De KN-75-01, augustus 2013, fris gespoten als ornament voor Gebouw 31,
Oranjekazerne Schaarsbergen waarin de historische verzameling Garderegiment
Grenadiers en Jagers is ondergebracht. Zie onderaan deze pagina.
Foto dankzij Simon Le Fèvre.
Historie
1963
Het kenteken KN 75-01 werd afgegeven aan de allereerste productie YP, welke op 19 maart 1963 van de band rolde. De 75-01 behoorde tot de zogenaamde pré-serie* van zes voertuigen, toen nog als groepsvoertuig met MAG-affuit. Niet veel later werd de 75-01 verbouwd en uitgerust als de eerste commandouitvoering. Een bijzonder voertuig met rijke historie en terecht bewaard gebleven. Zie ook Ontwikkeling en beproevingen 3. *KN 75-01 t/m KN 75-06
Afgebeeld in een van de technische handleidingen rond 1964
Deze bordjes met de afbeelding van de 75-01 uit een TH9 hingen boven de deuren van de legeringsgebouwen chauffeursopleiding PIROC
... en op een tegeltje van het 48 painfbat
Terrein naast de DAF fabriek, inmiddels voorzien van een .50 affuit.
De 75-01 vereeuwigd op een sigarenbandje van Ernst Casimir. Zie: [ link ]
... kop mededelingenblad 'bericht beschouwing raad'.
1982
Rond 1982, de KN 75-01, omgebouwd tot commandovoertuig als A-02, voertuig van de CC A-Cie. Foto Facebook YP chauffeur John Peters, met dank aan Hans Karssen.
1983
11 Painfbat op oefening in Haltern (D) 1983. Foto: Hans Oesterholt
Facebook foto van Hans Karssen. Met dank aan Bertus Schaap.
De 75-01 met daarachter de 76-05 [
klik
voor groot ]
11 painfbat Garde Grenadiers Arnhem: [
https://www.facebook.com/groups/792222004124520/ ]
1987
Legerkoerier 1987, in een artikel over oefening Last Wheels: De Garde Grenadiers van 11 Pantserinfanteriebataljon hebben een heel bijzondere YP meegenomen naar Last Wheels. Het is het oudste exemplaar, dat er het allerlaatste uit gaat. Het is de 'commandobak' van kapitein M. van der Giessen van het A-team van 11 painfbat (...) (...) de oudste YP van 11 painfbat verdwijnt niet zo maar van het toneel! De voorganger van Van Breugel, luitenant-kolonel W.A. Huijssoon, heeft indertijd de idee geopperd het voertuig op een sokkel te plaatsen op het terrein van de Saksen Weimarkazerne in Arnhem. De huidige bataljonscommandant heeft dat opgepakt en een verzoek daarvoor ingediend bij de bevelhebber der landstrijdkrachten. Het wachten is nu op toestemming en het lijkt onwaarschijnlijk dat die er niet komt."
1989
De 75-01 naast het monument bij de poort van de Saksen Weimarkazerne in Arnhem omstreeks 1989. Foto van Alex Harteveld, waarvoor dank ! [ Klik voor groot ]
1989/91
De KN 75-01 op de Koning Willem I kazerne in Den Bosch. Foto's door: Remco Roeleveld, dienstplichtig soldaat, gelegerd op de Willem I van half november 1990 tot 2 Juli 1991.
