DAF YP408 beproeving in Duitsland 1961


Van 10 tot 14 april 1961 werden in het Duitse Trier beproevingen gehouden met het DAF YP408 prototype KN-53-72. De beproeving was georganiseerd in het raam van tussen West-Duitsland en Nederland bestaande afspraken tot wederkerige uitwisseling van gegevens, ervaringen en bevindingen met de DAF YP408 en de daarmee vergelijkbare ontwikkeling in Duitsland.

Het doel van deze beproeving was een duidelijke indruk te krijgen van de gedragingen, prestaties en bruikbaarheid van dit voertuig voor zijn oorlogstaken volgens vastgestelde taktische doctrines. Hiertoe werd dit Nederlandse product vergeleken met de M113, met het Duitse wielvoertuig (4x4) Unimog S Heck en tenslotte met het eveneens Duitse rupsvoertuig Schützenpanzer Ruhrstal 12/1. De Nederlandse Landmacht stond op het punt de eerste grote bestelling YP's bij DAF te doen en liet de beslissing mede afhangen van het resultaat van deze grondige Duitse beproeving.

 

De 'Erprobungsstelle für KFZ und Panzer Trier' was in die tijd, in afwachting van nieuwbouw op de z.g. "Grüneberg" te Trier, tijdelijk ondergebracht op een vliegveldje van de Luftwaffe. De opstellingen waren dan ook min of meer geïmproviseerd en bestonden uit een betonnen start- en landingsbaan en een daarachter gelegen veldje waarin verschillende hellingen en hindernissen waren nagebootst. De terreinproeven werden 70 km van Trier, in Idar Obenstein gehouden.

Uit het archief van Wim den Dunnen via de Afdeling Militaire Zaken van DAF Trucks [ klik voor groot ]

Er werd niet over een nacht ijs gegaan. De KN-53-72 werd vanaf 3 maart 1961 in Eindhoven 'geheel gereed' gemaakt voor deze beproeving. Foto uit het archief van Wim den Dunnen via de Afdeling Militaire Zaken van DAF Trucks [ klik voor groot ]

De hele operatie stond onder leiding van de KMG Kwartier Meester Generaal, Brigade Generaal ir. C.A. Bijlaard. Intussen was gebleken dat er weer een defect was aan het drijfwerk en wel de flens, spie en ingaande as van de reductiebak. De Generaal maakte zich zorgen of het drijfwerk de beproeving in Duitsland zou doorstaan, in korte tijd waren drie aandrijfassen van de vooras gebroken. In allerijl moesten nog een 17-tal verbeteringen worden doorgevoerd.

Tussen 24 maart en 8 april werd de YP408 nog een keer bij het Beproevingsdetachement in Den Haag 'grondig beproefd' om vervolgens op 8 april naar Duitsland te vertrekken.


Idar Obenstein april 1961. Op de voorgrond de Unimog S Heck, daarachter de KN-53-72, de M113 en de Schützenpanzer Ruhrstal bij de hellingproef. Foto dankzij Hans Molter.

De KN-53-72 op de helling. Foto dankzij Hans Molter

Rijden over spoorbaan. Hierbij bleek dat zowel links als rechts nog 10 cm ruimte overbleef tussen band en rails. De dwarsliggers hadden een hoogte van ± 4 cm. Bij het rijden met een snelheid van 24 km/u over deze spoorbaan bleef het voertuig volkomen rustig terwijl de wielen een kleine trillende beweging maakte. Foto dankzij Hans Molter.

Uit het archief van Wim den Dunnen via de Afdeling Militaire Zaken van DAF Trucks [ klik voor groot ]

Uit het archief van Wim den Dunnen via de Afdeling Militaire Zaken van DAF Trucks [ klik voor groot ]

Uit het archief van Wim den Dunnen via de Afdeling Militaire Zaken van DAF Trucks [ klik voor groot ]

Terreinbeproeving in een bosperceel. Foto dankzij Hans Molter

Overschrijding- en opstap vermogen
Het opstapvermogen werd bepaald door een betonblok tot 55 cm in te graven en het terreingedeelte ervoor te vlakken met behulp van stalen platen. Het voertuig bleek 55 cm te kunnen opklimmen zonder dat belangrijke delen met de bodem in aanraking kwamen. Foto dankzij Hans Molter.

Een overschijdingsvermogen van 150 cm. Foto dankzij Hans Molter.

Uit het archief van Wim den Dunnen via de Afdeling Militaire Zaken van DAF Trucks [ klik voor groot ]

Uit het archief van Wim den Dunnen via de Afdeling Militaire Zaken van DAF Trucks [ klik voor groot ]

Uit het archief van Wim den Dunnen via de Afdeling Militaire Zaken van DAF Trucks [ klik voor groot ]

Uit het archief van Wim den Dunnen via de Afdeling Militaire Zaken van DAF Trucks [ klik voor groot ]

Zijwaarts kipmoment
Het voertuig werd aan één zijde omhoog gehaald door een kraan. Op het moment dat het voertuig de neiging vertoonde in labiel evenwicht te komen is de hoek opgemeten waaronder het voertuig zijdelings stond. Dit was kantelend van links naar rechts 38º = ± 78%. Foto's dankzij Hans Molter.

De overige onderdelen waarop werd getest en de resultaten:
- Controle op het 1e echelons onderhoud - nadeel: veel smeerpunten, voordeel: goed toegankelijk
- Controle op wegveiligheid - voldeed aan Duitse maatstaven
- Controle wegenverkeersreglement - geen bijzonderheden
- Uitzicht diagram - een diagram was aan het rapport toegevoegd
- Vaststellen totaal gewicht - bleek 10.740 kg
- Vaststellen wieldrukken - meting bleek onbetrouwbaar door o.a. de scheve ondergrond
- Bepaling draaicirkel - grootste bocht rechtsom 17,83 meter; linksom 18,05 meter
- Max. en minimum snelheid - max 79,992 km/uur (82 km/u op de teller) minimum 1 km/uur
- Brandstof verbruik - bij 60 km/uur 28 liter op 100 km
- Geluidmeting - waarden allen onschadelijk voor het gehoororgaan (tussen 91 en 98 phoon)
- Meting CO gehalte in manschappenruimte - zowel met open als gesloten luiken nihil
- Stijgvermogen - vaste ondergrond, ½ bandenspanning, 45%
- Terrein dwarsdoorschrijding - hindernissen werden zonder moeite genomen
- Rangeermogelijkheid in bosperceel - ondanks de grote lengte werd het traject goed doorlopen
- Vergelijkende tijdrit in het terrein - de YP maakte de beste tijd van alle aanwezige voertuigen
- Rijden uit bestaande sporen - geen mogelijkheden om te testen
- Beoordeling comfort personeel - vooral in vergelijk met de M113 goed tot zeer goed

Conclusie:
De bijgewoonde beproeving heeft geen nieuwe gezichtspunten t.a.v. de mogelijkheden van de DAF YP 408 opgeleverd; de resultaten bleken een bevestiging in te houden van eerdere beoordelingen.
Verslag dankzij Hans Molter.

 TERUG