DAF YP408 1956 - 1993 historisch overzicht


  De DAF YP 408, een koninklijk voertuig
Een bewerking van een artikel door Sander Ruys dat eerder is verschenen in het jaarboek van het Legermuseum Armamentaria 2003/2004.
     
  1956
De ontwikkeling van de YP408. Drie pagina's met een complete beschrijving van de prototypes en de beproevingen tussen 1956 en 1963.
     
  1958
Enige foto's van de KN 53-74 bij het G-Eskadron van de Koninklijke Mare-chaussee brigade Soestdijk in 1958 en de organisatie van het G-Eskadron.
     
  1961
In het Duitse Trier werd een beproeving gehouden van het YP-408 prototype KN-53-72. Hij moest het opnemen tegen Hanomag, M113 en een Duitse rups.
     
  1964
Vrijdag 31 juli 1964, de eerste 8 YP's worden afgeleverd bij de parate troepen. De Garde Grenadiers, 11 Painfbat, hadden de primeur...
     
  1965
Een reportage over het fabricageproces, keuring en testritten, gevolgd door 41 foto's van de fabricageproces.
     
  1965
Het Spaanse leger overwoog aanschaf. Waarschijnlijk de KN-75-01 werd voor beproevingen naar Spanje getransporteerd.
     
  1965
De oprichting van de B-instructie cie bij het PIROC en de start van de YP408 rijopleiding. Het aantal voertuigen stijgt van 8 naar 60, een jaar later.
     
  1966
DAF-stand op de Bedrijfsauto RAI introduceerd de YP408. In hetzelfde jaar de verjaardag van J. Koolhaas Revers waar een YP de receptie opluistert.
     
  1972
5 YP's worden naar Suriname getransporteerd en ingezet bij de Troepenmacht in Suriname (TRIS).
     
  1973
29 januari 1973, in het plaatsje Enspijk gemeente Deil worden twee YP's ingezet bij de eerste gijzelingsactie door overvallers in Nederland.
     
  1974
September 1974, gijzeling Franse ambassade Den Haag. De gijzelnemers krijgen een vrijgeleide naar het buitenland. Op Schiphol staan YP's opgesteld.
     
  1975
December 1975. Het 43 painfbat wordt ingezet bij de treinkaping bij Wijster nabij Beilen (Dr).
     
  1977
In mei en juni 1977 zijn drie Painfbat's betrokken bij de treinkaping bij het plaatsje "De Punt" in Drenthe.
     
  1977
September 1977. In Assen en Bovensmilde worden wapenzoekakties gehouden. GWT YP's worden ingezet als dekking en afvoer gewonde politieman.
     
  1978
Maart 1978, 20 YP's van het 43 Painfbat wordt ingezet bij de gijzeling in het provinciehuis in Assen.
     
  1979
Van 1979 tot 1983 nemen 78 YP's en in totaal 8600 manschappen deel aan het Unifil detachement in Libanon.
     
  1980
Bij ongeregeldheden o.a. in Amsterdam, krakersrellen en ontruimingen worden YP GWT gewondentransporters ingezet.
     
  1986
De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV (RDM) heeft geprobeerd de YP408 voor export geschikt te maken.
     
  1987
"Last Wheels" laatste grote oefening waaraan door YP's werd deelgenomen.
     
  1991
Op twee grote luchtfoto's uit 1991 van Kamp Soesterberg, 573 Verzamelplaatscie met een enorme voorraad afgevoerde YP's.
     
  1992
28 YP's beginnen in 1992 aan een nieuw leven bij het Portugese leger en deden dienst bij de "Polícia Aérea" oftewel Luchtmachtpolitie.
     
  1993
Lees over de laatste oefeningen en hoe de diverse Painfbat's afscheid van de YP408 namen. Alles over de sloop in Soesterberg.
     
  Over de zoektocht naar de vervanger van de YP408 en uiteindelijke beslissing voor de door DAF geproduceerde YPR-765.