Rob Rietbroek

Met dank aan zijn vrouw Nel voor het afstaan van deze fotoserie gedenk ik Rob Rietbroek als eerste YP408 Chauffeur van het 48e Painfbat. Rob was van lichting 66-3 en was mijn slaapmaatje in Roermond. We lagen samen in een stapelbed hij onder en ik boven. Samen waren wij de eerste YP408 chauffeurs van de 1e A Cie Ik ken Rob als een goed chauffeur, maar deze sessie laat ook zijn andere kant zien. Of zou het komen dat kattenkwaad in ons bloed zat. Rob reed de eerste kapitein van de A cie Couffreur. Discipline was ook voor hem moeilijk te verteren, maar toch.

Chris Planje

Rob Rietbroek.

In de A Cie reed hij de I 48 - A2 met het kenteken KN 89-38. Rob Rietbroek met zijn boord- en TLV schutter. Deze foto is van de 1e A Cie toen nog gelegen in Nunspeet.

De KN 89-38 ergens op oefening.

Als TS Chauffeur werden diverse wagens gereden, zo hier Rob bij het onderhoud van een vracht YP 408.

Na de 1e A Cie is Rob in Den Bosch overgestapt naar de 1e C Cie. Als oud gediende heeft hij hier veel uitgehaald. In de begin periode van de Pirok kregen wij summier de waterbak te zien dus wilde Rob dit inhalen.

Nee dit is niet Scheveningen bij storm maar de I 48 - C 3 met het kenteken KN 76-25. Rob had gehoord dat de Russische tanks zich onder water voort konden bewegen. Als goed Nederlands militair wilde hij de Russen laten zien, dat een YP 408 ook onder water kon rijden. Het was een leuk spelletje en ze hadden vreselijke lol.

Nog geen besef wat er gebeuren ging, waren de witte tanden goed zichtbaar.

Ja een ding werd nog niet beseft, het water in was niet zo moeilijk, maar het water uit dat werd nog een hele toer.

Hier was het lachen de heren al vergaan hoe krijgen we dit ding er nu uit. Aan de lichte klei op het eerste wiel was duidelijk te zien dat de YP zich goed had ingegraven.

Via een kraanwagen met lier is de YP achterwaarts naar de andere kant van het water op het droge getrokken. Tot overmaat van ramp is de liertrommel van de kraan wagen toen ook nog gebroken. Dit heeft Defensie een flinke kosten post bezorgd en Rob een pittige straf.

Maar ja Rob zou Rob niet zijn, of hij moest alle wagens van het 48e wel even op hun kunnen uittesten, zo ook de KN 76–25 als ik het goed heb de I 48 – C2.

Met dank aan Defensie heb ik het adres van zijn vrouw Nel nog kunnen opsporen. Helaas was het voor mij net een jaar te laat om hem nog te kunnen spreken. Maar de herinneringen aan hem kunnen ze me en zijn andere dienstmakkers niet afnemen.

Tekst: Chris Planje

TERUG