|
|
De DAF
YP 408, een koninklijk voertuig
Een bewerking van een artikel door Sander Ruys dat eerder is
verschenen in het jaarboek van het Legermuseum Armamentaria
2003/2004. |
|
|
|
|
|
1956
De ontwikkeling van de YP408. Drie pagina's met een complete
beschrijving van de prototypes en de beproevingen tussen 1956
en 1963. |
|
|
|
|
|
1958
Enige foto's van de KN 53-74 bij het G-Eskadron van de Koninklijke
Mare-chaussee brigade Soestdijk in 1958 en de organisatie van
het G-Eskadron. |
|
|
|
|
|
1961
In het Duitse Trier werd een beproeving gehouden van het YP-408
prototype KN-53-72. Hij moest het opnemen tegen Hanomag, M113
en een Duitse rups. |
|
|
|
|
|
1964
Vrijdag 31 juli 1964, de eerste 8 YP's worden afgeleverd bij
de parate troepen. De Garde Grenadiers, 11 Painfbat, hadden
de primeur... |
|
|
|
|
|
1965
Een reportage over het fabricageproces, keuring en testritten,
gevolgd door 41 foto's van de fabricageproces. |
|
|
|
|
|
1965
Het Spaanse leger overwoog aanschaf. Waarschijnlijk de KN-75-01
werd voor beproevingen naar Spanje getransporteerd. |
|
|
|
|
|
1965
De oprichting van de B-instructie cie bij het PIROC en de start
van de YP408 rijopleiding. Het aantal voertuigen stijgt van
8 naar 60, een jaar later. |
|
|
|
|
|
1966
DAF-stand op de Bedrijfsauto RAI introduceerd de YP408. In
hetzelfde jaar de verjaardag van J. Koolhaas Revers waar een
YP de receptie opluistert. |
|
|
|
|
|
1972
5 YP's worden naar Suriname getransporteerd en ingezet bij de
Troepenmacht in Suriname (TRIS). |
|
|
|
|
|
1973
29 januari 1973, in het plaatsje Enspijk gemeente Deil worden
twee YP's ingezet bij de eerste gijzelingsactie door overvallers
in Nederland. |
|
|
|
|
|
1974
September 1974, gijzeling Franse ambassade Den Haag. De gijzelnemers
krijgen een vrijgeleide naar het buitenland. Op Schiphol staan
YP's opgesteld. |
|
|
|
|
|
1975
December 1975. Het 43 painfbat wordt ingezet bij de treinkaping
bij Wijster nabij Beilen (Dr). |
|
|
|
|
|
1977
In mei en juni 1977 zijn drie Painfbat's betrokken bij de treinkaping
bij het plaatsje "De Punt" in Drenthe. |
|
|
|
|
|
1977
September 1977. In Assen en Bovensmilde worden wapenzoekakties
gehouden. GWT YP's worden ingezet als dekking en afvoer gewonde
politieman. |
|
|
|
|
|
1978
Maart 1978, 20 YP's van het 43 Painfbat wordt ingezet bij de
gijzeling in het provinciehuis in Assen. |
|
|
|
|
|
1979
Van 1979 tot 1983 nemen 78 YP's en in totaal 8600 manschappen
deel aan het Unifil detachement in Libanon. |
|
|
|
|
|
1980
Bij ongeregeldheden o.a. in Amsterdam, krakersrellen en
ontruimingen worden YP GWT gewondentransporters ingezet. |
|
|
|
|
|
1986
De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV (RDM) heeft geprobeerd
de YP408 voor export geschikt te maken. |
|
|
|
|
|
1987
"Last Wheels" laatste grote oefening waaraan door YP's werd deelgenomen.
|
|
|
|
|
|
1991
Op twee grote luchtfoto's uit 1991 van Kamp Soesterberg, 573
Verzamelplaatscie met een enorme voorraad afgevoerde YP's.
|
|
|
|
|
|
1992
28 YP's beginnen in 1992 aan een nieuw leven bij het Portugese
leger en deden dienst bij de "Polícia Aérea" oftewel
Luchtmachtpolitie. |
|
|
|
|
|
1993
Lees over de laatste oefeningen en hoe de diverse Painfbat's
afscheid van de YP408 namen. Alles over de sloop in Soesterberg.
|
|
|
|
|
|
Over de zoektocht naar de
vervanger van de YP408 en uiteindelijke beslissing voor de
door DAF geproduceerde YPR-765.
|
|
|
|