De DAF DS 575 motor. Illustratie: DAF
Het vermogen wordt geleverd door een zescilinder, vloeistofgekoelde DAF
DS-575 dieselmotor met kopkleppen, voorzien van een turbocompressor, die
voor de drukverhoging zorgt van de inlaatlucht. Door deze voorverdichting
(hogere inlaatdruk) wordt een hogere compressiedruk en betere verbranding
verkregen en daardoor een groter vermogen. De turbocompressor wordt door
de uitlaatgassen aangedreven.
Het vermogen van de motor wordt via een enkelvoudige, droge plaatkoppeling
overgebracht op een versnellingsbak met 5 versnellingen voorruit en een
achteruit. De tweede tot en met de vijfde versnelling is gesynchroniseerd.
De vijfde versnelling is een overdrive.
Alle kleurenfoto's op deze pagina zijn van de tot nieuwstaat gerestaureerde motor van de KN 86-15
Illustratie: DAF
Het plaatsen van de motor [ klik voor groot ]
Foto van Koos van Herpen PIROC instructeur 1968 [ link ]
De motor | |
Fabrikaat | DAF |
Type | DS 575, 4-takt met turbocompressor |
Boring | 100,62 mm |
Slag | 120,65 mm |
Slagvolume | 5753 cc |
Aantal cilinders | 6 |
Compressieverhouding | 16:1 |
Verbrandingssysteem | Directe inspuiting toroïdale wervelkamer in zuigerkop |
Bruto vermogen SAE | 165 pk/2400 omw/min |
Bruto koppel SAE | 52 mkg/1600 omw/min |
Verbrandingsvolgorde | 1-5-3-6-2-4 |
Max. afgeregeld toerental onbelast | ± 2600 omw/min |
Max. afgeregeld toerental belast | ± 2400 omw/min |
Stationair toerental | ± 500 omw/min |
Draairichting krukas, gezien vanaf de voorzijde | rechtsom |
Klepspeling (koud) inlaat en uitlaat | 0,5 mm |
Aanhaalkoppel cilinderkopmoeren | 210 - 220 ft/lbs |
Max. oliedruk bij warme motor | 3,5 - 4,2 kg/cm² |
Min. oliedruk bij stat. toerental | 0,35 - 0,50 kg/cm² |
Prestaties | |
Geheel bedrijfsklaar | |
Doorlopend vol te houden snelheid | 60 km/h |
Min. doorlopend vol te houden snelheid | 4 km/h |
Max. klimvermogen in "Hoog" | 21% |
Max. klimvermogen in "Laag" | 50% |
Brandstofverbruik: op de weg | 3,4 km/per ltr. |
Brandstofverbruik: in terrein | 15 - 20 l/u |
Actieradius op primaire wegen minimaal | 500 km |
Max. snelheden met reductiebak in "Hoog" | |
Vijfde versnelling | 82 km/h |
Vierde versnelling | 67 km/h |
Derde versnelling | 38 km/h |
Tweede versnelling | 22 km/h |
Eerste versnelling | 12 km/h |
Achteruit versnelling | 13 km/h |
Idem in "Laag" | |
Vijfde versnelling | 35 km/h |
Vierde versnelling | 28 km/h |
Derde versnelling | 16 km/h |
Tweede versnelling | 9 km/h |
Eerste versnelling | 5 km/h |
Achteruit versnelling | 5,5 km/h |
Gegevens ontleend aan de Technische Handleiding YP408 april 1964
Alle kleurenfoto's op deze pagina zijn van de tot nieuwstaat gerestaureerde motor van de KN 86-15
Les in motor onderhoud. SROKI Ermelo 1976.
Motornummers
Over motornummers is mij (nog) weinig bekend. Tot nu toe kan ik er geen structuur in ontdekken. Hoe het toewijzen van een motor aan een bepaald voertuig in zijn werk ging is mij ook niet duidelijk. Hopelijk komt daar nog eens verandering in. Weet je er meer van? Mailen!
DAF YP408 DS575 aangeboden op Marktplaats, april 2021. Deze verzorgde de aandrijving van een kopschroef of boegschroef. 575 motoren doen het goed als scheepsmotor. Foto dankzij Dennis Schoonbeek. Typeplaatje omcirkeld. Motornummer A44776.
Het typeplaatje van de scheepsmotor: '575 T.D. Centrale Werkplaats' verwijst naar de Technische Dienst op de Kromhoutkazerne in Utrecht waar het 4e en 5e echelons onderhoud aan wielvoertuigen werd verricht. Revisiedatum 8 juli 1982, revisie nummer 11. Het kroontje werd door de keurmeester geplaatst als het motorblok goed door de proefdraaistand was gekomen.
Interessant is ook dit plaatje dat werd aangetroffen op de reservemotor van een DAF YT. Ook hier het kroontje. Foto dankzij Jan de Weijer.
Twee foto's van de 575 TD Centrale Werkplaats, Kromhoutkazerne Utrecht
1978 [ klik voor groot
]
Foto's dankzij Hans de l'Ecluse.
[ klik voor groot ]