Deze serie is gemaakt in Libanon, bij post 7-16 (Al Yatun), in de eerste
helft van 1980. Ik reed in mijn Nekaf achter deze YP die op vlagvertoonpatrouille
ging met een groep Libanese militairen. Plotseling zagen we hem rechtsaf
richting de wadi in schieten, die ter plaatste een paar honderd meter diep
was met een steile helling. Gelukkig bleef de YP hangen op een rotsblok
vlak voordat hij de wadi in gevallen zou zijn.
De oorzaak was een afgebroken rechter voorwiel, en de breuk was kennelijk
een kwestie van metaalmoeheid, scheurtjes en overbelasting. Iets dergelijks
heb ik daarna nooit meer meegemaakt met een YP. Destijds was ik commandant
van het stafwachtpeloton/force reservepeloton.
Als dienstplichtige was ik van lichting 76-1, als KVV'er opgeleid bij
lichting 77-4 en daarna in 1978 YP-er geworden bij 48 painfbat, met een
individuele uitzending naar Libanon bij 44 painfbat :-) Daarna terug naar
48 painfbat en van daar uit o.a. de rij- en onderhoudscursus gedaan op het
PIROc waar de piroc-plaatjes van zijn. Bij het 48ste deed ik de opleidingen
schoolmortierpeloton en anti-tankers voordat die de TOW opleiding op het
OCI gingen doen.
Vriendelijke groet,
John Angenent
Als extra een foto van een YP model dat al sinds 1982 mijn studeerkamer siert - bewijs dat technisch lego (dat toen net uitkwam) vele mogelijkheden biedt.
Nog een setje foto's van het doorwaden met de YP op het piroc. Ik deed
er de rij- en onderhoudscursus eind 1980, ik meen in september.
Een foto van een YP met Mag-affuit op het OCI te Harderwijk