DAF YP408 RDM

De RDM verkoop folder (met dank aan Hans Molter) [ downloaden hier bij het rdm-archief.nl ]

Over deze YP gaan verschillende verhalen: Bestemd voor het Midden Oosten? Paleiswacht India of Portugal? Is hij terechtgekomen in het Legermuseum in Delft? Was er sprake van één exemplaar of mogelijk twee?

Paddy van der Baan gaf uitleg:
"De RDM YP was een bruikleen van Defensie in een poging van het bedrijf internationale orders te verwerven. RDM mikte vooral op het Midden Oosten o.a Oman. Vandaar ook de zandkleur. De YP werd lichtelijk gestript aangeboden als een voertuig voor politietaken. Kennelijk heeft de RDM 'm terug gegeven, want in 1993 stond ie op de Verzamelplaats in Soesterberg in afwachting van verschroting. Ik heb er nog een paar rondjes mee gereden totdat een hydroliek slang het begaf. De RDM YP is trouwens nog donor geweest voor de KN 90-01: 4 banden op velg. Die zijn vervolgens gemonteerd, maar alleen de buitenkant van de velgen is groen gemaakt, want de binnenkant is nog altijd sahara. Er bestaat een verkoopfolder en ook een ca. 5 min. durende Engels gesproken promotiefilm van een -overigens groene- YP volledig bemande PRI uitvoering, opgenomen in Oirschot op het PIROC. Bovendien is een grote ordner bewaard gebleven, waarin alle werkzaamheden zijn vermeld in het kader van een opknapbeurt. Hieruit blijkt, dat de YP redelijk was afgeragd. Moraal van het verhaal: het Paleiswacht India verhaal niet waarschijnlijk, want het land kan zelf heel goed militaire voertuigen bouwen. Delft nee, Hoogovens ja."

DAF YP408 PWCO KN 89-36. Hier in de werkplaats van de RDM te Rotterdam-Schiedam, 19-02-1986. Fotocollectie Wim den Dunnen [ klik voor groot ]
De KN 89-36 had toen al een zware tijd bij Unifil achter de rug [ zie kenteken pagina ] en werd in 1983 vanuit Libanon gerepatrieerd. Opvallend aan de 89-36 is de kantelbare mastvoet op de linker achterzijde, ook zichtbaar op foto's uit Libanon.
Theo Ringeling hierover: "Deze YP trof ikzelf bij de RDM aan in januari 1985 op helling 8 voor de houtloods terug uit Libanon nog wit."

[ Dan is de vraag, waarom een 'afgeragde' bak van de Domeinen in bruikleen gekregen van Defensie, terwijl er uitstekende exemplaren van de oorlogsreserves beschikbaar waren. Lag het initiatief van deze mogelijke verkoop bij Defensie of RDM? ]

Bron: Facebook RDM archief juni 1986. Tussen februari 1986 en juni 1986 vind dan de Sahara gele metamorfose plaats, tenminste als dit inderdaad de KN 89-36 is. [ klik voor groot ]

Deze unieke fotoserie is van Theo Ringeling [ klik voor groot ] en komen uit het RDM archief.
Theo Ringeling hierover: "Hier is een foto van een YP-408 van de koninklijke landmacht, met mijn broer achter het stuur. Deze YP trof ikzelf aan in januari 1985 op helling 8 voor de houtloods terug uit Libanon nog wit. Later is de YP geheel opgeknapt en in deze kleur gespoten. Ik weet dat het een plan van defensie was de overtollige YP`s te kunnen verkopen aan het buitenland. "

[ klik voor groot ] bron RDM archief.

Achterzijde met datum 5 juni 1986. Bron: twee originele A4 foto's van de serie werden op 12 juni 2024 aangeboden op Marktplaats.

[ klik voor groot ] bron RDM archief.

Achterzijde met datum 5 juni 1986. Bron: twee originele A4 foto's van de serie werden op 12 juni 2024 aangeboden op Marktplaats.

DAF YP-408 op de kade van de RDM aan de Nieuwe Waterweg te Rotterdam-Schiedam, 05-06-1986. Fotocollectie Wim den Dunnen [ klik voor groot ]

[ klik voor groot ] bron RDM archief.

Bron RDM archief [ klik voor groot ]
Let op de verlichting. Op de plek van de IR koplampen zijn twee nachtrijlampen geplaatst. De organieke plek voor de nachtrijlamp is leeg en de bijbehorende takkenvanger afgezaagd.

[ klik voor groot ] bron RDM archief.

[ klik voor groot ] bron RDM archief.

Foto: NIMH "Op de RDM (Rotterdamse Droogdok Mij.) wordt een pantservoertuig type M-109 houwitzer gemodificeerd 1988. Rechts op de foto is een DAF YP408, Rotterdam 18-03-1988". Deze foto is niet meer terug te vinden op het web (2024).

Hieronder drie foto's waarvan eerder werd aangenomen dat het om de RDM YP ging. Maar uit één detail, de zijreflector, blijkt het tegendeel. Deze verbogen reflector is terug te vinden op elk van de onderstaande foto's maar zat eerder niet op de RDM YP.
Is er dan toch sprake van meerdere RDM YP's?

Fotocollectie Wim den Dunnen. Om welke YP, kenteken, gaat het hier? De verlichting configuratie aan de voorzijde is identiek aan de sahara RDM YP. Maar de verbogen reflector verraad dat het om een ander voertuig gaat.

De verbogen reflector steun.

Foto Marc Tempels

Foto Marc Tempels. Paddy van der Baan: "Kennelijk heeft de RDM 'm teruggegeven, want in 1993 stond hij op de Verzamelplaats in Soesterberg in afwachting van verschroting."

Bijzonder, een klein deel is bewaard gebleven; het instrumenten paneel van de RDM YP is vandaag de dag nog te bewonderen. Het maakt deel uit van de presentatie van de Bravo Cie [ link ]. Boven een uitvergroting van de RDM foto, onder een foto van de display van de Bravo Cie tijdens '55 jaar DAF YP408' in mei 2019. Kilometerstand respectievelijk 00021 en 00448 [ klik voor groot ] Een instrumenten paneel dus met een opmerkelijk verhaal.

TERUG