Ik behoorde tot de eerste lichting chauffeurs op de YP 408 in 1964. Ik
was zelfs als allereerste geslaagd. Elk onderdeel leverde twee mensen voor
de opleiding in Eindhoven. Daarna werden we tot het einde van de diensttijd
gedetacheerd in Arnhem.
'Mijn' voertuig was de KN 75-14. Hier sta ik voor het voertuig op de parkeerplaats
van de Saxen Weimar kazerne.
We hebben een hele reeks oefeningen en demonstraties meegemaakt. Hier is een foto van zo'n demonstratie, te weten in Münchengladbach.
Demonstratie Münchengladbach (april 1965) Ten tijde van die demonstratie in Münchengladbach in april 1965 was de YP 408 nog betrekkelijk nieuw. Om het voertuig in actie te kunnen zien waren officieren van andere NAVO lidstaten uitgenodigd en natuurlijk ook om de YP 408 te promoten bij een aantal NAVO landen.
Oefening in Ermelo (augustus 1964)
Oefening Ermelo (augustus 1964) [ klik voor groot ]
Oefening in Duitsland (oktober 1964). Na allerlei onduidelijke aanwijzingen van de voertuigcommandant ('naar links, nee naar rechts, nee, toch niet...') besloot ik tot grote hilariteit van de bemanning om rechtdoor te rijden.
Parade in Sluis (Zeeland mei 1965) [ klik voor groot ]
De foto is van sept. 1964. Ik kan me nog maar enkele namen herinneren van collega-chauffeurs: Wim Fortuin uit Strijensas, Hans Backus uit Delft, Rinus de Bruin uit Middenmeer, van der Aa en Ab de Winter uit Eindhoven. De laatste is helaas overleden. Leuk detail is dat ik zijn zoon in de klas heb gehad op de middelbare school waar ik toen lesgaf. [ klik voor groot ]