige rookwolken te zien gaf. Dit gebeurde vlak voor een Syrische
positie, die uiterst geïnteresseerd was in de verrichtingen. De YP werd
omgedraaid en achterstevoren in de takels gehangen.
Tot aan Baalbek waren er slechts kleine problemen, voornamelijk met de koeling.
Na het inrichten van het nachtleger in een artilleriekazerne van het Libanese
leger, werd in een zeer primitieve werkplaats een nieuwe spie gestoken en
tijdens het mortierschieten werd de getakelde YP weer hersteld. Op de terugweg,
midden in een SAM-6 stelling, ging de spie weer kapot zodat de YP weer in
de takels moest.
Op de terugweg moest nog een achtergelaten YP worden opgepikt. Het oppikken
ging wel, maar het terrein is erg heuvelachtig en dan is heuvelopwaarts
met een YP408 op sleeptouw ook voor een YA616 wel eens een te zware opgave.
Voordat de hele colonne weer gerepareerd was, was er menige verzuchting
geslaakt en waren vele dagen voorbij gegaan.
In Libanon bleek dat de YP door een gebrek aan pk’s bergopwaarts te langzaam
was. Vooral bij de begeleiding van voertuigen waarmee ongewenste personen
werden opgebracht, gaf dat de nodige ongemakken. Ondanks dit alles was de
YP in Libanon echter toch een onmisbaar en gewaardeerd voertuig."
Aanvullingen en correcties graag naar info@dafyp408.nl
'Nog één en een meur': Defensie voorlichtingsfilm (1981)
Producten van RK-IDEAS gevonden op Facebook.
Ron Kuipers, oud beroepsmilitair en Libanon veteraan hierover: "RK-IDEAS
is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby, maar ook uit "nood" geboren.
Werkeloos worden op je 57ste in 2014 is geen pretje. Stil zitten staat
niet op mijn To Do lijstje".
Meer weblinks onder [ links ]