Ik ben van lichting 81-5 en boordschutter geweest bij het 13e Painfbat GFPI in Schalkhaar. Deze foto's zijn van mijn dienstplicht tijd. Een klein jaar na mijn afzwaaien heb ik getekend voor technisch specialist. Ik werd toen chauffeur op een M113 en werd gelegerd in Nunspeet op de Generaal Winkelman kazerne bij de 12e Pantsergenie Cie.
Deze foto's zijn gemaakt in Duitsland op het oefenterrein Halteren januari
1982
Van links naar rechts op de foto zijn de volgende mensen te zien. Links
Henri Bosman, Eric van Buuren, Peter Boogaard, Max Jurgens en de rechter
man onbekend. Deze oefening zal ik nooit vergeten ik heb het van mijn hele
leven nog nooit zo koud gehad als toen. s'Nachts was de temperatuur al gauw
zo'n 27 graden onder nul. Als je ging slapen werden we elke 15 minuten wakker
gemaakt om te kijken of je geen last kreeg van bevriezings verschijnselen.
Oefening Halteren, YP-408 door het ijs gezakt.
Oefening in Sennelager Duitsland 1982
Boordschutter Eric Van Buuren, midden onbekend, rechts chauffeur kpl1 Frits Beyer
Binnenkant YP-408
Radio YP-408
Op 9 September 1981 moest ik mijn melden bij 13 Painfbat op de Westenbergkazerne te Schalkhaar. Ik was dus ingedeeld bij 1 van de 3 gardebataljons Garde Fuseliers Prinses Irene
. 50 schieten op de Harskamp Oktober 1981
In Oktober 1981 kreeg ik te horen dat boordschutter zou worden van de
alfa groep. Eerst moest ik een boordschutters opleiding volgen op de PIROC
in Veldhoven. Tijdens deze opleiding ben ik wezen schieten op de Harskamp.
Foto's hierboven zijn van die bewuste opleiding
Bij terug komst van de PIROC zijn we op oefening gegaan bij Nunspeet
Onze tweede grote oefening was in Sennerlager Duitsland .YP vol gestouwd met personeel en eten in de ritsel kist. Dit waren altijd pittige verplaatsingen ik weet het niet zeker maar volgens mij waren wij uren onderweg en ik dacht zelfs dat het tegen de 10 uur liep.
Gecamoufleerde YP408
Links Kpl Ron Heineman de 2 andere mannen zijn monteurs Gerrit Hosmar en Jan Schaaf.
Wat was er gebeurt. Ons voertuig was tijdens de oefening stuk gegaan.
Wij hebben toen 1 of 2 dagen bij de TD gestaan met ons voertuig en wat er
ook gebeurde chauf. en boordschutter bleven altijd bij het voertuig. Er
werd een reserve voertuig ingezet. De groep waar ik in zat ging dus verder
met een andere YP, alles werd van onze YP overgezet, gereedschap, radio
en de ritsel kist het was dus een kale YP.
Na ± 2 dagen was onze YP gerepareerd en wij moesten even een proefritje
maken met zijn tweeën. Dwars door het bos. Ron de chauffeur zet de voorwielaandrijving
aan, dacht hij, want wat bleek de voorwiel aandrijving was defect. Het gevolg
was dat wij vast stonden omdat er een boomstam tussen het eerste en het
tweede wiel was gekomen.
We hebben daar uren gestaan en konden ook niemand op roepen omdat de radio
in die reserve YP was gebouwd. Na uren miste ze ons bij de TD en zijn ons
gaan zoeken en gelukkig hadden ze ons ook gevonden en geholpen.
Weekend break op de kazerne in Sennelager
Boven kpl Gerrits en rechts Frits Beyer.
Terugkomst van uit Duitsland Sennelager bij de grens.
Terug komst van uit Duitsland Sennerlager bij de grens.
Schieten Den Helder
Schieten Den Helder
De foto's hierboven zijn gemaakt eind Februari 1982 in Den Helder. Het vliegtuigje vloog langs met een stuk touw erachter met een schiet doel. We schoten vanaf de duinen richting zee
April 1982 oefening Axe Battle
Oefening Vogelsang helaas de naam van deze chauffeur weet ik niet.
Toegangsbord van de kazerne in Vogelsang.
MEER ZWEET MINDER BLOED
In Oktober 82 zwaaide ik af een jaar later tekende ik als technisch specialist.
Ik kwam toen bij 12 pantsergenie als M113 chauffeur. Tijdens een van onze
vele oefeningen kwam ik 13 painfbat weer tegen.
YP's werden naar de overkant verscheept door 12 pagncie. Deze oefening was in noord Duitsland. Yp's zijn van 13 painfbat.