December 2013. Foto: Leen Alderliesten. Een plaatje! Volledig gerestaureerd.
Zomer 2015. Veteranendag op de Frederik kazerne Den Haag.
Foto John Braad van Facebook. [
klik voor groot ]
Foto dankzij Ad Weeda [ klik voor groot ]
Historie
Over de KN 88-89 (Civiel: BE-51-25) is veel documentatie te vinden. Na een
werkzaam leven o.a. bij het 13 painfbat als vuurleidingscentrum van het
mortierpeloton werd het voertuig in 1993 geruild door het Legermuseum Delft
met het Koninklijk Legermuseum in Brussel. Tot maart 2002 heeft deze commandobak
in opslag gestaan in Fort Kapellen bij Antwerpen en was daar niet te bezichtigen.
Daarop werd Jo van Kemseke van voertuigenclub GAF in Zeeland de nieuwe eigenaar.
Na restauratie was de 88-89 o.a. te zien op 75-jaar DAF en 40 jaar YP-408.
In 2010 werd het voertuig verkocht en onderdeel van het TRIS museum en in
2013 opnieuw grondig gerestaureerd.
Foto Roel Seele 1981 (Facebook)
De KN 88-89 de periode '80-'81 waarbij deze als verkenningsvoertuig van de PAOST CIE van het 13 painfbat dienst deed op oefening in Duitsland. Foto door 88-89 chauffeur Ron van der Woude [ link ]
1980. Foto Eric Heuvel [ link ]
De KN-88-89 in februari 1988.
Richard Verbeek:
"Hier een compilatie die ik kreeg toegestuurd van de laatste sergeant die op
deze wagen heeft gediend. Voor de rest zal je aan de foto's opvallen dat
het vroeger een ander voertuignummer was nl: de 32. Hij vertelde mij dat
de toenmalige wagen van het A mortier peloton helemaal gaar was en dat ze
de bak van de bravo's hebben gekregen. Kort daarna werd hij veranderd in
nr: 12."
rverbeek@alkmaar.nl 13e painfbat, lichting 87-4, lader op stuk 2.
Voor een Duits vakwerkhuis.
De KN-88-89 in juni 1988 in een greppel in Duitsland.
Peter Monster:
"YP408 KN 88-89 was de waarnemer van het mortier peloton. Ik ben van dezelfde
87-4 lichting als Richard Verbeek en ik was destijds de boordschutter op
deze YP. In april 1988 heeft ons mortier peloton inderdaad de "Menno
van Coehoorn" gewonnen, een schietwedstrijd tussen alle mortier pelotons
van Nederland. Vandaar dat al onze YP's op de voorzijde werden voorzien
van "Menno-1".
De naam "Enola Gay" heb ik in 1987 op de binnenzijde van het voertuig
geschilderd.
87-4 was de laatste lichting die met deze legendarische voertuigen hebben
gereden. Ze zijn daarna (helaas) opgevolgd door de YPR's.
Bemanning 87-4, 13 PAINFBAT GRFPI PAOST-CIE A-MRN (Schalkhaar):
Jos Beersma (waarnemer)
Tom Westerbaan (chauffeur)"
pmonster@eniac.nl boordschutter KN-88-89
KN 88-89 oktober 1987, boordschutter Peter Monster
De KN 88-89 rijdt terug de Westenbergkazerne op na deelname aan
oefening 'Last Wheels' in 1988.
[
klik
voor groot ] Foto: Ronald Wieringa [
link ]
Toevalstreffer.
Foto van Marc Tempels tijdens een excursie van de TWENOT naar 573 verzamelplaats
in Soesterberg. De 89-89 temidden ingeleverde Centurions, duwboten van de
genie, M47 Pattons en YP's.
[
klik voor groter ]
Foto uit het Vienna Ducument 1992 [ link ]
Fort Kapellen Antwerpen 2000, opslag van het Tank Museum Brussel.
Op 25 maart 2002 werd het voertuig eigendom van Jo van Kemseke, destijds voorzitter van de GAF - General Armygreen Foundation, die hem restaureerde.
Maart 2002 aankomst in Zeeuws Vlaanderen.
[ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ Volgende ] TERUG