Ton Kaptein

Ton Kaptein, YP 408 chauffeur, lichting 77-6 (Appingendam) tot 82-6.

(22-9-1978) na een week aanvallen nu in de verdediging op de duitse laagvlakte bij Bergen Hohne op de oef SAXON DRIVE met de C 32(KN-87-16) van het 11 painfbat gg. Had 8 Amsterdammers achter in. Een hele kluif voor de nieuwe sgt. Het was soms ook in de YP oorlog. 1e week super nat.

Oef Vogelzang met de staf 21. Onze Bat staf op de plaat voor het hoofd gebouw.(5-1979) met de staf 21 (s4) NBC op oef in kamp Vogelzang als scheidsrechter. !!!vervelend werk!!!!;-) :-D L. de staf. 02(BC) dan de staf21( NBC) daarnaast 2 rdr bakken en nog een vracht bak + de hele BOG en COG.

Even in de NBC straat kijken bij de B cie van onze cie

De kuko Bar in vogelzang met onze chauffeurs /monteurs

Klaar voor vertrek met de ost 40 .de pc bak van de tow. oef Cennelager (9-1980)

ff olie peilen op een rustplaats

De bemanning van de CO bak. Ikke links. Onder mij de sgt. Kleinjan, de Vaandrig en nog een sgt.?

Oef in Duitsland (Half 1981) De berm was zachter dan ik dacht.

ingegraven voor de nacht

een tow bak com op bezoek

s'morgens vroeg op verkenning met een waarnemings bak van de mortieren er bij

met de tow bakken schieten op het ASK.

Op weg met de staf 04 (kn-89-12) naar vogelzang voor mijn laatste oefening Eifelslag. Foutje van de 314 bos chauffeur.

Weer als waarnemer !!!!!!! wat hadden we het slecht.;-)

Even een kijkje nemen bij de cc van de B cie B2

Alle waarnemers bij elkaar

Zo ff koffie met sgt Enkjaar. Dit is in de week van 28 september 1982. Mijn verjaardag! M'n kaart hangt aan het bord links.

Zo nog ff een paar potjes aansteken (maj van Oss) plv bcc.

3x per jaar (2wkn) moest er een staf bak gevechts gereed staan voor calamiteiten.

ff banden wisselen bij het Irish bat, wel door de locals hoor!! Op een ouderwetse manier met  bandenlichters, 8 banden duurde 2 dagen.

De oude boerderij van Al-Yatun.

Op de 2e dag eerst onderhoud aan m'n YP,  de staf 04 (43-79)

Joop onze andere chauf komt een kijkje nemen op 7-14 bravo achter oud Harris. Daar stond de YP staf 30 (79-80) vast op de post en ingegraven.

En toen kwam de regen en als je dan ingegraven staat, dan loop je vol!

Maarrrr Joop had laarzen.

Net een prive zwembad!!! We moesten dus ff graven (noot webmaster: kentekenplaat is te lezen: KN-89-36)

De staf 30 (79-80) in de oude situatie op 7-14 bravo met 2 tenten achter de YP, maar ja ! De YP stond nu dus ook vast.

Luiken dicht, last van veel muggen

Nachtwacht, achter de radio.

Maar bovenop ontkwam je er niet aan. De staf 30 was herkenbaar aan z'n YPR zoeklicht

Hier ook goed te zien. De pijl geeft de post aan van majoor Haddad, Rshaf.

De nieuwe situatie, nu de staf 04 op 7-14 met de tenten bovenop.

Hier goed te zien. Nu kon de YP er ook weer uit.

De YP bovenop de post. Alles kon drogen en de commando tent ook, we hebben hem maar ff opgezet. Op de achtergrond Oud Harris

We zijn 4 weken bezig geweest om de tenten te beschermen met zandzakken. We hadden er duizenden nodig. We bouwden tot boven de 2 tenten. We rijden hier weg na een dag zware arbeid om te gaan eten en douchen ( de staf 30). (boordschutter Tonny, Henk Uddens, kpl. Snetsler en ikke achter het stuur.

We zijn bijna klaar. Rechts hangen de jerrycans met kero voor de kachels.

De wacht is overgenomen. Nog ff een peuk en dan de slaapzak in.

De staf 30 uit de put van 7-14 B, dus konden we hem schoonmaken.

Daarna gebruikten we hem op post 6-8 boven op de oude steengroeve. Vanaf hier konden we ook vuur- en lichtsteun geven aan post 6-6 beneden in de wadi (de waterput).

Hier zie je ook ons slaapvertrek eronder. Deze post bemanden we een week, daarna werden we afgelost door onze collega's. Het was er super koud met heel veel tocht. Ook zie je een radar. Deze was van een afgeschreven RDR bak op herstel.

Wat een ander gezicht ! Kerst en Oud & Nieuw 1979. De staf 30 weer op post 7-14 bravo.

Vlak voor dat ik naar huis ging heb ik de staf 04 nog een lik verf gegeven. Achterop Al-Yatun.

Je kon goed zien waar je gebleven was.

Zo kon je YP ook eindigen.

Voor mij was het een super tijd met fijne collega's.

Ton Kaptein

TERUG