Foto's: Remco Roeleveld, waarvoor dank! [ klik voor groot ]
[ klik voor groot ]
Het daadwerkelijke verhaal achter de KN-75-01 op de Koning Willem I kazerne in Den Bosch is als volgt: "Door het Onderhoudspeloton onder leiding van de kapitein Jan van Bremen is met zijn toestemming een van de ornamenten, welke waren opgesteld op het kazerneterrein, opgeknapt. Het betrof hier een getrokken 25-pounder van Britse origine. De leiding van de werkzaamheden lag daarbij in handen van sergeant-majoor TMK Fred Reinewald. Na de werkzaamheden wilde men het opgeknapte ornament op een ludieke wijze aanbieden aan de kazerne- tevens bataljonscommandant. De gedachten ging daarbij uit naar het gebruik van een YP-408.Helaas, de YP-408 welke als ornament op het kazerneterrein stond opgesteld was niet rijvaardig. Voor zover ik mij het kan herinneren was de dieselmotor of althans componenten van de dieselmotor gedemonteerd. Dus diende te worden gezocht naar een YP-408 welke zich nog op eigen kracht kon verplaatsen. Deze werd gevonden bij het 11 Pantserinfanteriebataljon Garde Grenadiers gelegerd op de Saksen Weimarkazerne te Arnhem. Helaas mocht en kon het wielvoertuig om verzekering technische redenen niet op eigen kracht over de weg verplaatsen naar 's Hertogenbosch. Hier moest een list worden verzonden, waarbij de drie C's een hoofdrol speelde. Onder het mom van terugbrengen van een gerepareerd rupsvoertuig YPR-765 van de directe steunende herstelcompagnie te Schaarsbergen wist men het wielvoertuig met een dieplader naar Den Bosch te krijgen. Aldaar diende het volgende probleem zich aan. Het commandovoertuig was niet uitgerust met een trekhaak, alleen bij de mortiertrekker was een trekhaak toegepast. Wat op de foto niet te zien is dat de 25 pounder met behulp van touwen en houten balken is vastgemaakt aan het interieur van de YP-408. Korporaal 1 de Wit diende dan ook met open achterdeuren en vloeiend te rijden. De verbinding YP-408 en 25 pounder was niet star met gevolg het trekoog van de vuurmond met de regelmaat tegen de achterwand van de YP-408 sloeg. Na de overdracht heeft de bataljonscommandant, luitenant-kolonel Paul P. Sonnenschein ten overstaan van het aangetreden bataljon nog een rondje gereden met de YP-408. Oude liefde roest niet. De de YP-408 diende daarna ook nog terug te worden gebracht naar de rechtmatige eigenaar. Dit zou plaats vinden onder dezelfde mom, maar nu door een defect rupsvoertuig aan te bieden ter herstelling bij 11 Herstelcompagnie te Schaarsbergen. Op de dag van transport terug naar Arnhem werd het bataljon in een klap, tijdelijk tien YPR-765 armer. Er stonden namelijk op die dag tien trekkers met opleggers op de Koning Willem I Kazerne voor EEN YP-408. Deze konden onder geen enkel beding leeg huiswaarts worden gezonden. Na overleg met het bedrijfsbureau van de herstelcompagnie konden een aantal rupsvoertuigen welke in aanmerking kwamen voor correctief of preventief onderhoud op transport worden naar Schaarbergen. Dit is het verhaal achter de KN-75-01 op de Koning Willem I Kazerne. Echter het jaartal 1989 klopt in ieder geval niet. Betrokkenen is met ingang van 5 december 1989 bij het 48ste Pantserinfanteriebataljon Regiment van Heutsz geplaatst in de functie van bataljonswapenhersteller. SM Reinewald en vermoedelijk ook de kapitein v Bremen zijn nog later bij het bataljon geplaatst. Voor mijn gevoel heeft deze overdracht plaats gevonden in 1991, vlak voordat bekend werd, tijdens een oefening in Frankrijk, dat het bataljon mobilisabel zou worden gesteld." Met vriendelijke groet
Foto's: Remco Roeleveld
Chris Planje vult aan: |
2000
Inmiddels 2000. De KN 75-01 als monument aan het verpieteren op een betonnen sokkel op de Oranje Kazerne te Schaarsbergen.
2002
Nieuws op 21 december 2002: "De KN-75-01 wordt gered. Na
een technische renovatie bij de MCW (Mechanisch Centrale Werkplaats)
in Soesterberg, wordt het gespoten en in afwachting van verdere
avonturen in ieder geval binnen gezet. Dankzij de Rekwisieten Commissie
Koninklijke Landmacht wordt een uniek stuk Hollands Glorie hiermee
voor de toekomst veilig gesteld." < Parkeerplaats Oranje Kazerne (april 2002). |
2005
Inmiddels weer twee jaar verder, januari 2005. Het schiet nog niet echt op met de 75-01 en hij is er niet op vooruitgegaan. Hij staat nu voor een barak van het 11e LuMob, Oranje Kazerne Schaarsbergen.
Februari 2007
Oranje Kazerne Schaarsbergen. Van het barak van 11 Lumob weer terug naar de grote parkeerplaats. Foto's gemaakt door Erwin Coops (dank!!!) op 19 februari 2007.
