In de periode januari/februari 1966 tot januari 1967, was ik chauffeur
op de YP408, KN-87-50. Ik was gelegerd bij in Steenwijk, 45 Pantserinfanteriebataljon,
B-cie. Ik was de eerste chauffeur op deze YP, die we begin 1966 uit Baarle
Nassau/Hertog hebben opgehaald. Nu staat deze YP in het
DAF museum in
Eindhoven. De onderstaande twee foto's zijn in 1966 genomen op een oefening
bij Havelte.
Dick Smid, Lichting 65-4
Opleiding PIROC, januari tot maart 1966. YP is de KN 75-74
Opleiding PIROC, januari tot maart 1966 (KN 75-50)
De KN-87-50. Wij waren van 23 tot 23 juli 1966 op oefening in Beverloo en Leopoldsburg (België). Het had net daarvoor een aantal dagen enorm geregend en sommige delen van het oefenterrein waren één grote modderpoel. Wij kwamen dan ook helemaal vast te zitten. Zo ook de collega’s van andere YP’s. Hieronder dan ook een foto waarop 2 YP’s door een Centurion tank losgetrokken werden. Ook de 87-50 werd door een Centurion bevrijd.
De vage achterkant van de KN-87-51 op de zelfde terreinen en dezelfde oefening. Met een vergrootglas is het kenteken op de foto te lezen. In de lijst van kentekens staat de 87-51 ingedeeld bij het 13e Painfbat. Op de foto die ik heb genomen op de verzamelplaats in Hendrik-Ido-Ambacht staat ook 13 Painbat. Deze YP reed echter in 1966 bij het 45e. Zelfde oefening
Dick Smid op Facebook Johan van den Kornput kazerne: "Halverwege 1966 kwam Prins Bernhard op bezoek. Dat betekende een heel aantal dagen alleen maar poetsen en alles schoonhouden. Op de foto links mijn pelotonscommandant luitenant Van Nugteren en rechts compagnies commandant B-cie, kapitein Stol. Beiden strak in de houding." [ klik voor groot ]
Dick: "Ik heb nog een foto van Bernhard, zelfde inspectie"
Simon van Nugteren: "Links naast Bernhard de generaal Meinderts, de C-42
Painfbrig en rechts de plv. B.C. de majoor Henner." [
klik voor groot
]
~~~~
Hieronder foto's van YP’s wachtend op de sloop. Ze stonden in 1991 of 1992 (ik weet het niet meer heel precies) in Hendrik-Ido-Ambacht. Van een aardige wacht mocht ik een kijkje nemen op het terrein. Uiteraard ging mijn aandacht uit naar de 87-50. Niet gevonden, ik begreep later via jouw site waarom hij er niet stond. Op één foto sta ik er bij
Hieronder nog 2 foto’s van de 89-56. Deze zijn genomen op 10 oktober 1998. Er was toen “Open dag” op de Johan van den Kornputkazerne (45 Painfbat) in verband met het opheffen van deze kazerne. Ik sta met een lichtkleurig jack aan. Op de YP staat een trotse chauffeur. Hij gaf toen uitleg over het een en ander. Van hem hoorde ik voor het eerst dat de YP’s later zijn uitgerust met een turbo. Op “mijn” YP van 1966 was dat nog niet het geval