Om met gesloten luiken te kunnen rijden waren voor de chauffeur en
boordschutter vijf periscopen aangebracht, waarvan één 360° draaibaar in
het chauffeursluik. Bovendien beschikte de PWI-PC en de PWI-CO versies
over een extra waarnemingskijker voor de commandant.
( illustraties uit de groene DAF folder )
Bij duisternis kon de periscoop in het chauffeursluik worden vervangen door een infrarood exemplaar. Voor de .50 was een infrarood zoeker beschikbaar. Op de schijnwerper werd hiervoor een 22 cm Ø infrarood glas aangebracht. Twee koplampen waren standaard al voorzien van dit glas.
IR periscoop in chauffeursluik. Foto dankzij Hans Molter.
De IR periscoop in praktijk. Foto John Dallinga.
Periscopen bestuurderszijde
Infra rood richtkijker .50 schijnwerper en socapex aansluiting. Foto boven en onder dankzij Nico Vroom.
De waarnemingskijker voor de commandant op een foto van Marcel Zwarts.
Foto: Mike Schillemans
* De uitschuifbare waarnemingskijker type AI-65
heeft een gezichtsveld van 15°, bovendien kan de kijker een
hellingshoek van 5° naar beneden en 10° naar boven worden
gegeven. De kijker is 360° draaibaar. Er kan zowel rijdend als
stilstaand worden waargenomen. |
De waarnemingskijker in de KN 89-02.