Op de site een bezoekje gebracht, en daar zag ik de oproep voor
foto's met ontbrekende kentekens van die goede oude YP.
Ik ben eens in mijn oude dienstfotoalbum gaan zoeken en ben er nog een
paar tegen gekomen.
In maart 1969 (lichting 69-2) moest ik voor de dienstplicht opkomen in
het Pantser Infanterie Rij- en Opleiding Centrum (PIROC) in Veldhoven om
voor 8 weken een opleiding tot Boordschutter/Hulpchauffeur te gaan
volgen, op dus de YP 408.
Op de foto, genomen op het PIROC, de YP met kenteken KN-88-01. Dit
kenteken is al in u bezit maar misschien komt deze ook nog van pas.
Daar ziet u hoe ik een wiel moest leren verwisselen in geval van een
lekke band. Dit was dus een onderdeel van de opleiding aldaar.
Als volgt, het tweede nog goede (het onaangedreven ) wiel er af
halen. Het wiel met de "lekke" band, nadat dit ook verwijderd was,
daarvoor in de plaats en dan aan de ketting ophangen. Jaja, en dan aan
de andere zijde ook het wiel in de ketting hangen. Dus die twee deden
niet meer mee wat betreft het rijden. En daarna ook weer het goede wiel
terug op de plek van het lekke wiel. En dit dan alles met de hand
-wielmoersleutel.
Wat ook een mindere bijkomstigheid was, dat de meegeleverde pompkrik,
waar het mee moest gebeuren, te kort in hoogte uitslag was, je kon nooit
in één keer het wiel in de ketting hangen, en eerst iets tussen wiel en
krik plaatsen mocht niet vanwege de veiligheid, het kon wel eens
wegschieten .....Dus wiel onderstoppen krik er onderuit, verhogen met
stenen of hout en dan weer opkrikken.
Zo was er resultaat te behalen. En op die manier hielden ze je toch wel
lekker bezig. Zwaar en onhandig karweitje. ~;-(
Twee foto's zijn gemaakt toen ik inmiddels overgeplaatst was naar
mijn vaste onderdeel, Het 45e PainfBat. op de Johan van de
Kornputkazerne in Steenwijk.
Deze zijn gemaakt tijdens een meerdaagse oefening, ik weet alleen niet
meer precies waar. Wel dat de YP door een stuurfout van de weg in een
greppel geraakte en door een mede compagnie YP weer "vlot" getrokken is.
Met een oefening 'voertuig camoufleren' heeft de bemanning zich ook aardig uitgeleefd zoals u kunt zien.
Hopende dat u met deze info wat kunt wens ik u veel succes met de
mooie site. Een stukje nostalgie en herinneringen gaat weer leven voor
mij, en voor anderen.
Met vriendelijke groeten ... ;
Aad Rissema