Ik was destijds werkzaam bij de Directie Brandweer &
Rampenbestrijding van het Ministerie van BZK. Wij hadden regelmatig
contact met de diverse brandweerkorpsen binnen Defensie. Daarnaast kon
ik werk en hobby combineren want ik zat in de redactie van het
Tijdschrift voor Brandweer & Hulpverlening "Een-Een-Twee". Bovendien
hadden DAF-voertuigen mijn speciale belangstelling.
Dus enerzijds het werk, anderzijds het maken van tijdschriftartikelen
bracht mij op veel locaties
van KL, KLu en KM.
Groet,
Bas
De KN 85-89 [ klik voor groot ] Opschrift: Mob 8/88 020/20. Wie? Het betreft hier een groepsvoertuig, maar gezien de in- uitlaat paddenstoelen op de topluiken is er toch een kachel gemonteerd.
Foto's door Bas van Deelen genomen 1 september 1992 op het Artillerie Schietkamp (ASK) 't Harde. Drie YP's, de KN 90-01, de KN 85-89 en één zonder kenteken stonden op het ASK in 't Harde (Oldenbroek) bij de koepelloods achter het bureau van de veiligheid. Ze werden gebruikt om de EOD naar niet ontplofte projectielen te brengen en het trainen van voorwaartse waarnemers.
Nogmaals de 85-89 [ klik voor groot ]
Zonder kenteken of opschriften, maar met gepantserde waarnemingskoepel. [ klik voor groot ] Ook een groepsvoertuig met kachel in- uitlaten op de topluiken. Rechts de 90-01.
De KN 90-01, commandovoertuig, nu eigendom van Pieter van
der Baan [
klik voor groot ]
Opschrift: "..... Varken!"
Nogmaals de 90-01 [ klik voor groot ]
[ klik voor groot ]
Hier is de gepantserde waarnemingskoepel goed te zien. Bovenop een hijsoog. Onbekend of dit het enige exemplaar is. [ klik voor groot ]
[ klik voor groot ]
Een opmerkelijk transport, waarheen, waarvoor? Foto's door Bas van Deelen genomen op 26 januari 1993 op de parkeerplaats A27 bij Meerkerk. In ieder geval twee diepladers van de 840 Zwtcie van de KL met een vari�teit aan voertuigen. Een AT van het 48 painfbat, een MT van het 11 painfbat, een CO van het 13 painfbat en een GWT van onbekende oorsprong. De CO staat tegenwoordig in het Oorlogsmuseum in Overloon.
AT(TOW) bak KN 85-25, de Ost 44 van het 48 painfbat, met daarachter mortiertrekker KN 86-23 van het 11 painfbat. [ klik voor groot ]
Nog een keer dezelfde combinatie DAF 95.350 van de Kon. Landmacht, KN 49-59.
[
klik voor
groot ]
Zelfde oplegger vanuit een andere hoek. De KN 86-23 [ klik voor groot ] De mortiertrekker Ost 16 van het 11 painfbat.
En de tweede trekker-oplegger KN 49-55 met behalve een onbekende GWT
ook de KN 88-91 welke nu in het Oorlogsmuseum in Overloon te bewonderen
is [
klik voor groot ]
Op de vraag of de 88-91 met dit transport in 1993 naar Overloon is
gegaan, gaf René Daniëls het antwoord:
Midden 1995 dus 2 jaar na het bovenstaande transport, is de 88-91
vanaf Soesterberg eerst naar Millingen gegaan, daar wit gespoten en toen
naar Overloon gekomen. Op dat moment was deze al deels
gestript/gesloopt, waardoor er de ontbrekende onderdelen bijgezocht
moesten worden. Dat verklaart ook de verkeerde deksel van de
zekeringenkast. Het enige wat nog steeds ontbreekt is de deksel met de
bediening van de kachel.
Op de foto op de dieplader is ook te zien dat de periscoop van de
chauffeur aanwezig is maar die heeft Ren� nooit gezien in Overloon. [
KN 88-91 ]