Jos Keja

Op woensdag 5 december 1983 moest ik me met vele voor de militaire dienstplicht meldden in de Johan van de Kornput kazerne in Steenwijk. Ik kwam dus bij het 45e painfbat in de Acie.

Omdat er verbouwd werd in het Alfa gebouw zijn we s'avond voor 3 maanden vertrokken naar de Harskamp, daar heb ik mijn opleiding volbracht.
Het leuke van dat wij op de Harskamp verbleven was dat wij veel op de vrijdagen gingen schieten, ik was eerst Mag schutter maar mijn helper schoot op een gegeven moment beter dan ik en zodoende werd ik zijn helper met de munitie kisten en reserve loop toch een aardig gesjouw! In die tijd zag ik al veel YPs van verschillende onderdelen op de Harskamp rijden.
Echt mooi vond ik ze niet, ik vond het maar ouwe lelijke klere dingen! Nee ik vond toen de YPR veel mooier en dan te bedenken dat als wij eenmaal paraat waren opgescheept werden met die klere YPs!! Daar wilde je toch niet in gezien worden dacht ik.

Vlak voordat wij paraat werden en al in Steenwijk terug waren kregen wij onze Alfa 11 en gingen wij al regelmatig oefenen in Havelte, tijdens een van deze oefeningen dacht onze opleidings sergeant even over de tankbaan te kunnen en zodoende ook door de water (modder) bak te gaan!! Tot diep in de assen zaten wij muur vast! Er moesten twee takeldozen aan te pas komen om m er uit te trekken, blijkbaar had de Alfa 11 enige schade opgelopen hij werd afgevoerd naar Steenwijk de rest van de oefening hebben wij te voet moeten afmaken, volgens de sergeant was de Alfa 11 afgeschoten!?! (Hoe ver reikt je fantasie en als je ook nog elk sportvliegtuigje aan ziet voor de Russen!!!)
Tijdens het zonnige Atlantic Lion in Duitsland hadden wij ook schade opgelopen doordat er een YP door de achter deuren bij ons naar binnen wilde, zo op het eerste gezicht viel de schade mee, alleen gingen de deuren moeilijk open een zeer moeilijk dicht! Soms waren we al aardig op snelheid als ik nog met de deuren aan het klooien was, als Mag schutter en helper zat je achteraan in de YP en moest je er als eerste uit en als laatste in.

De laatste oefening in mijn parate tijd was in een dikke laag sneeuw in het noorden van Nederland en een stukje Duitsland, hoe die oefening heette weet ik niet meer maar het was wel bere koud en dus om de beurt opwarmen bij de kachel in de Alfa 11.

Al met al heb ik niet zo'n leuke tijd gehad in het leger, maar vandaag de dag ben ik er heel trots op dat ik een jaar passagier ben geweest op zo'n schitterende YP!!!

Blijkbaar heeft de Alfa 11 een zwaar leven gehad, en welke YP niet, en ik denk dat hij vrijwel zeker is gesloopt, ik zou wel wat meer over de Alfa 11 van het 45e painfbat willen weten, zoals of hij nog leeft en zo ja waar, of wanneer is hij gesloopt en waar. Het kenteken heb ik niet helemaal KN-?5-09 ook dat zou ik precies willen weten, was hij de 9e van de serie productie??

Jos Keja 83-1 45e Painfbat A-cie Steenwijk.

Tijdens de Open Dag in Steenwijk 1983, hangen aan de Thunderbird 2.

In een knollenveld ergens in Duitsland tijdens Atlantic Lion '83.

Met de Mag wordt de schade enigszins hersteld door Wim Berendijk tijdens Atlantic Lion. De twee maten rechts, zonder helm TSer-chauffeur Meester, met helm boordschutter Boelens.

Voorbereiden op de laatste oefening in 1984 en dit moest er allemaal in en op, inclusief de bemanning!

De laatste oefening in Duitsland 1984. Met o.a. Wim Berendijk, Henk Kuipers en mijzelf.

In colonne en klaar voor de laatste oefening voor het afzwaaien.

TERUG