Volle bus WD-40 er tegenaan |
En jawel hoor, het kan nóg gekker. Dichter bij een echte YP zal de samensteller van deze site wel niet komen, een YP408 instrumentenpaneel voor enkele tientallen euro's op de kop getikt bij legerdump Boogert in Leiden. Geheel compleet met alle meters, schakelaars en lampjes. Met dank aan Paddy van der Baan en Ron de Bie voor de gouden tip. De bedoeling is om het na de "restauratie" op een of andere manier aan de muur te hangen.
Kaal maken, ontvetten, ontroesten, gladschuren en in de primer. Rechts de starthandel, ontroest, gangbaar gemaakt en gepolijst. Als nieuw! |
Ik heb nog overwogen de afgeknipte draadbomen te laten zitten, maar aangezien ze straks buiten zicht vallen en geen doel meer hebben daarvan afgezien
Probleempjes: Het armpje van de richtingaanwijzerschakelaar
bleek afgebroken en niet aanwezig. Het kunststof (lexaan?) glas van o.a. de snelheidmeter is flink gekrast. Nieuw glaasje is geen optie want demontage overleeft de meter-rand niet. Polijsten met Commandant autocleaner gaf het beste resultaat. |
Firma Vis in Nunspeet bracht uitkomst vwb het richtingaanwijzer armpje. Dit is standaard DAF en kostte 3 Euro. Ook bij Vis aangeschaft een spuitbus RAL 6014 matgroene verf.
Weer een stapje verder. De verf dekt uitstekend en we kunnen langzaam gaan opbouwen. |
Inmiddels is het instrumentenpaneel weer in oude glorie hersteld. Nu nog een manier om het netjes aan de muur te hangen.
Mooi voorbeeld van een dashboard in een display
Voorbeeld van een fraaie display. de Unifil verzameling van Auke.
Dashboard te koop op Marktplaats #1
Oktober 2017, een dashboard op Marktplaats. Onderstaande foto's dankzij verkoper John.
Werk aan de winkel voor de nieuwe eigenaar. Ben jij dat? Stuur een foto als hij af is!
Dashboard te koop op Marktplaats #2 (nieuw!)
Hier hoeft niets meer aan opgeknapt te worden. Een fabrieksnieuw (‼) DAF YP408 dashboard aangeboden op Marktplaats, september 2018 in Gasselternijveen. Richtprijs €500.-. Met dank aan verkoper Jerry voor het gebruik van de foto's.
Dashboard te koop op Marktplaats #3
December 2020. Een dash, verre van compleet en in niet zo'n beste staat. Alle meters (radium?) muv de luchtdrukmeter ontbreken. Toch een flink aantal bieders.
Via via kwam het dashboard bij Ruud Veenema terecht, die hem in no-time restaureerde.
Maart 2021, foto Ruud Veenema [ klik voor groot ] Handig detail, de perspex plaat aan de bovenzijde.
Ruud: "Het dashboard heb ik via MP en de meters heb ik bij van Dam in Bennekom kunnen bemachtigen. Zoals je ziet mis ik nog wel het één en ander. Een paar plaatjes met opschrift en de rode en de twee oranje controle lampjes. Ben 66 jaar en heb gediend van 72- 5 tot 77-5. Ben ook bezig met het dashboard van de dikke Daf en de Nekaf. Dit is eigenlijk begonnen door mijn zoon. Die vindt de verhalen van wat ik allemaal gedaan en uitgehaald heb prachtig. Dus meer uit nostalgie. Gr Ruud "
Dashboard restauratie #4
Barry van der Aart: "Na 10 jaar is Jan van der Aart begonnen met
de restauratie van zijn YP dashboard. Geen foto's van het dashboard zoals
hij hem 10 jaar geleden heeft gekocht maar op dit moment (12 januari 2021)
staat/ligt het er zo bij zoals op bijgevoegde foto's te zien is.
Het
dashboard heeft hij volledig gedemonteerd en het frame heeft hij laten zandstralen.
Morgen gaat de eerste verflaag erop. Ik zal, als het weer helemaal opgebouwd
is, een foto sturen van het eindresultaat."
En het eindresultaat, vastgeschroefd boven het bureau van Jan. [ klik voor groot ]
Dashboard restauratie #5
12 februari 2024, Marktplaats: "In nieuwstaat verkerend dashboard van een YP-408, incl werkende verlichting en voeding."
[ klik voor groot ]
[ klik voor groot ]
Meer over aluminium naam, waarschuwings- en instructieplaten hier.
Over het hekje van de laatste YP408 PW-V
Lees hier alles over het over het hekje van de laatste (Nederlandse) YP408 PW-V [ klik ] |
Restauratie tips door Wout Jansen
Het restaureren
van de zwarte gegevens/type plaatjes:
1: Alle zwarte verf (wat er van
over was) heb ik verwijderd. Dit moet je niet doen met schuurpapier, want
dan schuur je de opschriften eraf want die steken, als het het goed is,
een fractie van een millimeter boven het plaatje uit. Misschien afbijt,
ik weet dat niet meer.
2: Daarna moet je het plaatje goed vetvrij
maken en bespuiten met goede zwarte spuitlak. Voordat je dat doet moet je
er weer voor zorgen dat het plaatje perfect vlak is. Ik heb daar toendertijd
de spuitlak van Motip voor gebruikt.
3: Nu komt het fijne werk..........................
De belettering moet weer tevoorschijn komen. Daarvoor moet je bijzonder
fijn waterproof polijstpapier strak opspannen op een plankje. Nu ga je heel
voorzichtig met het plaatje over het polijstpapier waardoor de letters weer
te voorschijn komen.
Dit moet je heel secuur doen, anders verdwijnt teveel
zwarte lak van het plaatje. Op die plekken waar dat echt niet lukt moet
je het verder heel voorzichtig doen met een scalpelmesje.
Ik heb dit
gedaan onder een loeplamp!
Evt. beschadigingen heb ik bijgewerkt met
wat spuitlak. Dan moet je even met de spuitbus in de dop spuiten en dan
heb je voor eventjes wat zwarte lak van dezelfde kleur en samenstelling
om het zwarte bij te tippen wat met het schuren toch verdwenen is.
4: Als laatste heb ik de plaatjes ingespoten met zijdeglans blanke lak.
Van tevoren wel even controleren of de zwarte en blanke lak elkaar wel kunnen
verdragen, anders heb je al het voorgaande voor niets gedaan!
5:
Op deze manier heb ik de plaatjes op de Munga gedaan en ze gaan al elf jaar
mee.