Ik was YP chauffeur, lichting 75-5. Opleiding Piroc, daarna twee weken van Heutz in Den Bosch. Resterende diensttijd OCI, DEMCIE, Harderwijk.
Op Piroc waren twee opleidingen, chauffeurs opleiding en boordschutters
opleiding. Beide afdelingen hadden eigen voertuigen. Bij de boordschutters
stond er een Indiaan met pijl en boog op de YP.
Wij chauffeurs van OCI Harderwijk reden de eind oefeningen van de opleiding
Ermelo (dienstplichtig onderofficier en officier) altijd met YP's van Piroc,
van de boordschutters opleiding.
Deze oefeningen heten Limbra of Gelbra oefening, deze duurden een hele week.
Wij haalden de YP's op in Veldhoven en reden dan de oefeningen vanuit Ermelo.
Deze foto is genomen, ergens in 1976, voor mijn bak, op de "plaat", Kazerne Kranenburg Zuid, onderdeel van de Jan van Nassaukazerne, Harderwijk. Hier werden de voertuigen gestald, onderhoud gepleegd en was het honk van het YP peloton. Wij sliepen op de Jan van Nassau. Dit is een echte sfeer foto. Als we niet reden of onderhoud pleegden, zaten we onze diensttijd uit. Wij reden bijna dagelijks oefeningen en bivakken voor de opleidingen voor onderofficieren en officieren. Op de foto van links naar rechts: Halve soldaat (naam weet ik niet meer), Luud Gorissen, Jack van Hoof, Albert van Stiphout, Rob Hageraats, Johnny (weet ik niet meer), Fred Hazebroek, naam weet ik niet meer. Iedere twee maanden zwaaide een lichting af en kwamen er nieuwe chauffeurs en boordschutters.
Deze foto is genomen tijdens een oefening ergens in een dorp in de mooie zomer van 1976. Ik denk dat we pauze hadden.
Een foto op de plaat van mijn bak. Duidelijk is het logo van YP peloton
Harderwijk te zien. Op de foto vna links naar rechts:
Arthur boordschutter uit Groningen, staan Peter Hanssen, boordschutter uit
Vaals en op de bak, ik, Luud Gorissen.
OCI Harderwijk. De foto is ergens op de Ermelose hei genomen, wij reden dus niet met zo'n helm en hadden geen wapen. Deze heb ik even geleend voor de foto. Op de YP zie je de letters OCI en op de motordeksel het embleem van ons peloton, de dolfijn. Dit was mijn eigen wagen gedurende de diensttijd. Jammer genoeg zijn er een aantal wormkasten gesneuveld toen in een bocht mijn motor stil viel. Oorzaak niet bekend, kostte me wel de chauffeursspeld. De rest van mijn diensttijd op alle voorkomende voertuigen gereden, mijn nieuwe bak was een PW-CO, maar daar heb ik weinig op gereden.
Zoals je ziet gaat een YP ook wel eens stuk tijdens een oefening. Hier moet de waterpomp vervangen worden. Omdat een YP niet vaak stuk ging, was het de moeite waard een foto te maken van zo'n moment.
Deze foto is genomen in Maastricht in 1976, in de straat waar ik toen woonde. Op de foto van links naar rechts ikzelf, mijn vader, moeder, (bakkers)buurvrouw, Luc Bosker en Theo de Gooyer. We mochten met deze YP naar mijn huis rijden. Er was een nieuwe motor ingekomen. Als er een nieuwe motor in een YP was gekomen moest deze ingereden worden. Van Adjudant Bos van het YP peloton mocht je dan naar huis rijden om op die manier kilometers te maken. Omdat de tankinhoud van de YP niet voldoende was om van Harderwijk naar Maastricht en terug te rijden, heb ik bijna aangekomen in Harderwijk, moeten tanken bij een burger tankstation. Na voor 15 gulden diesel getankt te hebben hebben we 's avonds laat de kazerne nog gehaald. We konden onderweg nergens tanken bij een kazerne. Het naar huis mogen rijden was een unieke regel van het OCI, tenminste van de Adjudanten Bos en Beers.
In de nachtelijke uren was het bijvullen van de tanks niet zo eenvoudig, vooral als je al lang bezig was met een oefening. Alles gebeurde met jerrycans.
Ook een YP chauffeur moest tijdens een oefening bijtanken. Hiervoor werd de beroemde ritselkist gebruikt. Elke chauffeur had er één. Gevuld met alle noodzakelijke levensbehoeften om een bivak te doorstaan. De gebakken eitjes roken en smaakten's morgens heerlijk.
Groepsfoto van YP Chauffeurs, Luud Gorissen, Hans van Kemenade, J. Koning en ??? van OCI met instructeur, naam niet meer, bekend van Piroc en bakken van Piroc op de van Schaffelaar Kazerne in Ermelo. Wij haalden de bakken op bij Piroc en reden de eindoefening, 1 week, van het dienstplichtig kader. Deze oefening heette Gelbra. Bij deze oefening ging altijd een instructeur van Piroc mee.
Dit is het leerbriefje dat je op de opleiding op Piroc ontving om de commando's voor een chauffeur, te leren kennen.
Meldingsbriefje voor het 48e in Den Bosch. Na 3 dagen werd mij gevraagd wat ik in Den Bosch deed, ik was verkeerd ingedeeld en moest me melden in Harderwijk. Men wilde mij niet bij Van Heutsz. Ik moest hier mijn collega Piet Kerkhofs achterlaten, met wie ik een hele leuke opleidingstijd gehad heb op Piroc.
Deze foto is genomen in december 1976 op het ouwe stompen feest/afzwaaifeest van lichting 75-5, mijn lichting, van het YP peloton, OCI Harderwijk. Op de foto van links naar rechts: Ik, kort haar intussen, Otto Leistra (korporaal materiaal YP peloton OCI), sergeant ??? (rij instructeur/examinator Piroc), Sergeant Brouwer (rij instructeur/examinator Piroc), Willem Lubbers (75-5) en Appie Bos, adjudant/grote chef YP peloton OCI Harderwijk. Helaas was sergeant Coolen van het Piroc verhinderd, was erg leuke man. Kon hard schreeuwen, klein hartje. De beide sergeanten van het Piroc waren op onze uitnodiging naar Harderwijk gekomen, ze vonden het leuk om te komen. Het bier smaakte weer best.
Zo zag je slaapplaats eruit als je 's nachts de chauffeurstent in ging en je ritselkist ging plunderen. Alles smaakte, soep, ei, knakworst en bier. Maar geen noodrantsoen.