Wim Jonkman

Bij toeval kwam ik op uw prachtige site en heb enige uren vertoefd in het verleden.
In 68-4 kwam ik op in Ermelo (SROKI) en maakte daar kennis met de YP408

Het YP peloton van B-Cie SROKI 68-4 op de dag dat we sgt werden. En onze indeling naar de parate hap hadden gekregen, december 1968 [ klik voor groot ]

De foto van de KN 88-23 is uit die periode. Mogelijk bij het PIROC, maar kan ook de kazerne in Harderwijk (IS) zijn, waar de YP's werden 'ingehuurd' voor onze oefeningen op het SROKI.
[ klik voor groot ]

De foto van de 75-80 is genomen op het PIROC, waar we ook onderricht kregen in onderhoud tijdens de korte cursus YP rijden op het PIROC. [ klik voor groot ]

Ook foto met open achterdeur is daar ook genomen. (oktober 68) [ klik voor groot ]

Eind december '68 werd ik als sgt geplaatst in Schalkhaar bij het 13e Painfbat GFPI.
Ik werd sgt groepscommandant bij de A-Cie 2e pel. (de dienstplichtigen van 68-5) Alfagroep.
Mijn YP had het roepnummer A 21, kenteken KN 87-72. Dus al voor 1976 was het roepnummer al niet meer A13. Op de site onder kentekens zag ik dat foto's ontbreken van de KN 87-72. Zelf heb ik er nog enkele hierbij gevoegd. Foto waarbij de nummerplaat net nog te zien is, is genomen tijdens een oefening bij het Belgische Leopoldsburg.

Ik vond op de site ook nog foto's ingestuurd door Ben van Diejen 87-74. Zat ook in mijn peloton.
Een foto van de KN 87-73 geparkeerd naast een andere YP is genomen tijdens een oefening in Senne, bij Paderborn.
Waarschijnlijk is de YP ernaast die van mij. Uit het bivak gingen we op zaterdag naar de kazerne in Sennelager om te douchen. Ik herinner me deze plek nog en dat we hier naast elkaar parkeerden.

Was zo wie zo een zeer gedenkwaardige oefening waarin veel gebeurde wat niet was voorzien.


Tragisch ongeval..
Zoals je weet sliepen de mannen tijdens een oefening naast en tegen de YP. Keurig op een rijtje, zodat de volgende makkelijk gewekt kon worden voor de volgen wachtbeurt. Bij het Charly voertuig was een vaandrig mee gekomen om als een soort stage e.a. mee te maken. Om niet te worden gewekt, was hij in het donker niet naast, maar een stukje achter de YP gaan liggen in zijn slaapzak. Niemand was daarvan op de hoogte, anders hadden ze hem daar wel weg gehaald. Rond de klok van twee kwam er een 3/4 tonner de stelling binnen met de warme hap. De vaandrig werd vol overreden en overleed ter plaatse. Zeer tragisch ongeval. In een van de gastenboeken schrijft iemand er ook over.

Afgraving..
Weer een nachtelijke oefening, nu met Centurions als 'tegenstander'. Hele peloton in linie voorwaarts met een behoorlijke snelheid. Om vijandelijk vuur na te bootsen zetten de tanks hun schijnwerpers aan. Iedereen verblind. Zagen dus niet dat er een grote afgraving was uitgevoerd voor ons met een behoorlijk hoge, bijna loodrechte wand. De voertuigen vol er in en tot stilstand. Blauwe plekken, gekneusde ribben. Een van de voertuigen was minder gelukkig. Ook in de lengte richting was gegraven. De linker wielen hadden nog grond onder zich, maar de rechter wielen zweefden. Gevolg, YP zijwaarts weg rollend op de kop geland. Gelukkig hebben de boordschutter en de sgt. op tijd kunnen wegduiken. Je snap wel hoe ze zich achterin hebben gevoeld. Ook gelukkig op schrammen en bulten na, goed afgelopen.

Achterop geklapt..
Maar het was nog niet over. Op de terugweg naar Deventer reed er op de Autobahn een Duitse auto vol achterop mijn YP. In een bocht in de weg had de chauffeur, terwijl hij achter een grote vracht wagen reed niet gezien dat de rechterweghelft naar links werd gedirigeerd van wege een opstopping op de rechterrijbaan. Op het moment dat hij de vrachtwagen met hoge snelheid inhaalde zag hij mij te laat en vloog er vol op. Ik keek bij deze manoeuvre juist achterom om te zien hoe dat achter ons verliep en zag dus de wagen vol op de achterdeuren slaan. Gordels waren er nog niet. Gevolg man en vrouw door de voorruit. Heel snel politie en heli's er bij. Gewonden afgevoerd. Vervolgens verklaringen afgelegd aan de Duitse politie. Moesten ook wachten bij de eerstvolgende pp op de militaire politie. Uren gestaan. De hele colonne natuurlijk doorgegaan. Nadat eindelijk de MP ook alle formaliteiten had vervuld vertrokken ook die, kon ik eind van de middag eindelijk verder.
Had geen idee waar ik was en hoe ik verder moest rijden. Bij een benzinestation uitgezocht hoe ik bij Arnhem kon komen. Rij je daar als eenzame YP met een vaartje van 80 km richting Nederland met de schrik nog in de benen.

Een bezoek aan Duisland bleek geen vakantie trip te zijn.

KN 87-72, 1969. Ons peloton fungeerde daar als tegenstanders van een oefening van het 48e Painfbat uit Den Bosch. Helaas een beoordelingsfoutje gemaakt. In moeras weggezakt tot de bodemplaat. De chauffeur Ko Borst wacht geduldig op de takelwagen die uit Den Bosch moet komen.

Op de volgende foto is de YP aangehaakt. In de verte nog net te zien. Deze afstand was nodig om ook niet vast te komen zitten met de takelwagen.

KN 85-37 rijdend achter de KN 87-21 op de Waalbrug bij Nijmegen op weg naar een oefening bij Leopoldsburg juni 1969 [ klik voor groot ]

Foto op de heide bij Ermelo op de terugweg naar Schalkhaar. Daar nog even zelf een oefening gedraaid. Dit alles begin juni 1969.

Nog een zwart - wit foto genomen op de Harskamp. Schietoefeningen met de .50. Wachten op je beurt. Zelf zit ik op de motorkap. Achter mij boordschutter Adrie Kom en chauffeur Ko Borst.

De afzwaaikaart van het 2e peloton 13e Painfbat A-Cie lichting 68-5. Ik sta er ook tussen, maar was dus van 68-4. Met de wens dat de YP's mogen roesten in vrede. [ klik voor groot ] .pdf
Helaas is die wens niet voor alle YP's in vervulling gegaan. Van missies in het buitenland was toen in 1969 nog geen sprake. Ik hoop dat ik weer wat info heb kunnen bijdragen aan uw bijzondere site.

Vriendelijke groet,
Wim Jonkman

TERUG