Motor DAF YP408

De DAF DS 575 motor. Illustratie: DAF

Het vermogen wordt geleverd door een zescilinder, vloeistofgekoelde DAF DS-575 dieselmotor met kopkleppen, voorzien van een turbocompressor, die voor de drukverhoging zorgt van de inlaatlucht. Door deze voorverdichting (hogere inlaatdruk) wordt een hogere compressiedruk en betere verbranding verkregen en daardoor een groter vermogen. De turbocompressor wordt door de uitlaatgassen aangedreven.
Het vermogen van de motor wordt via een enkelvoudige, droge plaatkoppeling overgebracht op een versnellingsbak met 5 versnellingen voorruit en een achteruit. De tweede tot en met de vijfde versnelling is gesynchroniseerd. De vijfde versnelling is een overdrive.

Alle kleurenfoto's op deze pagina zijn van de tot nieuwstaat gerestaureerde motor van de KN 86-15

Illustratie: DAF

Het plaatsen van de motor [ klik voor groot ]

Foto van Koos van Herpen PIROC instructeur 1968 [ link ]

De motor  
Fabrikaat DAF
Type DS 575, 4-takt met turbocompressor
Boring 100,62 mm
Slag 120,65 mm
Slagvolume 5753 cc
Aantal cilinders 6
Compressieverhouding 16:1
Verbrandingssysteem Directe inspuiting toroïdale wervelkamer in zuigerkop
Bruto vermogen SAE 165 pk/2400 omw/min
Bruto koppel SAE 52 mkg/1600 omw/min
Verbrandingsvolgorde 1-5-3-6-2-4
Max. afgeregeld toerental onbelast ± 2600 omw/min
Max. afgeregeld toerental belast ± 2400 omw/min
Stationair toerental ± 500 omw/min
Draairichting krukas, gezien vanaf de voorzijde rechtsom
Klepspeling (koud) inlaat en uitlaat 0,5 mm
Aanhaalkoppel cilinderkopmoeren 210 - 220 ft/lbs
Max. oliedruk bij warme motor 3,5 - 4,2 kg/cm²
Min. oliedruk bij stat. toerental 0,35 - 0,50 kg/cm²
Prestaties  
Geheel bedrijfsklaar  
Doorlopend vol te houden snelheid 60 km/h
Min. doorlopend vol te houden snelheid 4 km/h
Max. klimvermogen in "Hoog" 21%
Max. klimvermogen in "Laag" 50%
Brandstofverbruik: op de weg 3,4 km/per ltr.
Brandstofverbruik: in terrein 15 - 20 l/u
Actieradius op primaire wegen minimaal 500 km
Max. snelheden met reductiebak in "Hoog"  
Vijfde versnelling 82 km/h
Vierde versnelling 67 km/h
Derde versnelling 38 km/h
Tweede versnelling 22 km/h
Eerste versnelling 12 km/h
Achteruit versnelling 13 km/h
Idem in "Laag"  
Vijfde versnelling 35 km/h
Vierde versnelling 28 km/h
Derde versnelling 16 km/h
Tweede versnelling 9 km/h
Eerste versnelling 5 km/h
Achteruit versnelling 5,5 km/h

Gegevens ontleend aan de Technische Handleiding YP408 april 1964

Alle kleurenfoto's op deze pagina zijn van de tot nieuwstaat gerestaureerde motor van de KN 86-15

Les in motor onderhoud. SROKI Ermelo 1976.

Motornummers

Over motornummers is mij (nog) weinig bekend. Tot nu toe kan ik er geen structuur in ontdekken. Hoe het toewijzen van een motor aan een bepaald voertuig in zijn werk ging is mij ook niet duidelijk. Hopelijk komt daar nog eens verandering in. Weet je er meer van? Mailen!

DAF YP408 DS575 aangeboden op Marktplaats, april 2021. Deze verzorgde de aandrijving van een kopschroef of boegschroef. 575 motoren doen het goed als scheepsmotor. Foto dankzij Dennis Schoonbeek. Typeplaatje omcirkeld. Motornummer A44776.

Het typeplaatje van de scheepsmotor: '575 T.D. Centrale Werkplaats' verwijst naar de Technische Dienst op de Kromhoutkazerne in Utrecht waar het 4e en 5e echelons onderhoud aan wielvoertuigen werd verricht. Revisiedatum 8 juli 1982, revisie nummer 11. Het kroontje werd door de keurmeester geplaatst als het motorblok goed door de proefdraaistand was gekomen.

Interessant is ook dit plaatje dat werd aangetroffen op de reservemotor van een DAF YT. Ook hier het kroontje. Foto dankzij Jan de Weijer.

Twee foto's van de 575 TD Centrale Werkplaats, Kromhoutkazerne Utrecht 1978 [ klik voor groot ]
Foto's dankzij Hans de l'Ecluse.

[ klik voor groot ]

TERUG