Model DAF YP406/306

De DAF YP 406 (of YP 306) door Hans Reints

"In de praktijk van de begin jaren 60 van de vorige eeuw, bleek het aandrijfconcept van de DAF pantserwagen YP408 met maar 6 van de 8 aangedreven wielen in het veld niet helemaal aan de verwachtingen te voldoen. Dat er maar zes van de acht wielen van de YP 408 aangedreven werden, bleek in de dagelijkse praktijk nadelige gevolgen voor de terreinvaardigheid te hebben. Mede om deze reden werd op voorstel van dr. Huub van Doorne, directeur/eigenaar van “van Doorens Aanhangwagen en Auto Fabriek ‘ te Eindhoven, een 8x8 YP 408 gemodificeerd tot een 6x6 (YP306). Dit prototype zou door de” Inspectie Technische Dienst Detachement Beproeving Voertuig” (DBV) getest en gekeurd moeten worden. Hiertoe werd de YP408 met kenteken KN-75-04 ontdaan van de beide niet aangedreven wielen (2e as)en werden de derde en vierde as 35 cm naar voren gebracht. Dit moest de stabiliteit van het voertuig ten goede komen.

Het ging om een zeer provisorische modificatie, wat onder meer bleek uit het feit dat de stuurgeometrie niet meer klopte, met als gevolg grote bandenslijtage. Van 14 tot 22 september 1964 werd het voertuig door DBV, onder andere op de Oirschotse heide, beoordeeld. De eerste indruk was dat de 6x6 uitvoering een betere terreinvaardigheid had dan de 8x8 YP408, behalve bij het overschrijden van putten met loodrechte wanden, d.z.g. schuttersputjes,daar was de 8x8 in het voordeel. Met de aanpassingen aan het voertuig verdween ook een groot deel van het comfort voor de inzittenden. Pluspunt was dat het onderhoud sterk afgenomen was. Minder draaiende delen betekend ook minder slijtage en minder smeerpunten! Verder werd geconcludeerd dat een 6x6-uitvoering ingrijpende wijzigingen met zich mee zou brengen en dat een volledige beoordeling van deze uitvoering pas mogelijk zou zijn na voortzetting van de beproevingen met een bij voorkeur meer volwaardig prototype.

Met deze conclusie kwam het project tot een einde en de KN-75-04 werd weer terug verbouwd naar zijn oorspronkelijke staat. In het memorandum over de beproeving van het voertuig wordt wisselend gebruikgemaakt van de term YP 406, 6x6-uitvoering en YP306. De aanduiding YP 306 is mogelijk ingegeven door het feit dat het totaalgewicht van dit voertuig ten opzichte van de YP 408 afnam van 11.400 kg tot 10.600 kg.

Buiten deze YP 306 heb ik nog wat andere varianten van de YP 408 gevonden! Maar daarover later.

Via een aanbieding ben ik aan een tiental bouwpakketten van een onvolledige DAF YP408 gekomen. Volgens mij moet wel wat mee te doen zijn!. Na het bestuderen van enkele naslagwerken kwam ik dit prototype van een DAF YP tegen!"

Aan de slag dus; 10 doosjes Artitec “Gevechtsgerede” YP408 PWI-GR’s aangeschaft. Op de voorgrond het model zoals het uit het doosje komt. Body, wielen en een paar kleine accessoires. Helaas worden bij deze goedkope uitvoering geen messing onderdelen en decals mee geleverd.

Bij deze proef zit de tweede niet aangedreven as eigenlijk in de weg. De eerste as hangt er werkeloos bij en de derde en vierde as kunnen het eigenlijk niet aan. Directeur van Doorne, die van de gelijknamige Auto en Aanhangwagenfabriek uit Eindhoven, kwam met het idee om enkele kleine technische aanpassingen aan de YP408 te maken zodat er een goede en bedrijfszekere pantserwagen op de wielen zou staan. Voor de aanpassingen zie hiertoe het memoranden! [ link ]

Daar het een staties model is en om aan het materiaal te wennen, heb ik eerst een projectje van een YP met gedraaide (= bestuurbare) wielen gemaakt. Moet niet zo’n probleem zijn.

Aan de onderzijde van het model komen we nog wat gietresten die voorzichtig weg gesneden/gevijld moeten worden. Maak de bodemplaat vlak

De gerede YP408 als een trotse pauw op de doosjes van zijn opvolgers.

En dan nu het model waar het omgaat, de drie assige DAF YP 306/406 proto.

Het prototype ontstaan uit de KN-75-04

Tekening van de toekomstige YP306 (406) zoals Ir van Dooren het had gedacht.

Uitgewerkte tekening van het Prototype

Het kale Artitec gietdeel wat de basis voor het model van de drieasser ex KN-75-04 moet worden

Bij de kruisjes zijn de te vervangen en de te verplaatsen gereedschapskisten aangeduid.
Heel voorzichtig zagen en snijden is de boodschap!

Daar waar de as is weggenomen komen aan beide zijde van de romp twee pantserplaten voor het binnenliggende mechaniek te liggen. Immers de zware banden en wielen zijn nu als bescherming verdwenen!

Boven het origineel van de YP408 en daar onder de aangepaste versie, de zgn YP306. Let even op de aangebrachte extra beplating op de plaats van de verwijderde 2e as.

Na de eerste laag zwart, voor de diepte werking op het model, ziet de YP306 er dan zo uit

Om een goed idee te krijgen, een plaatje van recht op de zijkant. Een zgn Statieportret. Zo is de wielopstelling goed te volgen.

Voor de decals ben ik in de rommellade gedoken op te kijken of dat er nog wat over was van vorige projecten. Met een beetje knip en plakwerk moet er wel wat van te maken zijn. Voor latere projecten ben ik toch maar even wezen winkelen bij Dinnissen in Cuyk

Het prototype van de YP306 voorzien van de meeste noodzakelijke attributen zoals camouflagenetten, handgraafgereedschap, standaards, stijgbeugels, kleurtje Olive Drap en de ken- en onderscheidingstekenen.

We gaan uit dat de YP306/406 onder de militairegewichtsklasse 13 valt! Volgens sommige bronnen moet het 12 zijn, maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Als afwijking op de YP408 is, net als op de grootbedrijf foto, de .50 opstelling niet geplaatst.

Zicht op de bovenzijde van het voertuig met gesloten commandanten luik.

Eigenlijk had hier KN-75-04 op de kentekenplaat moeten staan! Laten we het maar op een dichterlijke vrijheid houden. Per slot is dit ook maar een goedgelijkende Look a Like.

Ook de achterzijde heeft de nodige aandacht gekregen. Nu nog even met een haast droge kwast met witte verf de Highlight ophalen, de bus met blanke mattelak er overheen halen en hem dan op het inspectieterrein van de kazerne van Vlieringen plaatsen waar de goegemeente er kennis mee kan maken.

Een project van Hans Reints, 2020

Meer van mijn recentelijke ombouw projecten....

TERUG