Walther Dijks

Ik ben opgekomen in het PIROC Veldhoven, lichting 83-6. Een rij opleiding gevolgd voor YP chauffeur. Daarna paraat gezeten in de JWF kazerne in Assen. Een fantastische tijd gehad met die monsters op wielen. op die YP`s leer je wel rijden, dubbel klutsen en op toeren terugschakelen. Hieronder foto`s van een YP-TOW waar we maar met drie man opzaten, een commandant een schutter en natuurlijk de chauffeur. In oorlogstijd zal er een vierde man, een belader worden bijgezet.

Op weg naar Duitsland voor oefening "Vogelzang".

PIROC Veldhoven tijdens de opleiding met een les YP.

Duitsland richting Sustedt voor oefening 'How-far'. Let op het affuit, MAG-wieg, op het achterdek, daar kan een MAG-mitrailleur in worden geplaatst. [ zie 89-41 ] Niet bekend of een dergelijke wieg op meer AT voertuigen werd toegepast.

Duitsland, opstelling voor snelle ondersteuning.

Onderweg voor een schietserie met de TOW in Bergen Hohne, Duitsland.

YP wordt op weg geholpen door een YPR

Opstelling voor snelle ondersteuning.

Onderweg naar Duitsland voor oefening "Vogelzang" tijdens de stop het verplichte voertuig appèl, olie pijlen en de bouten aandraaien van de wielen en van de korte tussenas (aandrijving).

Een kijkje door het vizier van een TOW.

Schietserie.

Schietserie in Bergen Hohne in Duitsland.

Een onbeladen YP408 TOW, let eens op het rooster links boven, achter de chauffeur, daar zit een Webasto kachel.

Een grond affuit voor de TOW.

Oeps...stuurfoutje van m'n maat.

Helpende takeldozer.

TERUG