TRIS YP KN 75-28 op de kade van Paramaribo na ontscheping in 1972. Foto van Pieter de Wit.
1975 savanne Zanderij, terugtocht van vliegveld Zanderij naar Kazerne
Zanderij, waar "vliegveld-bewaking" werd uitgevoerd door de TRIS (Troepenmacht
in Suriname) vanwege z.g. kapingsdreiging die toentertijd op kwam. Een klein
probleempje toen de chauffeur over een stevige hobbel reed en de maat in
de geschutskoepel van z'n stoeltje gleed en met z'n voet op de rem viel.
Dat hoeft geen probleem te zijn, maar we reden na een tropische natte moesson
door een stuk (drijf)zand waar de YP spontaan in wegzakte. Op de foto zie
je nog het bruine water in het witte zand onder de wielen.
Alle foto's: Frits Tor, waarvoor dank!
1975 Savanne Zanderij, wielen uitscheppen en plankje erbij hielpen natuurlijk niet echt. De YP zakte alleen maar verder in het zand. Frits Tor staat te scheppen.
1975 savanne Zanderij, staalkabel aan de truck om de YP net dat handje extra kracht te geven om uit het natte zand te komen.
De 75-28 uitgerust met dubbele bediening van de pedalen en kon dus voor rijinstructie worden gebruikt.
Op de voorgrond, de waarnemingskijker of periscooop waaruit blijkt dat het hier om een PWI-PC gaat.
Boven en onderstaande foto's van Cees van Es, waarvoor dank!
[ klik voor groot ] Vliegveld Zanderij, Lockheed Super-Constellation op de achtergrond. BBE oefeningen. Achter het hoofd van de bestuurder is ook de afdekhoes van de waarnemingskijker te zien.
Foto Dick Bloemendaal
Krantenartikel dankzij Ad van Wingerden en Ad Weeda. [ klik voor groot ]
De 75-28 TRIS 42 Paramaribo 14 april 1980 na de staatgreep.
Op 1 augustus 2014 werd op de toegangsweg tot de Ayoko Kazerne, even ten zuiden van vliegveld Zanderij het pantsermonument onthuld. Twaalf door het Nationale Leger gebruikte pantserwagens (twee Braziliaanse EE-9 Cascavel, acht Braziliaanse EE-11 Urutu en twee Nederlandse DAF YP408) zijn in twee rijen van zes op betonnen sokkels opgesteld, de KN 75-28 en de KN 88-45
Foto van en dankzij Stanley Hupsel. Een foto tijdens opbouw van het monument. De motorkap en frontplaat van de 75-28 ontbreken.
Detail foto hierboven. De waarnemingskijker of periscoop, waaruit
blijkt dat het hier om een PWI-PC, een Pelotons Commandant
uitvoering gaat. Op foto's van Frits Tor hierboven is de periscoop ook te
zien. De overige TRIS YP's waren van het type PWI-GR en beschikten
niet over zo'n periscoop. |
Foto onder en boven dankzij Herman
Reede.
[ lees meer over de Surinaamse YP's
] [ over het pantsermonument ]
Foto Pim Coumou oktober 2017 [ klik voor groot ]
Foto detail motorruimte: Pim Coumou oktober 2017 [ klik voor groot ]
Update oktober 2021. Foto Maurice Piëtte [ klik voor groot ]
Foto Maurice Piëtte 2021 [ klik voor groot ]