De 75-02 tijdens het bepalen van het klimvermogen op de 50% hellingbaan,
Brasschaet (B) 1963.
[ klik voor groot ]
De eerste zes productie YP's, de KN 75-01 t/m 06, werden de pré-serie
genoemd en bestemd voor beproevingen en demonstraties, o.a. door de
Demcie. De zes hadden twee kenmerken gemeen, de sleuf aan de voorzijde
van de motorkap en de inbussluitingen in de frontplaat. Die kenmerken
kwamen bij de daarop volgende serie gebouwde YP's niet meer terug.
Militair oefenterrein Het Kamp van Brasschaet.
"Om de bediennaars (kanonniers) van de kanonnen in de forten te laten
oefenen, werd enkele geschutskoepels gebouwd in het Groot Schietveld.
Deze constructies zijn in gebruik geweest voor training van de
vestingsartillerie tot aan de tweede wereldoorlog. Na de tweede
wereldoorlog werd de helling gebruikt om de voertuigen te testen om hun
vermogen steile heilingen te nemen. Een andere koepel werd gebruikt als
munitiebunker" bron
https://www.het-kamp-van-brasschaat.be
[ klik voor groot ] Obstakels Kamp Brasschaet.
De KN-75-02, nu als C8 bij het 48 painfbat. Als voertuigcommandant Kol.bd
Sjaak Duine.
Foto: Sjaak Duine, met dank aan Albert Vrijborg.
Let op de sleuf aan de voorzijde van de luchtinlaat op de motorkap en de twee inbus sluitingen in de frontplaat. Kenmerkend voor de eerste 6 productiemodellen.
September 1982, de KN 75-02 op een foto van Harry Fictorie.
Harry:"Lichting 81-1. Dienstplichtig tot juni 81. Daarna TS chauffeur
opleiding Apingedam en Piroc. Eind 81 ingedeeld bij de B.Compagnie Johan
van den Korputkazerne in Steenwijk. Eind 84 overgeplaatst naar
Zuidlaren. Afgezwaaid 3 April 1986. Mooie tijd gehad. "
Vergroting van foto boven.
Foto: Roel van Essen [
link ] "Dit is de B-31 (KN 75-02) van het 45e op de parkeerplaats tussen baan
Hotel en het oefendorp Oostdorp op het ISK.
Het zal in 1985 geweest zijn, toen de B-cie van het 45ste geoefend werd
in het "gevecht in oorden". In burgertaal komt dit gewoon neer op het betere
'lijf-aan-lijf-gefriemel'.
Opvallend is dat deze YP ook inbusbouten op de frontplaat van de motorkap
heeft. Dit kwam volgens mij niet zo vaak voor. De frontplaat van de motorkap
werd op z'n plaats gehouden door de (loodzware!!) bovenplaat. " [
klik voor groot ]