Ik ben KVV-er van de lichting 69-5. Opgekomen in september 1969 op de SROKI in Ermelo. Mijn compagniescommandant van de O-Cie daar was de majoor Muhren. Te lang voor de AMX ging mijn wens om bij het regiment waar mijn vader als soldaat had gediend in Indie (Stoottroepen) niet in vervulling. Ook voor de YP was ik met mijn 1.95 m te lang. Dus eerst naar 42e van Heutsz Mobiel. Daar had ik het snel bekeken en dus overgeplaatst in september 1970 naar het 45e Painfbat Oranje Gelderland in Steenwijk. Eerst als pelotonscommandant van een painfpel bij de C-Cie. In 1971 de opleiding mortier gedaan (kwamen toen net instromen) en toen pelotonscommandant van de zware mortieren geworden.
Ons bataljon had een eigen vlag en per compagnie hadden we ook nog fanions (smalle, langwerpige vlaggen) en elke cie. had zijn eigen kleur. In die vlaggen 3 mispelblommen die staan voor Gelderland. Op de neus van onze YP-408's was in sjabloon het wapen van Oranje Gelderland aanwezig. Meestal in oranje en in de loop der tijd in verschillende maten. Onze bakken hadden ook namen. Een voorwaarde, de naam moest beginnen met de letter van de cie. Mijn laatste peloton had als naam OELE 1 t/m 5 (3 trekkers, een vuurregelingscentrum en een waarnemer).
De grootste sport bij het 45e was om met de YP langs de weg te gaan staan als het 47e (Menno van Coehoorn) met zijn AMX-en verplaatste naar het station van Steenwijk om daar op de trein geladen te worden voor een oefening in Duitsland. Je wist dat ze twee weken met onderhoud bezig waren geweest en hoopte dan dat er een paar langs de kant zouden komen te staan. De spreekwoordelijke onbetrouwbaarheid van de AMX pri. Kreten als: "Lift jongens; Ja moet je ook maar degelijk spul kopen; Pleeg toch onderhoud met de Franse slag, daar zijn ze aan gewend" waren dan niet van de lucht. Ik heb eens een krat bier gewonnen door een kornet met zijn spiksplinternieuwe Leopard A1 er uit te rijden. Niet op mul zand natuurlijk maar op een lekkere stevig en gladde zandondergrond. Weer een cavalerist waarvan het vertrouwen tot een dieptepunt was gezakt. Ik had toen wel een chauffeur die in het burgerleven monteur voor DAF trucks was.
In september 1973 ben ik de burgermaatschappij weer ingegaan.
Peter Spierenburg
Nu vrijwilliger bij de historische collectie van 45 painfbat in Havelte.
Deze foto is gemaakt in Eefde in juli 1971 (lichting 71-4). Onze cie moest vanwege een kazerneverbouwing tijdelijk naar de Detmerskazerne. We gingen toen net over van de grote slaapzalen naar de 10 of 8 manskamers. Het was ook de eerste lichting waar de haardracht vrij was, hetgeen goed te zijn is. Het bravourpillie voor de YP ben ik. Als je goed oplet zie je op de binnenhelmen nog nummers staan voor de voertuigexercitie.
Foto boven en volgend zijn van de oefening "Steun-Zool" in
mei 1973 van het B-mrpel. Dit was de eerste oefening als paraat peloton.
Het grootste gedeelte bestond uit een opmars en verdediging en dan kwam
er als afsluiter een ex-filtratie oefening overheen, omdat het peloton was
afgesneden, de uitrusting was vernietigd etc.
Pelotonssergeant was Jan Pot, en de namen van de manschappen die ik nog
naar boven kan toveren zijn: Blankers, v.d. Bel, Buffing, Eelderink, Waltje,
Hurenkamp, Nijkamp, Oostveen, Bosgraaf, Meijers, Regtop, Draaisma, Hagens.
Stukscommandanten zijn sgtn. Rus, te Wies, Gorter.
Dit is de bemanning van het middelste en dus beste stuk.
Van links naar rechts: Waltje (bijnaam Oele); Hurenkamp, Nijkamp en Oostveen