In maart 1979 werd het geniepeloton van de Delta-cie gelegerd op post 7.16 (Al Yatun). Bij dezelfde cie waren ook een aantal transport-YP's met chauffeurs ingedeeld. Ook de commando-YP van de bataljonscommandant stond hier. Deze YP's werden voor allerlei transporttaken ingezet. In de 5 maanden dat ik er zat werd het geniepeloton twee keer ingezet als onderdeel van de FMR (Force Mobile Reserve). Ook waren we zeer regelmatig standby-peloton. In die gevallen werden de transport-YP's als manschappenvoertuig gebruikt (uiteraard na de laadvloer eruit te halen)
Een YP (nummerbord niet leesbaar) staat bij de westelijke ingang van 7.16. Linksboven in beeld is de BOG te zien. Daarachter in het dal ligt Haris
Bij een rotatie van de Ieren in mei of juni maakte het hele geniepeloton deel uit van de FMR. Doel was om een Israëlische infiltratie tot staan te brengen. Uiteindelijk bleven we drie dagen bij de Ieren op een buitenpost om ze te ondersteunen totdat Irishbatt weer op volle sterkte was. Deze foto is gemaakt op het moment dat we ons opstellen om officieel afscheid te nemen van de Ierse compagniescommandant
YP's in kolonne onderweg in gebied Irishbatt
Alle Nederlandse YP's verzamelen zich om weer 'naar huis' te gaan. Irishbatt is weer op volle sterkte
Geniepeloton is op een zondag standby-peloton. Met volledige uitrusting een dagje naar het strand om het nuttige met het aangename te verenigen
YP's aan de Middellandse Zee
Noordelijk van Al Yatun was een flink stuk onbewoond terrein. Vandaar dat vanaf onze heuvel zo nu en dan de TOW-schutters hun verplichte schoten moesten afvuren
In juni/juli werd een wapenschouw gegeven voor officieren van andere bataljons. Hier een radar-YP. Foto eveneens op Al Yatun gemaakt, achter de kader-prefabs
Het geniepeloton werd in februari geformeerd in Zuidlaren. De leden kwamen bij alle parate Genie-onderdelen vandaan. Dit zijn wat foto's met diverse YP's, inmiddels allemaal in perfecte schutkleuren, in de besneeuwde kazerne van het 44e in Zuid Laren