Om met gesloten luiken te kunnen rijden waren voor de chauffeur en boordschutter
vijf periscopen aangebracht, waarvan één 360° draaibaar in het chauffeursluik.
Bovendien beschikte de PWI-PC en de PWI-CO versies over een extra waarnemingskijker
* voor de commandant.
( illustraties uit de groene DAF folder )
Bij duisternis kon de periscoop in het chauffeursluik worden vervangen door een infrarood exemplaar. Voor de .50 was een infrarood zoeker beschikbaar. Op de schijnwerper werd hiervoor een 22 cm Ø infrarood glas aangebracht. Twee koplampen waren standaard al voorzien van dit glas.
IR periscoop in chauffeursluik. Foto dankzij Hans Molter.
De IR periscoop in praktijk. Foto John Dallinga.
Periscopen bestuurderszijde
Infra rood richtkijker .50 schijnwerper en socapex aansluiting. Foto boven en onder dankzij Nico Vroom.
De waarnemingskijker voor de commandant op een foto van Marcel Zwarts.
Foto: Mike Schillemans
* De uitschuifbare waarnemingskijker type AI-65
heeft een gezichtsveld van 15°, bovendien kan de kijker een hellingshoek
van 5° naar beneden en 10° naar boven worden gegeven. De kijker
is 360° draaibaar. Er kan zowel rijdend als stilstaand worden
waargenomen. |
De waarnemingskijker in de KN 89-02.