|
Installatie van de B-compagnie in het Piroc.
Naast de AMX zal ook de YP 408 in het Prinses Irenekamp, het Piroc,
bij Eindhoven een vertrouwde verschijning worden. Begin vorige maand
hebben de ratelende rupsen gezelschap gekregen van de geruislozer
banden van deze pantservoertuigen. Officieel gebeurde dat op de
8e februari met de op richting van de B-instructie compagnie. Delegaties
van de vaste bewoners van dit voormalige RAF-kamp en de Rij- en
Tractieschool uit Eindhoven waren er die dag getuige van hoe de
commandant van de nieuwe compagnie, kapitein N. Th. Hofman, zich
meldde bij de commandant Piroc, lt. kol. G. C. Bijl de Vroe. De
plechtigheid werd "opgeluisterd'' door acht nieuwe pantservoertuigen,
bemand met instructeurs, die de linker en rechtervleugel vormden
van het carré rond de vlaggemast voor het stafgebouw.
|
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
|
Op de oprichtingsdag zijn de
woorden "beleid", "beschavingen" en "verantwoordelijkheid"
in relatie tot de nieuwe opleiding de nodige keren gevallen.
En terecht, want een YP 408-chauffeur die niet rijdt in
overeenstemming met deze drie belangrijke eisen is een gevaar
voor anderen en voor zich zelf. De instructie is er dan
ook in de eerste plaats op gericht om hem dat bij te brengen.
Immers, de YP 408 is geen rups- maar een wielvoertuig en
dan nog een met een dieselmotor. Dit stelt dus bijzondere
eisen aan het rijden in het terrein. De route zal met overleg
gekozen moeten worden om de capaciteiten van dit gepantserde
wielvoertuig en de motor zo veel moge lijk uit buiten.
Bijzondere eisen óók voor het rijden op de weg. De YP 408-chauffeur
neemt, in tegenstelling tot zijn collega op de AMX, zelfstandig
deel aan het wegverkeer en dat is met 10 ton gepantserd
staal geen sinecure. Daarom kunnen alleen militairen , die
reeds in het bezit zijn van een burger-rijbewijs in aanmerking
komen voor deze chauffeursopleiding.
Het accent bij de instructie valt niet alleen op het beheersen
van de YP 408, maar ook op het onderhoud, een zeer belangrijk
aspect bij een kostbaar voertuig als dit.
De chauffeuropleiding voor de YP 408 neemt acht weken in
beslag. De eerste tijd rijden de leerlingen alleen op de
betonbaan van het Piroc en op een circuit in een nabij gelegen
mobcomplex, Piroc 2 genoemd. Manoeuvreren en schakelen
vormen de hoofdschotel van dit beginprogramma. Bovendien
leert men op Piroc 2 naast allerlei handelingen ook nog
te letten op de verkeersborden, die daar in vele variaties
kunnen worden geplaatst.
|
|
De volgende instructie-fasen
voeren de chauffeurs buiten het kamp, eerst op rustige wegen
in de omgeving van Eindhoven en tenslotte in het centrum
van de Lichtstad. Hierna gaan de leerlingen het terrein
in. Een driedaagse oefening in Limburg waarbij o.m. het
colonne rijden, de lichte berging, en het gebruik van de
bergrem worden beoefend, rondt de opleiding af.
Behalve de chauffeurs zullen ook de boordschutter/plaatsvervangend
wagencommandanten (tevens radiotelefonist) in het Piroc
voor de YP 408 worden opgeleid. Het zwaartepunt van deze
op leiding ligt bij de bediening van het boordwapen, de
radio en het onderhoud van het voertuig. Tevens krijgen
zij een gedeeltelijke chauffeursopleiding zo dat zij later
in geval van nood de taak van de bestuurder kunnen overnemen.
Bovendien wordt de boordschutter geleerd om, als de groep
is uitgestegen, het commando over de wagen te voeren. Op
het Piroc zal men voorts cursussen draaien voor het beroepskader
van de gemotoriseerde bataljons (complete rij-en onderhoudscursus
van vier weken) leerlingen van SROI en KSI (beperkte rijopleiding)
en cadetten en leerlingen van KMA en KMS (oriëntatie-cursus).
Alleen het beroepskader zal in staat worden gesteld het
YP 408 rijbewijs te halen. De commandant van de B-instructiecie,
rij-examinator kap. Hofman, zijn plaatsvervanger, 1e lnt.
B.J. Beekers, csm S. Tauran en de rij-instructeurs, straks
56 voor alle YP 408-voertuigen, zullen tot 1 mei proef kunnen
draaien met het opleiden van de chauffeurs voor 11 Gardebataljon
Grenadiers en de Infanterieschool. Daarna gaat de opleiding
officieel van start met een omscholings- en oriëntatie cursus.
In juni komt de eerste grote groep chauffeurs (lichting
65-2) , die na 8 weken zal instromen in hun parate bataljon.
~~~~~~~
|
|
bron: Legerkoerier maart 1965, met dank aan John Bom |
|
|
|
De Pantserwiel opleidingscompagnie in het Prinses Ireneknmp,
het Piroc bij Eindhoven, was op zijn eerste verjaardag, 8 februari
j.l., in vol bedrijf. Die dag draaide het instructie-programma normaal
door. Men wilde het als een legpuzzel in elkaar sluitende lessen-schema
niet onderbreken. Evenmin wenste men de 60 YP 408 pantservoertuigen
een dag stil te laten staan. Eerst na de dienst kwam het kader bijeen
om op gepaste wijze het eenjarig bestaan van de compagnie te vieren.
|
|
Hoewel de verjaardag nauwelijks werd gevierd was deze voor ons
toch de aanleiding om de B-cie in het Piroc op te zoeken. Precies
een jaar terug waren wij ook in het Prinses lrenekamp om de oprichting
van deze YP 408 compagnie bij te wonen. Zegge en schrijve 8 pantservoertuigen
en een veertigtal kaderleden stonden toen voor het stafgebouw aangetreden.
