Op de site een bezoekje gebracht, en daar zag ik de oproep voor foto's
met ontbrekende kentekens van die goede oude YP.
Ik ben eens in mijn oude dienstfotoalbum gaan zoeken en ben er nog een paar
tegen gekomen.
In maart 1969 (lichting 69-2) moest ik voor de dienstplicht opkomen in het
Pantser Infanterie Rij- en Opleiding Centrum (PIROC) in Veldhoven om voor
8 weken een opleiding tot Boordschutter/Hulpchauffeur te gaan volgen, op
dus de YP 408.
Op de foto, genomen op het PIROC, de YP met kenteken KN-88-01. Dit kenteken
is al in u bezit maar misschien komt deze ook nog van pas.
Daar ziet u hoe ik een wiel moest leren verwisselen in geval van een lekke
band. Dit was dus een onderdeel van de opleiding aldaar.
Als volgt, het tweede nog goede (het onaangedreven ) wiel er af halen. Het
wiel met de "lekke" band, nadat dit ook verwijderd was, daarvoor
in de plaats en dan aan de ketting ophangen. Jaja, en dan aan de andere
zijde ook het wiel in de ketting hangen. Dus die twee deden niet meer mee
wat betreft het rijden. En daarna ook weer het goede wiel terug op de plek
van het lekke wiel. En dit dan alles met de hand -wielmoersleutel.
Wat ook een mindere bijkomstigheid was, dat de meegeleverde pompkrik, waar
het mee moest gebeuren, te kort in hoogte uitslag was, je kon nooit in één
keer het wiel in de ketting hangen, en eerst iets tussen wiel en krik plaatsen
mocht niet vanwege de veiligheid, het kon wel eens wegschieten .....Dus
wiel onderstoppen krik er onderuit, verhogen met stenen of hout en dan weer
opkrikken.
Zo was er resultaat te behalen. En op die manier hielden ze je toch wel
lekker bezig. Zwaar en onhandig karweitje. ~;-(
Twee foto's zijn gemaakt toen ik inmiddels overgeplaatst was naar mijn
vaste onderdeel, Het 45e PainfBat. op de Johan van de Kornputkazerne in
Steenwijk.
Deze zijn gemaakt tijdens een meerdaagse oefening, ik weet alleen niet meer
precies waar. Wel dat de YP door een stuurfout van de weg in een greppel
geraakte en door een mede compagnie YP weer "vlot" getrokken is.
Met een oefening 'voertuig camoufleren' heeft de bemanning zich ook aardig uitgeleefd zoals u kunt zien.
Hopende dat u met deze info wat kunt wens ik u veel succes met de mooie
site. Een stukje nostalgie en herinneringen gaat weer leven voor mij, en
voor anderen.
Met vriendelijke groeten ... ;
Aad Rissema