Martin Lieftink

Mijn naam is Martin Lieftink, ik ben geboren op 15-06-1965 en was dienstplichtig militair in lichting 86-1, mijn registratienummer is(was) 65.06.15.148. Ik werd in de koude winter (11-stedentocht) van 1986 opgeroepen in Veldhoven (6 januari of zoiets) en heb op PIROC mijn chauffeurdiploma gehaald op de YP408.

Na de opleiding moest ik paraat in Assen op de Johan Willem Friso Kazerne bij het 43ste pantser-infanterie-bataljon de C-compagnie. Zoals bij de meeste chauffeurs was ook bij mij het verschil PIROC en het 43e Painfbat groot. Elke morgen appél, zeer veel discipline en veel oefeningen. Gelukkig had je als chauf een aantal privileges of zeg maar mogelijkheden om onder bepaalde dingen uit te komen. Ook Assen wende wel en zeker de laatste ca. 3-4 maanden waarbij we vrijgesteld waren van dienst en de TD helpen moesten de YP’s klaar te maken voor de Mopcomplexen.

Ik heb het rijden op een YP408 tot aan het eind toe mooi gevonden en heb er hele goede herinneringen aan, -tijdens de lessen -het rijden door Eindhoven en omgeving, -koffiedrinken in de chauffeurs cafés, -veldrijden oefenen, later -paraat oefenen in het zand in Havelte (we moesten bijv. al optrekken met de YP voordat de infanteristen achterinzaten, ze moesten dan meehollen, de wapens erin gooien en er al rijdend in klimmen) -bij het oprijden (op bijv. een kruising) vragen aan de boordschutter, (de mijne heette Paul Claucke) “rechts vrij?”, -het rijden met infrarood “onder pantser” dit koste regelmatig wat jonge boompjes omdat er stelselmatig te vroeg ingestuurd werd.

De oefening “Horsepower” was meer een vakantie in de Eiffel, prachtig najaarsweer, we werden ingedeeld bij de Huzaren (Leopard’s) en mochten door de heuvels rijden en in het zonnetje zitten op de YP408, het café waar we in het weekend waren had na het weekend geen bierglas meer over (allemaal souvenirs voor thuis) “Bitte ein Bitt” en “Abonds ein Bitt, morgens fitt”. We werden op een gegeven dag ingehaald door een Leo-bruglegger, even later konden we erover heen rijden. Ook het tanken en onderhoud plegen was bijzonder, met jerrycans de twee grote tanks vullen bovenop de YP, en en controleren van olie etc., het openen van de motorkap was op zich al een ervaring je moest een bepaalde slag hebben ander wou die niet open (te zwaar).

Ook hebben we op de Harskamp? geschoten met de .50, met lichtspoormunitie in het donker, zonder de loop te verwisselen 3 of 4 kisten erdoor gejaagd, de loop was roodgloeiend. Zoals u ziet heb ik de foto’s genoemd naar de gebeurtenis, de eerste 5 foto’s zijn genomen in PIROC, de rest in Assen op oefeningen etc. Het enige waar ik geen foto’s van heb is bijvoorbeeld de slang van de verwarming in de gulp van je tankoveral steken, had je het heerlijk warm, of mijn slaapopstelling bij oefeningen ik had nl. een lattenbodem bij me welke paste op de bankjes achterin, dus: uitrollen, luchtbed opblazen, slaapzak erop en “meuren” maar. De laatste foto is genomen in het hierboven al genoemde “beroofde” café in Duitsland, en zo stop ik ermee proost op de YP408.

met vriendelijke groet,

Martin Liefink

Koffie in Eindhoven

Eddie Hofkamp, Mark Verra en Martin Lieftink

Weer rijles na de koffie

YP408 met infanterie

Radiocontact in YP408

In slaap gevallen

Barbeque op oefening

Lekke band

YP colonne in de polder

Gemodificeerde helm

Klapband

Band verwisselen of ophangen

Schietoefeningen Harskamp

Schietoefening Harskamp in actie

YP's voor Charlie-gebouw

Oef. Horsepower Aankomst in de Eiffel

Einde reis Horsepower

Horsepower onderhoud aan voertuigen

Turbo YP408

Ingehaald door Leopard

YP408 over brug Leopard

Silhouet YP408+bemanning

Zoek de YP

Paul Claucke en Martin Lieftink

Wachten op YP

Op YP408 in de Eiffel

Horsepower rondhangen op de YP408

Abracadabra eten!

Rustpauze terugreis

Colonne in file op de A50

Horsepower proost Bitte ein Bitt !!

TERUG