De foto's zijn allemaal van het 45e PAINFBAT, Alpha Compagnie lichting 86-6 te Steenwijk en zijn vaak vanuit mijn perspectief genomen of vanaf mijn voertuig. Het voertuig waar ik op zat had nummer 10, het voertuig van de pelotonscommandant van het eerste peloton. Ik was in die lichting de plaatsvervanger van...
De 10 voor een van de eerste oefeningen, personen ken ik niet meer....waren volgens mij niet van deA-cie.
Tijdens een oefening in de Eifel was het riviertje iets te diep voor de YP. Eerste poging was van een YPR, de tweede poging van een Leopard bergingsvoertuig (deze lukte) om ons er uit te trekken.
Verplaatsing over de weg naar het oefenterrein.
Tijdens dezelfde oefening het Alpha en Bravo voertuig.
De 10 van binnen, ik achter de radio.
Foutje van de piloot, zelfde oefening. Ik dacht dat dit het Charlie voertuig was.
Zelfde oefening, waarschijnlijk de Alpha.
Zelfde oefening, waarschijnlijk de Alpha.
Zelfde oefening, waarschijnlijk de Alpha, Bravo en Charlie.
Zelfde oefening, de 10 op wacht, Paul Bootsma als schutter.
Zelfde oefening, andere kant, iets later.
Zelfde oefening, de 10 met een kapotte ophanging. Links Klaas Kingma, midden de chauffeur, onder ??
Zelfde oefening, de 10 van de andere kant, achter het voertuig Erik Smith met arm in mitella.
Zelfde oefening, aftanken voertuigen voor verplaatsing naar huis.
Andere oefening, serie van 4, (alleen de laatste foto) van de 10 die van een verhoging afkomt. Verkenning met de groepssergeant en twee plv's.
Zelfde andere oefening. Ochtend in Duitsland, Sgt van Holst naast de YP.
Klaar maken voor de verplaatsing naar huis.
Punt 50 schieten op de harskamp.
Een foto van de YP CO 02 van toen kapitein Hoogstraten (Kap van het A-Cie); 45 A02, kenteken niet goed zichtbaar maar het moet volgens mij de KN 89-56 zijn (idd de krok die bij de keuken stond tegenover de A-cie voor de deur, zie foto soldaten mess)
De 45 painfbat A12
De 45 painfbat A10 nachtschiet oefening op de Harskamp
Deze kwamen we onderweg tegen.
Close-up. ( noot webmaster: de 90-56 van het 45 painfbat )
De Johan van den Kornputkazerne in Steenwijk mei 2010, hoofdgebouw met links B Cie en rechts C Cie gebouw.
vd Kornput Kazerne Steenwijk 2010 B-cie gebouw
vd Kornput Kazerne Steenwijk 2010 C Cie
vd Kornput Kazerne Steenwijk 2010 appèl plaats
vd Kornput Kazerne Steenwijk 2010 keuken
vd Kornput Kazerne Steenwijk 2010 soldaten mess
Deze horen bij foto 2 uit mijn eerste album. Eerst kwam er een YPR langs om ons los te trekken en daarna een Leopard. De eerste lukte niet de tweede wel zoals hieronder te zien is.
is volgens mij bij Havelte. YP in dekking
Dit is een verplaatsing naar Steenwijk. Vlak voor het stoplicht vanuit Havelte. Als het goed is en de verplaatsing klopt (wat het meestal wel deed ) staan hier van voor naar achter de hele A-Cie in line up.
Foto van de plaat in 1986.
Als ik naar de mannen op het voertuig kijk is dit volgens mij de Charlie van het eerste plt A Cie. Ik kwam hem op negatief tegen en heb hem laten afdrukken vanmiddag. Hele mooie plaat vindt ik zelf. Kijk vooral eens naar het bord op de achtergrond.
Achter de plaat op de brug… en een beetje te ver nr 14 in de takel van een thunderbird.
PC voertuig A-Cie naast de foef die in de sloot lag.
Mooi tussen YPR & Leopard.
Uitgestegen verplaatsing. Zelfde negatief als die vorige.
In 1986 zijn we met een groep vanuit Steenwijk naar Duitsland geweest om een zogenaamd “Tactical Maneuver Simulation System” te testen. Oefening was genaamd TACMASS dit was om met voertuig commandanten dit systeem te testen voor het Nederlandse leger. Geen idee wat er daarna mee gebeurt is. Ik zit op 18 rechts vooraan op de grond en op 20 kijk je tegen mijn rug aan. Dit zijn knipsels uit een blad.
Aangeschaft op Marktplaat, de infanterie versie.
Vanavond ben ik eindelijk in een doos (je kent ze wel die helemaal achter het schot op zolder) gaan graven en heb het gevonden. Het is volgens mij het de klip die de periscoop vastzette van het luik van de chauffeur. Ik heb het meegenomen toen we onze YP moesten verschroten…