Aan: Redactie website DafYP408 8 maart 2011
Van: Ron Hagen Lichting 65-6, 44e Painfbat Zuidlaren Boordschutter op de KN 88-84
Een recent bezoek aan Zuidlaren en de verbouwde Adolf van Nassaukazerne (een plek waar ik in 45 jaar niet meer geweest was) deed me speuren of er op internet nog iets over mijn YP en het 44e te vinden was. Zo kwam ik op jullie website. Wat een geweldige hoeveelheid informatie hebben jullie opgebouwd ! Daar moest ik iets aan toevoegen.
Ik ben in november 1965 in de Tapijnkazerne in Maastricht opgekomen. Ik was bepaald geen fanatiek militair en al gauw was vastgesteld dat die lastige Amsterdammer als boordschutter/radiotelefonist het minst kwaad zou kunnen. Daarom zat ik van 27 januari tot 24 maart 1966 voor mijn opleiding op het Prinses Irenekamp in Veldhoven. Een grote overgang ! In Maastricht moest ik nog op een strozak slapen (wij waren de laatste lichting die dit moest) en in de laagbouw van Veldhoven waande je je op een Engelse country club. In de Legerkoerier van maart 1966 staat nog een foto van onze groep boordschutters samen met Kpl Slangen die ons de motor van de YP uitlegt.
Eenmaal opgeleid werd ik richting Zuidlaren gestuurd en ondergebracht bij de compag-niesstaf van de B-Cie. Ik werd boordschutter op het commandovoertuig van de com-pagniescommandant, de kapitein Gillich. Maar vooreerst waren er nog helemaal geen voertuigen voor ons. Uiteindelijk werden deze fonkelnieuw afgeleverd. Zo ben ik de eerste berijder van de KN 88-84 geweest. En omdat in het archief hier een foto van ontbreekt, ben ik mijn eigen archief maar eens om gaan spitten.
In mijn diensttijd heb ik veel andere dingen gedaan. Ik speelde saxofoon in een bandje en kwam van hieruit ook als tamboer bij de Johan Willem Friso Kapel. Maar ik was ook fanatiek fotograaf en regelmatig 's avonds in de doka van de kazerne te vinden. Ik heb dan ook nogal wat foto's uit die tijd. De kwaliteit van de negatieven laat inmiddels te wensen over, maar ik stuur hierbij toch een 3-tal collages met wat beelden uit die tijd.
Foto (1) laat in het midden mij op het voertuig zien tijdens oefeningen in Duitsland (najaar 1966). De man achter mij is Moenga-chauffeur Van Roekel. Let op het witte paard voorop. Later werd dit een zwart paard op een geel schild. Vanaf links boven is verder (met de klok mee): terreinrijden op het Piroc; de maten op een voertuig (ik kan me nog herinneren:Looy, Rutte, van Ravenswaay, Engelfriet);
Op foto 3 wordt een lesvoertuig klaargemaakt voor inspectie. Vervolgens ben ik te zien als boordschutter en in 2e grijs en rechts onderaan staat mij chauffeur naast het voertuig (een Zeeuw waarvan ik de naam vergeten ben. Later werd hij vervangen door een KVV-er). Onderaan zijn de deuren van het commandovoertuig opengeklapt en zijn sgt Van Vliet en Rick (?) te zien.
De foto daarnaast is geen bewijs dat het om een koninklijk voertuig gaat, maar toont de officiers-vrouwen (plus kind) die even met de YP kennis mochten maken. Daarnaast: een generaal praat met (op de rug gezien) kap Gillich. De laatste foto refereert aan het feit dat het 44e aan het eind van mijn diensttijd ter beschikking van de Verenigde Naties was gesteld en er geoefend moest worden in het beteugelen van woelingen en het verdedigen van burgerdoelen.
Foto (2) is een compilatie van 3 foto’s die ik vanaf mijn YP genomen heb toen het 44e weerstand moest bieden aan relschoppers in het Drentse dorpje Annen. Elders op de website zijn ook nog de krantenartikelen hierover te vinden, maar mijn foto’s zijn wat duidelijker. Mij staat nog bij dat het wemelde van de waarnemers en de scheidsrechters en dat de voertuigen eigenlijk weinig toegevoegde waarde hadden. Toen wisten we nog niet dat het nog zo’n 10 jaar zou duren vóór het bataljon naar Libanon gestuurd zou worden. En ik geloof niet dat ze toen rieten schilden en bullepezen mee gehad hebben. Toch leuk dat er ook een foto van de KN 88-84 in Libanon op de site staat.
Foto (3) is een verzameling van beelden tijdens een sportdag op de Adolf van Nassaukazerne (voorjaar 1966). Maten uit die tijd herkennen zichzelf wellicht nog hierop. Zelf herinner ik me nog Scholten (die de truck bestuurde), Lauret, Boeve en Kroese. Verder heb ik ook nog foto’s in mijn bezit waarop te zien is dat in april 1967 het exercitie-terrein van de kazerne is omgezet in een heuse skelter-baan. De foto met de balonnen is genomen op de Harskamp tijdens schietoefeningen. Met deze foto heb ik ooit nog op een tentoonstelling gehangen.
Na mijn afzwaaien op 18 mei 1967 ben ik nooit meer in een YP gekropen. Ik heb een studie als organisatie-psycholoog voltooid en ben vervolgens 22 jaar bij IBM gaan werken. Daarna heb ik als management-consultant nog 14 jaar diverse andere baantjes gehad en over de hele wereld gezworven. Nu ben ik 65 jaar en recent gepensioneerd. Het is dan ook heel apart om via jullie website weer 45 jaar terug te kunnen kijken. Bedankt daarvoor en veel succes met de site verder !
Ron Hagen