10 december 2015.
Plotseling wordt duidelijk dat op de militaire complex in Alverca, even ten noorden van
Lissabon nog 15 resterende YP's bij elkaar te staan. De sloop van deze
laatste voertuigen was al op 15 juni 2015 definitief in een besluit
vastgelegd. De sloop kon elk moment plaatsvinden.
Op Google Maps zijn er zelfs 17 te tellen. Coordinaat:
38º 53.252' N
9º 1.960' W
Gertjan Schut, voorzitter van de Stichting Legerdaf pakt meteen het vliegtuig naar Lissabon en krijgt via zijn contact daar toegang tot het complex. Een laatste unieke kans om foto's te maken en kentekens en chassisnummers te noteren, voor het te laat is.
Per onderdeel bleken de YP's voorzien van een andere kleur verf.
Binnenin waren alle stickers en plaatjes nog gewoon in het Nederlands.
Ondanks dat ze kennelijk al jaren open staan en er regenwater in staat,
zijn ze in opvallend goede conditie. Van de meesten ontbreekt de '50
affuit.
NB: Onlangs bleek dat deze DAF affuiten het ook goed doen op Marine
landingsboten.
Naar verluidt zal één YP worden gespaard en opgesteld in het Polícia Aérea museum.
Alle foto's Gertjan Schut.
Google Maps. De met X gemarkeerde voertuigen stonden er in december 2015 niet meer bij. Dit waren hoogstwaarschijnlijk de 58-70 en de 58-8? [ link ] die in maart 2014 werden gefotografeerd bij de schietbaan van Alcochete
De kleurverschillen zijn goed te zien. Van luchtmachtgrijs naar donkerbruin.
Gertjan kon van alle 15 de Nederlandse kentekens noteren. Daaruit blijkt dat vrijwel alle aan Portugal geleverde YP's bij het Piroc/OCI hebben gereden. Na opheffing van beide onderdelen zijn ze kennelijk opgeknapt en tot 1992 bewaard in een mob-complex.
Opvallend is dat er ook twee YP's van het KMar G-Eskadron bij staan, terwijl tot nu toe werd aangenomen dat de 75-54 de enige survivor was.
In totaal zijn er in een uur tijd ruim 150 foto's genomen, bekijk ze via de links per kenteken in de tabel hieronder.
PT reg.nr. | Type | PT Basis | NL reg.nr. | Onderdeel | Link op deze site | |
1 | AM-58-56 | CO | .. | .. | ||
2 | AM-58-57 | CO | .. | .. | ||
3 | AM-58-58 | CO | BA1 Sintra | KN 76-24 | KMar | [ link ] |
4 | AM-58-59 | CO | CTA Alcochete | .. | ||
5 | AM-58-60 | CO | BA6 Montijo | KN 89-39 | .. | [ link ] |
6 | AM-58-61 | CO | BA11 Beja | KN 88-97 | Piroc | [ link ] |
7 | AM-58-62 | GR | .. | KN 88-25 | Piroc | [ link ] |
8 | AM-58-63 | GR | BA11 Beja | .. | ||
9 | AM-58-64 | GR | BA11 Beja | KN 75-37 | Piroc | [ link ] |
10 | AM-58-65 | GR | BA11 Beja | KN 87-75 | .. | [ link ] |
11 | AM-58-66 | GR | .. | .. | ||
12 | AM-58-67 | GR | .. | .. | ||
13 | AM-58-68 | GR | .. | .. | ||
14 | AM-58-69 | GR | CTA Alcochete | KN 75-23 | Demcie | [ link ] |
15 | AM-58-70 | GR | BA6 Montijo | .. | ||
16 | AM-58-71 | GR | .. | .. | ||
17 | AM-58-72 | GR | BA6 Montijo | KN 75-36 | OCI | [ link ] |
18 | AM-58-73 | GR | BA11 Beja | KN 76-93 | OCI | [ link ] |
19 | AM-58-74 | GR | BA11 Beja | KN 75-86 | .. | [ link ] |
20 | AM-58-75 | GR | .. | .. | ||
21 | AM-58-76 | GR | .. | .. | ||
22 | AM-58-77 | GR | DGMFA Alverca | KN 75-88 | OCI | [ link ] |
23 | AM-58-78 | GR | DGMFA Alverca | KN 75-73 | KMar | [ link ] |
24 | AM-58-79 | GR | DGMFA Alverca | KN 88-26 | Piroc | [ link ] |
25 | AM-58-80 | GR | AT1 Sacavém | KN 75-82 | Piroc | [ link ] |
26 | AM-58-81 | GR | .. | KN 88-44 | OCI | [ link ] |
27 | AM-58-82 | GR | .. | .. | ||
28 | AM-58-83 | GR | .. | .. |
Op de lijst hoort ook de KN 76-20 een commandovoertuig afkomstig van het 48 painfbat, maar het Portugese kenteken is daarvan nog onbekend. Ook KN 75-78, een oud KMar voertuig, zou een van de ontbrekende kentekens kunnen zijn.
Se você pode me ajudar a fazer a lista completa, por favor me escreva em: info@dafyp408.nl
Alle gegevens in de tabel onder voorbehoud. Op- en aanmerkingen mailen naar: info@dafyp408.nl
O fim - Het Einde
Origineel bericht:
https://www.cmjornal.pt/portugal/detalhe/400_mil__em_sucata
'Demilitarisering'= het verwijderen van de boordwapen affuit.
5 april 2016, start sloop van de laatste Portugese
DAF's YP408 [
klik
voor groot ]
Foto Fernando Martins dankzij Gertjan Schut.
Foto's door Fernando Martins