Als dienstplichtige (43e Painfbat Charlie-Compagnie lichting 84-5) leek
het mij leuk om een kleine bijdrage te leveren voor deze site m.b.t. mijn
tijd met de YP408.
Ik was boordschutter op een Co-bak (van Kapitein Helmig met als chauffeur
Krp. 1e klasse Peter Dallinga).
Dit is een foto van de Charlie Compagnie - 43e PainfBat - lichting 84-5 voor de Bastion Toledo (Johan Willem Friso Kazerne te Assen) onder leiding van Kapitein Helmig. [ klik voor groot ]
Bastion Toledo. Thuisbasis van de Charlie Compagnie - 43e PainfBat - lichting 84-5.
Een foto van de officieren. Van links naar rechts: Luitenant H. Nieuwelink,
Kapitein J.W. Helmig,
Sergeant Majoor J. Dillerop
In de eerste maanden kregen wij, net als alle andere onderdelen, onze
basisopleiding te velde.
Hier sta ik samen met mijn gecamoufleerde maten op het oefenterrein te Balloo
(in de nabijheid van Assen). Dit was in september 1984.
We hebben vele kilometers te voet afgelegd. Maar soms hadden we het geluk dat we ook eens per 4-tonner werden vervoerd. Dat was niet altijd een pretje. Zowel voor de chauffeur als de passagiers wegens de zandwegen die altijd werden genomen. Menigeen van ons werd door dit slecht wegdek wel eens onbedoeld gelanceerd door de laadruimte!
Tijdens oefening Hazewind heeft zich een YP408 vastgereden. Er bleken uiteindelijk 2 YP's nodig te zijn om hem uit het moeras te trekken. Bij deze het foto-verslag.
De YP408 was multifunctioneel van aard. Het kon ook gebruikt worden als bergingsvoertuig. Tijdens de oefening Hazewind haalden we namelijk deze vastgereden 4-tonner uit de greppel. Dat was voor de YP408 geen enkel probleem. Makkie!!!
Dit is een foto van mijn Co-bak (de KN-88-80). Deze dame heeft ons nooit in de steek gelaten. Het enige (hilarische) probleem dat ik mij kan herinneren is toen de dieselkachel kuren vertoonde (daarmee waren alleen de Co-bakken mee uitgerust). Dat was tijdens een oefening in Duitsland. Door een slecht functionerende klep werd de dieselwalm in plaats van naar buiten naar binnen geblazen. Ik zie de Kap en de chauffeur nog steeds hoestend en proestend naar buiten komen. Whahahahahaha, LOL. De chauffeur heeft het toen snel kunnen oplossen.
Ook al waren we slechts met zijn drietjes (officier, chauffeur en boordschutter), veel ruimte was er niet. De linkerkant kon je vergeten. Daar zaten de radio's en de tafel. De rechterkant was voor de officier en de chauffeur had zijn plek voorin (chauffeurs-/boordschutter-gedeelte). Meer dan eens heb ik daarom bovenop de YP408 geslapen. Deze foto geeft misschien een indruk hoe krap een Co-bak was bemeten.
Op deze foto zijn de YP408's te zien op de plaat.
Een foto van oefening 'Klaverjas' (maart 1985).
Verdekte opstelling tijdens oefening 'First Wander' (juni 1985).