Augustus 2007
Augustus 2007. De KN 75-01 staat in Mob cplx Maaldrift (Wassenaar), thuisbasis van de Rekwisieten Commissie KL. Foto's door Ton Kaptein, waarvoor dank!
Bekijk de [ foto's in het archief ]
2008
Bert Theijssen [ link ] "Deze foto's heb ik enkele weken terug gemaakt vanaf een fietspad (Oude Trambaan) tussen Wassenaar en Leiden. Maaldrift?"
2010
Juni 2010: Er zou sprake zijn van sloop van de 75-01 voor de onderdelen (lees wormkasten). Gertjan Schut van de Stichting Leger DAF nam contact op met Defensie en kreeg eind augustus 2010 antwoord. Lees de brief hier (.pdf). De brief brengt dus goed nieuws. De 75-01 wordt deels gerestaureerd is op termijn bestemd voor het Legermuseum. Wormkasten zijn gewisseld met een GWT [ KN 90-55 ]
Stand van zaken oktober 2010. Foto's: Pieter van der Baan. Laatste nieuws: Na restauratie in Milligen krijgt hij een nieuwe opstelling in Schaarsbergen.
Foto Alf van Beem op www.military-vehicle-photos.com. Voertuigenloods Maaldrift 2010
2013
Voormalige OO-mess, thuisbasis van de Historische Verzameling Garderegiment Grenadiers en Jagers. Foto's dankzij Yep-Jan Joustra en Simon Le Fèvre.
Gebouw 31, Oranjekazerne Schaarsbergen. Google Maps: N52 01.880 E005 54.093
Voorzien van opschrift 'StSt 11'. Dit had natuurlijk 'A11 02' moeten zijn. De NL balk staat ook niet op de juiste plek. Om 'm af te maken graag een (dummy) .50 plaatsen.
Yep-Jan Joustra voor de oudste en eerste YP-408.
2013, voorlopig weer even voor het nageslacht bewaard.....
December 2013. Foto door Guido Zuuring [ klik voor groot ]
December 2013. Foto door Guido Zuuring [ klik voor groot ]
Bijzonder detail. Alle plaatjes met voertuiggegevens zijn blanco, inclusief kenteken, motor- en chassisnummer. Mogelijk is bij de ombouw van PWI naar PWCO besloten deze te vervangen. De nieuwe nummers inslaan is er niet meer van gekomen. Foto dank aan Hans Karssen.
Juli 2016
28 juli 2016. Hans Karssen en Jan de Weijer op de 75-01.
Inmiddels, herfst 2020, is de 75-01 bij het museum weggehaald en binnen geplaatst.
2020
[ klik voor groot ] Still uit filmpje van Vincent Hendriks. Opslag Schaarsbergen 2020 - 2022.
Film op YouTube geplaatst door Vincent Hendriks op 13 december 2022: 'Transport van de YP-408 van Schaarsbergen naar opslag Ede. Vandaar uit zal de YP worden gerestaureerd om voor onze mooie Historische collectie garde Grenadiers en Jagers te kunnen schitteren.'
[ klik voor groot ] Still uit filmpje van Vincent Hendriks. Het opschrift 'StSt 11' is terecht weggepoetst.
Het voornemen is om de 75-01 in de tankwerkplaats Leusden van buiten en van binnen weer toonbaar en zoveel mogelijk waterdicht te maken. Er komt geen motor in, maar hij wordt wel voorzien van de originele onderdeels aanduiding zoals het tactisch teken, A 11 en 02. Hierna is hij weer klaar voor de een plek bij gebouw 31 op de Oranjekazerne. Wanneer dit gaat gebeuren is onduidelijk, maar de praktijk leert dat hier wel jaren overheen kunnen gaan. Voorlopig staat hij droog en is hij in goed gezelschap.
2023
YP-408 van de RCKL (KN-75-01) in loods op Ede-Driesprong, 05-05-2023.
Foto Wim den Dunnen
[
klik voor groot ]
Nieuwe tijdelijke locatie KN 75-01 per december 2022:
Defensiecomplex Ede-Driespong
Hessenweg 2, 6718 TD Ede [
Google Maps
52 04'05.5"N 5 41'59.5"E ]