Betreft de YP's A12 - A14 en A33 van de Painfbat te Steenwijk
Deze wagens zijn allen nieuw opgehaald in Baarle Nassau door de destijds
bestaande TS er's.
( Technisch Specialisten ) dat waren mensen die zich voor minimaal 4 jaar
tot maximaal 8 jaar in dienst waren ( Semi Beroeps ).
De KN 85-59 A14 45 painfbat. Foto Jan Wijntjes.
Deze wagens zijn nadat ze zijn opgehaald, door deze mensen ook allemaal ingereden zoals dat destijds zo mooi was, tijdens deze ritten hebben wij geheel Nederland gezien, eerst met de gehele groep, daarna mochten we induvidueel met de wagens op stap, vandaar ook de foto voor een woonhuis, dat was destijds het woonhuis van mijn ouders. Het was een geweldige periode veel vrijheid.
Na deze periode gingen de wagens over in actieve dienst bij de Alfa Compagnie
van de 45ste Painfbat te Steenwijk. Leuke oefeningen gedraaid ook met de
wagens naar Duitsland geweest o.a. Sennelager.
Veel oefeningen gedraaid in de bossen bij Havelte, zo ook een oefening diep
in de nacht, zonder manschappen aan boord alleen met de boordschutter en
een peletons commandant.
De compagnie commandant had een super idee om eens een oefening te draaien met deze wagens 's nacht met oorlogverlichting, periscoop en met gasmasker op.
De wagens moesten dan in het terrein een bepaalde route gaan rijden met tegenliggers ( YP's), de wagen A33 kwam uit tegenovergestelde richting in het veld en klapte ( door slecht zicht ) zijwaarts ( links voor ) op de A 12 bestuurd door Fred Koekebakker , schampte daar van af en klapte daarna op de A-14 en zat toen muurvast.
Moesten meerdere takelwagens aan te pas komen om de voertuigen uit het terrein te halen, de takelwagens waren toen nog te licht voor deze wagens. Daarna mochten de chauffeurs op het matje komen bij de Marchaussee in Steenwijk vanwegen onverantwoord rijden. Daar hebben we een vol weekend van mogen genieten, uiteindelijk is de CC daarvoor verantwoordelijk gesteld omdat er in zijn opdracht was gereden op deze manier.
Voertuig A-12 was te repareren doch de A-33 en A-14 niet, deze beiden hebben nog maanden op het parkeer terrein gestaan, ze moesten inspectie gereed worden ingeleverd hetgeen inhield dat b.v. alles doorsmeer punten netjes voorzien moesten zijn v.d. bekende 2 mm rode cirkel en zo nog veel meer dingen waar ze aan moesten voldoen.
De KN 85-65 A33 45 painfbat. Bereden door Cees Visscher van begin 1967 van nieuw opgehaald uit Baarle-Nassau tot Total-loss 2 jaar later.
A33 (KN 85-65) Foto Jan Wijntjes
A14 (KN 85-59) Foto Jan Wijntjes
Daarna zijn ze afgevoerd en nooit meer terug gekomen.
Beide chauffeurs waren vanaf dat tijdstip werkeloos en hebben nog 2 1/2
jaar doelloos op de kazerne rondgelopen, doch beiden hebben de studie opgepakt
en veel zaken kunnen regelen voor de Kpl's op de kazerne zoals een eigen
mess opgericht en meer van dat soort zaken.
Hebben beiden met een kleine onderscheiding zelfs afscheid genomen na de
5 jaar trouwe dienst.
- - - - - - --
Nog drie foto's van het Piroc 1966. 'Waar blijft de tijd'
Met vriendelijke groeten
Jan Wijntjes