Onze fotograaf had er weinig moeite mee alles en iedereen op het
plaatje te krijgen. Nu zou hem dat heel wat hoofdbrekend hebben
gekost, want de personeel- en materieelsterkte is in het afgelopen
jaar enorm gegroeid. Er rijden thans maar liefst 60 pantservoertuigen rond met even zoveel rij-instructeurs.
Ook het overige kader is sterk uitgebreid. En nog is voor de commandant
B-cie, majoor N. Th. Hofman, het einde van de groei niet in zicht.
|
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
|
De onvermijdelijke terugblik
die op zo'n dag past, liet zien dat deze jonge compagnie
reeds 23 cursussen heeft gedraaid, zowel voor dienstplichtig-
als voor beroepspersoneel. Zes chauffeurs-opleidingen, die
elk 8 weken duren, leverden de parate bataljons zo'n 138
chauffeurs op. Als men uitgaat van een gemiddelde van 30
man percursus is dat helemaal geen slecht resultaat. Aan
het eind van het vorig jaar werd begonnen met de opleiding
van dienstplichtigen tot boordschutter/radio-telefonist.
Ongetwijfeld zullen velen deze eerstelingen volgen. Voorts
gaf men 8 omscholingscursussen voor het kader van de YP
408 bataljons en tweemaal 4 oriëntatiecursussen voor
de leerlingen van de SROI en KSI. Ook de leerlingen van
de KMS staken het afgelopen jaar in het Piroc hun licht
op over de YP 408.
Evenals de andere dagen was ook de 8e februari druk bezet.
Instructeurs, cursisten en pantservoertuigen waren voortdurend
in beweging. Wij troffen hen o.m. op de betonbaan en bij
de garages van Piroc I, in en buiten de lesbarakken op Piroc
II en verder
|
|
in de wijde omgeving tot in
Valkenswaard toe.
Het eerste chauffeurspeloton, waarvan aoo C. H. van Rijn
commandant is, hield zich die dag op de "plaat'' bezig met
het wekelijks onderhoud van de pantservoertuigen. In de
openlucht was dat niet zo'n prettig karwei, maar de weersomstandigheden
in aanmerking genomen werd er met enthousiasme gewerkt.
Toch zullen deze toekomstige-chauffeurs met jaloerse blikken
hebben gekeken naar het 2e chauffeurs peloton dat na de
middagpauze van dezelfde "plaat" vertrok voor een rit over
de weg. Toen zij wel zeer model wegreden gaf pelotonscommandant,
aoo H. A. B. Otto, als trots commentaar dat zijn leerlingen
pas de vijfde dag achter het stuur zaten van de tientons
pantservoertuigen. Dit zou hun tweede rit buiten het kamp
worden. Ging het wegrijden model, de aankomst op de markt
van Valkenswaard, een vast punt voor het uitvoeren van het
haltappèl, was nog beter. Terwille van de fotograaf werden
alle YP's op een rijtje gezet. Dat uitlijnen gebeurde feilloos
en zonder ingrepen van de rij-instructeurs. Wel een bewijs
dat de rijdicipline er al goed ingehamerd was. En dat moet
ook wel als je met 10 ton pantserstaal aan het normale wegverkeer
deelneemt.
|
|
|
Rijden was er die dag niet bij voor het kaderpeloton van 2e
lnt J. M. Bleyerveld. Toch bleven de officieren en onderofficieren,
die voor een 3-weekse omscholingscursus in dit kaderpeloton waren
verenigd, voldoende in beweging, onder meer om de voertuigexercitie
onder de knie te krijgen. Overigens wordt het rijden met de YP 408
wel degelijk beoefend door het kaderpeloton. Het beroepspersoneel
krijgt bovendien de gelegenheid het rijbewijs voor deze wegreus
te halen. Het accent ligt echter op de kennis van het voertuig,
de verbindingen, de exercitie, het boordwapen en het onderhoud.
|
|
Voor dit laatste heeft men de beschikking over een opengewerkt
model van de YP 408, waarop alle onderdelen, leidingen, smeerpunten
etc, duidelijk te zien zijn. Als instructiemiddel is dit ,,ontmantelde''
pantservoertuig, in de wandeling ,,lay-out'' genoemd, beslist onmisbaar.
Het boordschutterspeloton van 2e lnt F. P.A. M. Stikkelbroeck tenslotte
dat zich 's ochtends bezig had gehouden met o.m. lessen verbindingen,
verrijkte 's middags zijn kennis van de .50 mitrailleur. Van dit
boordwapen moeten zij natuurlijk alles weten, maar om te kunnen
optreden als waarnemend wagencommandant dienen zij ook van het voertuig
zelf de nodige kennis te hebben. Daarom stond er die middag eveneens
een uur ,,lay-out'' op hun programma.
Zo zijn de 4 pelotons van de B-cie de 8e februari steeds bezig geweest
met zaken die - als gezegd - met de verjaardag niets uitstaande
hadden. Al was het dan geen feestprogramma het werd toch vlot afgewerkt.
Vlotter dan men van een éénjarige mag verwachten. In 12 maanden
is de YP 408 Instructie compagnie kennelijk al vrijwel volwassen
geworden.
|
|
bron: Legerkoerier maart 1966, met dank aan John
Bom |