DAF YP408 PW-RDR (RADAR)

Foto: Leen Dubbelt

De radar was opgenomen in het klassieke verkenningspeloton en dat bestond uit 4 afgebouwde Landrovers met Mag, twee motorordonnansen, twee laro’s voor PC en zijn vervanger en uiteraard 3 YP408 RDR, waarvan er maar twee in vredestijd bemand waren. Er stond er dus altijd een stil. De radarbemanning bestond uit een dpl. sergeant, twee radarbedienaars en een chauffeur.

Voertuig nrs. bij de painfbat's: S59, S60, S61 en S76, S77, S78, S79.
Waarde: fl. 135.000.-
Omgebouwd van GR/CO naar RDR: 29
Bewaard gebleven: geen

Verkenner aan het werk. Foto: Jur Snijder

Kentekens (15 van 29 gevonden)
11 Painbat
88-07 S76
89-77
-
12 Painfbat
88-08 S59
89-42 S60
-  
13 Painfbat
- S59
88-13 S60
- S61
43 Painfbat
-  
88-09 S60
-  
44 Painfbat
88-03 S69
89-60 S60
89-74 S61
45 Painfbat
88-01 S59
85-50  
89-75 S61
48 Painfbat
88-05 S59
88-06 S60
88-00 S61
Overige 8
-
-
-
-
-
-
-
-

Lijst met de tot nu toe 15 bekende DAF YP408 PW-RDR's, hun kentekens, voertuignummers en bataljons. Alle informatie komt uit defensie-periodieken, handboeken en privé fotoalbums, vrijwel allemaal aangeleverd door oud-dienstplichtigen.

Heb je zelf foto's van of info over RDR kentekens of voertuignummers dan graag (scannen en) mailen naar info@dafyp408.nl. Einddoel is een complete lijst, waarmee we de geschiedenis in kunnen gaan.

Foto: Leen Dubbelt

Foto's: Willem

Foto: Robbie Zwaneveld. Robbie's website

Een RDR van boven gezien. Foto: Rob van T.

De ZB 298 gevechtsveldbewakingsradar van het Britse Marconi Avionics, werkte in de 3 cm band. Hij kon personen detecteren tot een afstand van 5 km en voertuigen tot 10 km.

Concept Inbouwvoorschrift t.b.v. YP-408 PW RDR (.pdf)

RDR KN-89-75, foto uit het Vienna Document. Zie elders op de site.

De bedienaars waren gelijk en om de beurt .50 schutter, dus uitkijk-naar-rechts voor de chauffeur. Dit was volgens mij in zover bijzonder omdat de overige voertuigen een vaste boordschutter hadden. Alle bemanningsleden, waren ook radarbedienaar. De YP-RDR had zo dus een kleine bemanning. Tot zover het personeel.

Open dag Johan van de Kornput Kazerne Steenwijk
Foto: Willem.

De binnenkant kwam voor wat betreft het rechtergedeelte geheel overeen met de personeelsuitvoering, echter de linkerzijde bestond geheel uit het radargedeelte. Ophangpunten en rekken voor de kabels en de randapparatuur. De radar kon met een driepoot buiten het voertuig worden geplaatst, waarbij de randapparatuur binnen bleef, maar ook kon de radar geplaatst op een speciaal door bestaande voet op de bovenkant van het voertuig. De randapparatuur, (voorzover ik mij kan herinneren) bestond uit een grote kast met display en koptelefoon. De koptelefoon, omdat het een zogenaamde doppler radar was die voornamelijk op geluidsherkenning werkte.

Foto: Leen Dubbelt

Daarnaast een aantal snoeren en extra materiaal zoals de korito, het kompasrichttoestel, waarmee de radar waterpas werd gezet en accu bak, zodat de radar geheel kon worden uitgebouwd. De RDR had verder twee radiosets en bovenal tot groot plezier van de bemanning dezelfde kachel als de CO. En volgens mij was ook weer het enige voertuig wat naast de CO was uitgerust met een kachel. De kachel was voornamelijk bedoeld om de radarspullen op temperatuur te houden, maar ik kan mij menige koude nacht op de Lüneburger heide herinneren waarbij de kachel ons warm hield. Niet te vergeten het klaarmaken van het eten op het uitlaatpijpje op het dak!

In opstelling onder aan de Ketelbrug Flevoland. Foto: Willem.

Radar in stelling, foto door Jur Snijder

Tekst: Willem, YP radar chauffeur van het 45e painfbat Oranje Gelderland.

TERUG