KN 89-09, Ost 3 45 painfbat. Foto dankzij Wil van den Toorn [ klik voor groot ]
Foto: Fred Doorn
Foto's hierboven en onder; Rob Hoogervorst [ link ] Ost 3 45 painfbat 1969
[ klik voor groot ]
[ klik voor groot ]
Prins Bernhard op inspectie bij oefening Semi-Mot ... [ meer over deze oefening ] [ klik voor groot ]
Henk Talsma [ link ]:"Heb in een rijtje dia's waar oefening 'Okto-Alter 1972' voorstaat nog een van de KN-89-09 de O3 van het 45e kunnen in scannen. De andere pl.m. 4 van de berging zijn verloren gegaan. Durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar zo ik het mij herinner hebben we met 2 sleepkabels gekoppeld en achter mij nog een YP gekoppeld hem zonder takeldoos er weer uitgetrokken. Zou natuurlijk prachtig zijn als iemand hier nog iets van heeft, temeer omdat mijn andere dia's van dit voorval verloren zijn gegaan."
De 89-09 van het 45 painfbat Oranje Gelderland uit Steenwijk
Foto: Ben Ketelaar met dank aan Fred Klijndijk
www.marechausseenostalgie.nl
Fred: "Het enige wat ik in mijn diensttijd met een YP408 heb gehad, was tijdens een verkeerscontrole op een zomeravond ergens op de Veluwe waar een grote oefening aan de gang was met een aantal bivakken. Er waren behoorlijk wat militaire voertuigen op de weg en vaak werd er veel te hard gereden, raakten voertuigen van de weg, werden paaltjes, bomen, hekjes en noem maar op omver gereden, kortom het was een puinhoop. De plaatselijke politie had er genoeg van en speciaal uit Nunspeet (104 Maresk) kwam een peloton marechaussees (waaronder ik) om verkeerscontroles te houden.
Laat in de middag/tegen de avond komt er in de verte een YP aanrijden. Aangezien die daar op dat moment niks te zoeken had, hielden mijn collega en ik het voertuig aan. De bestuurder zei dat ze verschrikkelijk veel haast hadden en ze zo snel mogelijk naar het bivak terug moesten. Rijbewijs en andere papieren klopten, maar de rijopdracht vertoonde vreemde tijden en handtekeningen. Toen we achter de deur open deden, begrepen we waarom ze zo'n haast hadden. Er zaten twee soldaten in die grote dozen met zakken patat, frikadellen, kroketten, bamiballen, enz. op hun schoot hadden! En dat mocht natuurlijk niet koud worden. "Dat vreten hier uit de veldkeuken is niet om te vreten", zei een van de soldaten. "Dus hebben we geloot wie er in het dorp patat moest gaan halen. En aangezien de chauffeur van de YP de pineut was en alleen maar in een YP mag rijden, zijn we met zijn voertuig naar het dorp gereden". Op mijn vraag hoe ze dan langs de wacht van het bivak waren gekomen, antwoordde de soldaat dat ook de wacht een bestelling had gedaan!".
Ik weet haast wel zeker dat we ze door hebben laten rijden, want de rompslomp en ellende die je op je nek haalt voor een paar kilo patat en frikadellen als je een rapport zou maken.... En gelukkig waren er geen beroepsmarechaussees in de buurt, dus....
Voor zover ik me kan herinneren zijn we wel even meegereden om te zien
of ze weer goed in het bivak terugkwamen. Want veronderstel dat er toch
blauwe marechaussees in de buurt zouden zijn geweest, dan had ik mijn diensttijd
niet bij de KMar vol gemaakt!
Bijgaand de foto zoals ik die destijds van de eigenaar, Ben Ketelaar, heb
gekregen.
Het zou helemaal te gek zijn als er nog een ouwe stomp uit 1968 het verhaal herkende! Want reken maar dat het verhaal rond verteld is. Hopelijk hebben ze er wel bij verteld dat de MP ze behoorlijk gematst heeft!
Met vriendelijke groet,
Fred Klijndijk
dpl mar 104 Maresk, 67-5
Foto Bert Wever. Oefening Saxon Drive 1978 [ klik voor groot ] De 89-09 nu als Ost 2.
Foto Bert Wever. Oefening Saxon Drive 1978 [ klik voor groot ]
Foto Bert Wever. Oefening Saxon Drive 1978 [ klik voor groot ]
Foto: Ron Berghuis, Vogelsang 1981, op Facebook Johan van den Kornput kazerne Steenwijk.