... lichting 63-4 [ klik voor groot ]
Hallo
Ik heb het boek van Hans Stoovelaar "DAF YP 408 en tijdgenoten"
aangeschaft en op de website gesnuffeld en zag dat U nog foto's zocht
van bepaalde kentekens. Ik heb er één die U nog niet heeft nl. de KN
75-23. Ik heb er ook nog een paar andere foto's bij gedaan. Zelf ben ik
van de lichting 63-4.
Ik was toen ingedeeld bij de eerste opleidingsgroep voor de YP408. Op de
groepsfoto sta ik op de 1e rij de 1e van links.
Ik was geselecteerd voor demo rijden met de YP408 in Eindhoven. We waren
allemaal uit verschillende afdelingen van de landmacht. Ik was zelf bij
de Huzaren (cavalerie) en was toentertijd gelegerd in Hohne Duitsland.
We zijn toen naar R.T.S. in Eindhoven gestuurd, maar dit gebeurde wel
vrijwillig. We brachten meer tijd door op de DAF fabriek en in de bossen
dan in de R.T.S. hier kwamen we alleen om te slapen.
Zelf was ik chauffeur op de KN 75-22. We gingen toen naar verschillende
kazernes om mee te oefenen met de YP408, zelfs in Duitsland. We hadden
zelf de verantwoording voor ons voertuig. Toen de tijd om was moesten we
de voertuigen afleveren bij de Saxen Weimar kazerne in Arnhem. Daar
aangekomen hadden we gelijk een groot probleem. Ze noemden ons een stel
ongeregelde soldaten en samen met iemand anders moesten we onze zwarte
baret inleveren wat we dus niet hebben gedaan. Toen wilden ze ons gelijk
wegsturen maar ze waren vergeten dat hun eigen chauffeurs nog niet
mochten rijden in de YP408. Met als resultaat dat we ook parade rijden
moesten voor de bevordering van de hogere militairen. Toen dat afgelopen
was konden we gelijk naar huis, wat voor ons geen bezwaar was.
Zelf ben ik toen naar mijn oude onderdeel in Hohne geweest en gelijk
weer met de verloftrein naar huis in afwachting van einde diensttijd.
Dat was in de 2e week augustus 1964 en einde diensttijd was 28 januari
1965. Dit was in het kort hoe mijn diensttijd verlopen is, en ik heb er
nooit spijt van gehad.
Zelf ben ik nu in het bezit van een REO M32 A2, eerst had ik ook nog een
DAF YA314 maar die heb ik inmiddels verkocht. Ik heb nog een paar foto's
bijgevoegd van de Reo en de Daf en ook nog een paar van mijn diensttijd.
Groetjes
Rein Nijdam, november 2010
In de bossen bij Oirschot tijdens lessen
Onderhoud in Eindhoven
Op de brug in Arnhem
Op de p-plaats Arnhem
Op een heuvel in Hohne
Rijbewijzen
Vast in moeras
De KN 75-22
De KN 75-23 en 75-22
Eindresultaat
...eerst had ik ook nog een DAF YA314
Zelf ben ik nu in het bezit van een REO M32 A2 BE-40-33 [ klik voor groot ]
[ klik voor groot ]