Peter Beenhakker

Ik was boordschutter van de CC B-cie. 45 painfbat te Steenwijk lichting 74-4 en heb mijn hele diensttijd op, in, onder en bij de YP408 doorgebracht.

Op de rug chauffeur B2 Aad de Jong, daarnaast sgt hfd verbindingen Jan Nooteboom en kapitein Van Nugteren.

Naast de YP 1e luitenant Beersen (plv commandant)

Lees alles over de oefening Boeh-Merang in de Ramskopkoerier uit 1975.

De YP bij de Leopards was waarnemer van het Bravo mortieren peloton. Tijdens de opmars van de tanks, hoe hard ze gingen kan ik niet zeggen, maar ik heb ze tot aan de achterste loopwielen van de grond zien komen, probeerde de YP ze bij te houden. Dit lukte hem ook tot dat de CC hem tot de orde riep omdat hij vond dat de YP niet gemaakt was om de Leo's bij te houden.

Meer van mijn foto's over de oefening "Boeh-Merang" in februari 1975. Hierbij was het hoogtepunt voor mij een verkenningsvlucht per helikopter over onze stellingen. Wij, mijn chauffeur Kpl I Aad de Jong en ik, mochten met onze commandant de Kapitein Van Nugteren mee. Het werd een prima "rollercoaster" vlucht: De piloot wilde ons "zandhazen"eigenlijk zo misselijk mogelijk weer uit laten stappen, hetgeen helaas voor hun maar ten dele lukte. Onze motorordonnans mocht, tot zijn verdriet, op de B-2 passen.

Hieronder een aantal foto's met betrekking tot het gladiolen rooien en tevens een krantenknipsel over die actie. Het bijzonder aan deze "oefening" was dat onze basis opleiding net voorbij was en dat oefening "Pantserstorm" bij de commando's op het programma stond. Nu hebben we die aan het eind van onze diensttijd mogen doen en toen was er voor de commando's geen eer meer aan ons te behalen. Tevens heeft het naar mijn idee de teneur gezet van de onderlinge verhoudingen tussen kader en manschappen. Vanaf die tijd was het meer gebaseerd op kameraadschap en wat doen voor een ander ( of dat nou was voor een maatje of voor de kapitein tijdens een oefening te velde ) dan op discipline en "dienstbevelen" opvolgen.

Dit ben ik zelf in de affuit, met achter mij: kpl Martin Lamers, tijdelijk chauffeur op de B13.

Het kranteknipsel van 7 november 1974.

Van links naar rechts (voor zover zichtbaar) : Kokkie Kooij; Paul Schipper, boordschutter B11 en mijn beste vriend in die tijd; ik (zei de gek) de boer en boerin met een van hun kinderen? en Louis Heijting, motor-ordonnans. op het veld tijdens een welverdiende pauze.

Chauffeur B13 Jan Rijkeboer en mijzelf.

Soms moest een van de YP's uit de modder gesleept worden: Paul Schipper, Jan Rijkeboer en mijzelf.

Er was nog een hoop te doen.

Foto's van oefening Zomerhoorn 9 t/m 13 juni 1975 met als hoogtepunt de genie oversteek over de Elbe.

Kpl I Aad de Jong en ik: Chauffeur en boordschutter B2. Officieel was ik boordschutter op de B2 geworden omdat mijn .50 test op PIROC perfect was geweest, maar officieus (en waarschijnlijk de echte reden) omdat ik een lekker breed windscherm voor de commandant was.

Aankomst van onze veermannen.

Toe nou mensen: De boot is vol !

Kpl I Aad de Jong met (verplicht zwemvest) en "vijand" hanekam.

Onze vijand mocht ook mee: M578 berging en M113 C&V.

Het zijn foto's genomen op de grote parkeerplaats, bij het oefenen voor de open dag van de Centurion bruggenlegger en de Leopard. (speciaal aangevoerd voor het publiek ter lering ende vermaeck) Zoals duidelijk te zien is staan de YP's van het Bataljon nog op het parkeerterrein. Op de open dag zelf stonden ze opgesteld op het paradeplein.

Tanks trekken altijd veel belangstelling, maar....

de YP's kregen ook de nodige aandacht en....

(voor mij) nog belangrijker ook van, toen en nu, mijn vrouw Rik.

Nekaf met TOW van de OST compagnie.

AMX 13.

Een brugleggende Centurion is toch een groter spektakel dan zijn opvolger de Leopard.

Voor mij een speciale foto: Af en toe mocht ik zelf rijden op het kazerneterrein, wat toch spannender was dan tijdens de opleiding voor boordschutter in PIROC.

Onderweg naar Duitsland, oefening Boeh-Merang II: De Yp's gingen voor zover ik weet altijd over de weg. De onderhouds groep van de compagnie:v.l.n.r. Kokkie Kooij, Wim Broertjes, Hans Kersten, Arend Mansveld, Wim Vink, Gerrit Woudenberg.

Bevelsuitgifte: CC Kapitein Van Nugteren en plv CC 1e lt Beersen en boordschutter B3 Jan Arends.

Bij deze nog 2 foto's van het interieur van de B2 (mijn voertuig) en van de B11 tijdens Boeh-Merang II . Het kon zo rommelig worden in de B2 omdat we de complete diensttijd onderbezet waren. Wij hadden dus niet de TLV schutter en helper. Aangezien de CC ons veel liet verplaatsen hadden we elk moment dat we stil stonden nodig om snel iets te eten of te drinken klaar te maken. Vandaar dat we alles lieten staan, zoals (helaas niet goed zichtbaar het campinggasstelletje op de bodem).

Bewakening dorp Liebenau

Rust (na een nacht radio wacht) voor sgt hoofd verbindingen Jan Nooteboom.

Pauze in het dorp Liebenau.

Foto's van oefening Tri-Aks. B2 voor de Kazernepoort in Steenwijk Op de YP Aad de Jong en PB, ernaast motorordonnans Chris Slobbe.

Tijdens Tri-Aks waren wij (B2) waarnemer/scheidrechter: v.l.n.r. Aad de Jong CC Van Nugteren en Sgt Jan Nooteboom.

En dan zeggen dat de diensttijd alleen maar afknijpen was. Aad de Jong, Chris Slobbe en Peter Beenhakker.

Onderhoud te velde.

Klaar maken voor vertrek: Aad de Jong, Peter B en motorordonnans Louis Heijting.

Grenspost Zwartemeer proefstation voor de doauniers opleiding.

TERUG