Kees Wessels

[ klik voor groot ]

Ik ben het steigerende paard van 44 PAINFBAT uit Zuidlaren nog niet tegengekomen op deze site, maar hij is nu dus ook vertegenwoordigd.
De 3 PW GWT's van het 44e, waren genummerd S-63, S-64 en S-65. Uit de andere foto's krijg ik de indruk dat dat niet in elk BAT gelijk was. Het poortgebouw, op de achtergrond, is het enige gebouw wat nu nog over is van de kazerne. De rest van het terrein is nu helemaal volgebouwd met woningen. Deze opname is uit het vroege voorjaar van 1975, genomen tijdens een familiedag. Het geneeskundig peloton houdt hier een demonstratie, waarbij achter de S-65 een oefengewonde wordt behandeld, om daarna op de brancard in de YP te worden afgevoerd.

[ klik voor groot ]  

Opnames tijdens de oefening Entre Nous van de Bravo cie, voorjaar 1975. Waarschijnlijk in de omgeving van Nunspeet. Te herkennen is de Alfa-3, maar ik neem aan dat deze geleend was.
Een bijzondere actie, waarbij alle PW GWT's van Assen, Steenwijk en Zuidlaren betrokken waren (Totaal dus 9 stuks.) was de treinkaping bij Wijster (dec. 1975). Daar zat een groep Mariniers, die stand-by stonden om bij de trein in te grijpen. Ze waren gelegerd in een van de naburige boerderijen. De 9 YP's moesten na zo'n ingrijpen dan in actie komen.
De bemanningen van de YP's waren gelegerd in dezelfde boerderij en later in tenten. We hebben daar ca. 1 week gezeten en zijn toen afgelost. Dit was ook de laatste keer dat ik op een YP gereden heb. Een week later zwaaide ik af.

[ klik voor groot ]  

Kees Wessels, lichting 74-5
Hospik/YP chauffeur
44 PAINFBAT, Zuidlaren.

TERUG